actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Undercoverjournalist is na één nachtshift bij Amazon "volledig gebroken" (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=47317)

Kevin.V*nckx 25th November 2013 13:47

Undercoverjournalist is na één nachtshift bij Amazon "volledig gebroken"
 
Een undercoverreportage van de BBC, die vanavond op de Britse zender wordt uitgezonden, legt de penibele werkomstandigheden bloot bij een distributiecentrum van Amazon in het Verenigd Koninkrijk. Volgens gezondheidsexperten lopen werknemers er een onacceptabel hoog risico op geestelijke en lichamelijke klachten.

In aanloop naar kerstmis, de cadeautjestijd bij uitstek, draait de internetwinkel op volle toeren. De BBC stuurde een journalist naar het distrubutiecentrum in Swansea om nachtdiensten te kloppen die konden oplopen tot tien en half uur. De 23-jarige Adam Littler moest tijdens zijn shift elke 33 seconden een nieuw product ophalen en 17 kilometer afleggen in het pakhuis.

Via een handcomputer kreeg hij instructies over welk artikel hij moest gaan ophalen met zijn trolley. Nadat de opdracht gegeven was, begon het apparaat stelselmatig af te tellen. Litter kreeg slechts x aantal seconden de tijd om een order af te handelen. Indien hij een fout maakte, piepte de scanner. Het toestel registreerde de prestatie van Litter en stuurde het resultaat naar het management.

"Robots"
"We zijn machines, robots", besluit Littler. "We denken niet meer zelf, misschien vertrouwen ze ons niet zelf te denken." Na één dienst was hij naar eigen zeggen volledig gebroken.

Hoogleraar Michael Marmot, gespecialiseerd in stress-klachten, zegt dat al het slechte samenkomt bij Amazon. Alles is er volledig uit balans. De bedrijfsresultaten primeren boven de gezondheid van de werknemers.

Volgens Amazon zijn de nachtdiensten niet in strijd met de wet. Nieuwe werknemers worden gewaarschuwd dat de job erg zwaar is. "Samen werken we erg hard zodat we morgen nog beter presteren dan vandaag", aldus de internetwinkel in een reactie.

Panorama: 'The Truth Behind The Click' wordt vanavond uitgezonden op BBC One.

Bron :25/11/13 - 12u20
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...-gebroken.dhtml

Mening:
Dit soort praktijken is vaker en vaker te zien. Als het uiteindelijk aan het licht komt. In februari van dit jaar konden we artikels vinden over de webshop Zalando. Hierin spraken ze van 'moderne slavernij'. Hoewel ik dit in geen geval goed wil praten, is het snelle werken ed. een resultaat van onze samenleving en van onze ingesteldheid als consument. We willen onze pakjes snel-sneller-snelst. Als ze de werkomstandigheden zouden aanpassen om het werk lichter te maken voor de werknemers, volgen zonder twijfel klachten van de consument want hun pakje zal die morgen niet aan hun voordeur staan.

Gertjan.s*els 25th November 2013 19:38

Marx moest het horen ! Hij zou woedend zijn !

Amazon heeft wel een reputatie hoog te houden op het vlak van service, een stap terug is voor hen geen optie. Zulke werkomstandigheden zijn dan ook wel een vrij direct gevolg ( zoals bij vele multinationals ).
En zolang er reglementeringen zijn omtrent werkomstandigheden, zullen multinationals ook quasi altijd streven naar de minimumvereisten.

Maar als ze er een glijbaan plaatsen zoals bij Google, zullen alle zorgen wel verdwijnen en wordt het een ganse dag pret voor de werknemers.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:47.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.