'Doe het niet, drinken en rijden'
Met een opmerkelijk filmpje op YouTube proberen de Responsible Young Drivers bestuurders te wijzen op de gevaren van dronken rijden.
In het filmpje zie je gamer Amo_Racing87, meervoudig Belgisch kampioen en medaillewinnaar op het WK Gran Turismo, gamen. Een dokter komt de ruimte plots binnen en schotelt de man alcohol voor. Daarna begint Amo_Racing87 weer te rijden, met alle gevolgen vandien. Wanneer het echt te gortig wordt, vraagt het spel ‘Restart?’, waarop de boodschap ‘You can’t restart life, don’t drink and drive’ in beeld verschijnt. bron: www.standaard.be Mening: Het is een goed voorlichtingsfilmpje. De makers van deze spot hebben handig ingespeeld op de leefwereld van jongeren. Veel jongeren zijn gamers tegenwoordig en kennen het concept 'restart' bij een game. De uitspraak 'You can't restart life' daartegenover is best confronterend. Het zet aan tot nadenken. Je leven, en dat van anderen ook, kan plots om zeep zijn door die éne keer te drinken en met de auto te rijden. Hopelijk bewijzen zulke sensibiliseringsacties hun nut. link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=g6kUKG6RP5k |
De mensen achter dit initiatief willen zeer doelbewust aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Zoals Joost vermeldt is dit misschien wel een nieuwe methode om jongeren erop te wijzen dat rijden onder invloed ontoelaatbaar en levensgevaarlijk is. Ongevallen die worden veroorzaakt door dronken chauffeurs zijn een zeer delicate zaak. Zowel voor de dader, het slachtoffer als voor vrienden en familie van beide partijen zijn de gevolgen niet te overzien. Kortom: niks dan miserie. In ons huidige tijdsgewricht worden wij (zowel jongeren als volwassen) veelvuldig met de neus op de feiten gedrukt. Overal zie je reclameborden, slogans, filmpjes, etc. die oproepen tot zero-tolerance tegenover rijden onder invloed. Mag het misschien eindelijk eens doordringen?!
|
Dit filmpje deed me even nadenken en is inderdaad confronterend. Het is leuk gevonden en ik denk dat het jongeren wel aanspreekt. Toch vraag ik me af of een filmpje genoeg is. Er zijn heel wat sensibiliseringsacties omtrent drinken en rijden. Wat ik heel goed vind en wat mij altijd is bijgebleven, zijn de infodagen die we vroeger op school kregen van de politie. Zo hebben we in het zesde middelbaar een dag info gekregen over veiligheid in het verkeer, met zeer concrete voorbeelden. Zo konden we in een tuimelwagen kruipen om het effect te zien van je gordel wanneer je een ongeval hebt. We moesten ook met speciale brilletjes een parcours afleggen, waarbij het leek alsof je dronken was. Dit liet toch een hele indruk achter op mij en mijn klasgenoten en ik denk ook dat dit soort acties zeker moeten blijven bestaan! Dit filmpje is een goede eerste stap, maar er moet meer gebeuren om jongeren te doen beseffen dat drinken en rijden een ongelofelijk foute combinatie is.
|
Net zoals Veronique vraag ik mij af of dit filmpje wel voldoende zal zijn en of het wel echt een realistisch beeld schept. Mijn eerste reactie was meteen: 'dit is echt een extreem voorbeeld'. Er zullen natuurlijk wel enkele jongeren en volwassenen zijn die in zo'n dronken toestand achter het stuur kruipen, maar de kans is uiteraard véél groter dat een bestuurder slechts enkel alcoholische dranken geconsumeerd heeft. Ik had verwacht en ook wel 'gehoopt' dat dit filmpje zou weergeven wat een paar glazen wijn of bier kan veroorzaken wanneer je achter het stuur zit (i.v.m. invloed op reactievermogen e.d.). Dit zou veel realistischer zijn dan iemand die echt dronken is.
Ikzelf zal nooit achter het stuur kruipen wanneer ik wat gedronken heb, maar moest dat wel het geval zijn, betwijfel ik of dit filmpje mij tot inzicht zal brengen. De uitspraak 'You can't restart life' vind ik ook wel erg confronterend, maar of ik na het bekijken van dit filmpje twee keer zou nadenken voor ik achter het stuur kruip wanneer ik dronken zou zijn, betwijfel ik toch ten zeerste... |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:35. |