China hervormt éénkindbeleid en economie
China hervormt éénkindbeleid en economie
vr 15/11/2013 - 13:22 Pieterjan Huyghebaert China gaat het éénkindbeleid en de economie grondig hervormen. Dat meldt het Chinese persagentschap Xinhua. De communistische partij heeft vandaag een lijst van 60 hervormingen voorgesteld. De Chinese volksrepubliek heeft vandaag verschillende erg ingrijpende hervormingen voorgesteld. De meest in het oog springende hervorming is ongetwijfeld de versoepeling van het éénkindbeleid. Sinds de jaren 70 mochten Chinese koppels maximaal één kind krijgen. Bij meer kinderen werden de ouders overladen met boetes. Er liep al geruime tijd een proefproject om meer kinderen toe te laten en dat wordt nu uitgebreid. Daarnaast worden nog een resem andere hervormingen voorgesteld. Zo zouden heropvoedingskampen afgeschaft worden en zou het regime minder snel naar de doodstraf grijpen. Het land zou ook werk willen maken van het bannen van marteltechnieken bij ondervragingen. De toegang tot een advocaat zou ook vergemakkelijkt worden. De maatregelen moeten de mensenrechten in het Aziatische land ten goede komen. Economische hervormingen China heeft ook een aantal economische hervormingen voorgesteld. Zo wordt de sociale zekerheid gelijkgetrokken voor het platteland en de stad en komen er milieubelastingen. Boeren zouden ook meer rechten krijgen in verband met de grond die ze bewerken. Daarnaast wordt het beleid van de bankensector versoepeld en mogen kleine tot middelgrote banken opgericht worden met privaat kapitaal. De Chinese leiders willen ook door staatsbedrijven geregeerde sectoren zoals energie en telecom openbreken voor de vrije markt. Buitenlandse bedrijven zouden daarnaast meer mogen investeren in e-commerce en in andere tot nog toe gesloten Chinese sectoren. Het zouden volgens de experts de grootste hervormingen kunnen zijn in twee decennia. Details over de hervormingen zijn voorlopig nog niet bekend. De wijzigingen moeten er op termijn voor zorgen dat de economische groei niet langer gestuurd wordt door export, maar ook door de verdere uitbouw van de dienstensector en interne consumptie. Onder meer hiervoor wil Peking miljoenen Chinese overtuigen te verhuizen van het platteland naar de steden. Ook hiervoor zijn enkele punten voorzien in het hervormingspakket. BRON: de redactie http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...na_hervormingen Mening: Ik begrijp met doormiddel van de éénkindpolitiek de bevolkingsgroei wil aanpakken, maar naar mijn mening moet elke ouder zelf kunnen beslissen hoeveel kinderen ze willen. Er komt nu een versoepeling van de regeling, maar die zal enkel gelden voor ouders die zelf enig kind waren in hun gezin. Het is al een gunstig teken dat ze de regeling willen versoepelen, maar waarom zouden andere ouders geen tweede, derde... kind mogen? Ik ben dus eerder voorstander van een volledige afschaffing. De meeste mensen in china verkiezen nog steeds een zoon boven een dochter. Dit heeft belangrijke gevolgen voor de man-vrouw verhouding. Als men de éénkindpolitiek zou afschaffen, zou dit ook positieve gevolgen kunnen hebben voor deze verhouding. Ik vind het tevens een goede zaak dat de sociale zekerheid gelijk wordt getrokken voor mensen die op het platteland leven en mensen die in de stad leven. Alle mensen hebben naar mijn mening even veel recht op de sociale zekerheid. Ik ben ook voorstander van de milieubelasting, omdat men op deze manier hopelijk iets beter nadenkt over vervuiling. We hebben immers maar een aardbol en dus is het milieu een thema dat iedereen aangaat! |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:23. |