![]() |
'Glow in the dark'-straten, de oplossing voor lichtvervuiling?
Kunnen we onze wegen milieuvriendelijker en veiliger maken door ze te laten oplichten in het donker? Dat is wat het Britse bedrijf Proteq zich afvraagt. Het bedrijf voert momenteel tests uit met 'glow in the dark'-verf, die het licht overdag absorbeert en dat zodra het donker is opnieuw afgeeft.
Als 'glow in the dark'-straten genoeg licht geven, zouden er minder straatlampen nodig zijn, waardoor energie en geld kan worden gespaard. Als er bovendien ook nog eens ingenieuze anti-sliptechnologie in de verf verwerkt wordt, iets waar Proteq mee experimenteert, kan ook het aantal ongevallen afnemen. In het Christ's Pieces Park in Cambridge werd onlangs 150 vierkante meter wandelpad geverfd met de bijzondere verf, een proces dat maar een halfuurtje duurde. De verf zou trouwens niet reflecteren en zou in elf verschillende kleuren kunnen worden gemaakt. Bron: demorgen.be Datum: 23/10/2013 Mening: Na het lezen van het artikel en het bekijken van het videofragment stel ik me verschillende vragen. Allereerst worden er testen gedaan om te kijken of het onze wegen milieuvriendelijker en veiliger kan maken. Naar dat antwoord ben ik benieuwd. Er worden veel en verschillende chemische producten gebruikt. Is dit wel goed voor het milieu? Daarnaast stel ik me de vraag hoe lang het effect blijft. Ook naar veiligheid wordt er getoetst, ik vraag me af of de weg voldoende licht geeft zoals de straatverlichting nu doet. Kan de weg daarnaast in de winter voldoende licht absorberen om de hele nacht licht te geven? Dit lijkt me voor de wintermaanden een belangrijk item. Ik zag in het videofragment dat alles met de hand gedaan wordt, kan het ook met machines? Voor ons groot aantal wegen lijkt het me onbegonnen werk dit allemaal door mankracht te laten doen. Wanneer dit allemaal gecontroleerd en positief bevonden is, lijkt het me een goed alternatief. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:43. |