![]() |
Sigaretten in New York pas te koop vanaf 21 jaar
De gemeenteraad van de stad New York heeft woensdag beslist dat de wettelijke minimumleeftijd om sigaretten en tabak te mogen kopen opgetrokken wordt van 18 naar 21 jaar. Het is voor het eerst dat dit gebeurt in een grote Amerikaanse stad, zo is vernomen van het stadsbestuur. De maatregel heeft ook betrekking op elektronische sigaretten.
‘Te veel rokers nemen deze dodelijke gewoonte aan voor de leeftijd van 21 jaar’, zei de voorzitster van de gemeenteraad Christine Quinn in april. ‘Door de leeftijd op te trekken waarop onze kinderen en jongeren toegang krijgen tot tabak, verminderen we de kans dat ze op een dag beginnen met roken.’ New York hanteert reeds een erg strikte wetgeving inzake tabak. Zo is het verboden om te roken in onder meer bars, restaurants en parken. De taksen op tabak zijn er ook de hoogste van de Verenigde Staten. Het percentage rokers in New York is volgens de stad gedaald van 21,5 procent in 2002 naar 14,8 procent in 2011, maar dat van de jongeren blijft sinds 2007 onveranderd op 8,5 procent. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131031_00818193 Persoonlijke mening: Een goed initiatief. Eerlijk gezegd wist ik zelfs niet dat je al vanaf je 18 sigaretten kon kopen. Best tegenstrijdig met het feit dat de legale leeftijd voor alcoholgebruik op 21 is vastgelegd. Ik ben zelf geen fan van rokers, maar ik heb er geleerd mee te leven. Het feit dat ze blijven moeite doen om uiteindelijk het roken weg te werken is iets dat nog lang zal duren maar hopelijk ooit wordt verwezenlijkt. Nu nog een strengere wet op wapenbezit en begint al op iets moois te trekken. |
Ik vind het ook een goed initiatief. Maar of het percentage rokers gaat dalen is nog maar de vraag. Niet omdat de minimumleeftijd opgetrokken wordt, dat jongeren niet meer gaan roken. Zo kunnen ze aan sigaretten en tabak raken via oudere vrienden of dergelijke net zoals bij alcohol. Want jongeren die nu bijvoorbeeld 18 jaar zijn en roken, gaan deze gewoonte niet ineens kunnen veranderen. Al hoop ik wel dat het percentage van de jonge rokers in New York gaat dalen.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:33. |