Wereldbank krijgt steun voor nieuwe koers
Wereldbank krijgt steun voor nieuwe koers
De president van de Wereldbank, Jim Yong Kim, heeft brede steun gekregen voor de nieuwe koers die hij wil inzetten. Dat stelde de Nederlandse minister Lilianne Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking) na afloop van de jaarvergadering van de ontwikkelingsbank. "Er is veel vertrouwen in de nieuwe strategie van Kim", zei Ploumen. "Hij weet dat traditionele vormen van armoedebestrijding niet genoeg zijn en zet in op kostenbesparingen, betrokkenheid van het bedrijfsleven en meer samenwerking met bijvoorbeeld de VN. Dat klinkt ons als muziek in de oren. Van China tot Afrika is er ook steun voor dit beleid. Dat is natuurlijk een goed begin." Kim kondigde deze week een grote bezuinigingsoperatie aan die de kosten van de Wereldbank de komende 3 jaar met 400 miljoen dollar moet verlagen. Die operatie moet de bank helpen zijn doelen te halen. De Wereldbank streeft ernaar grote armoede in 2020 wereldwijd te halveren en wil die armoede in 2030 zo goed als uit de wereld hebben geholpen. Tegelijkertijd moet de welvaart van de 40 procent armste mensen in ontwikkelingslanden aanzienlijk worden verhoogd. Ambitieus "De doelen zijn ambitieus, maar haalbaar", zei Ploumen. "We kunnen extreme armoede binnen één generatie de wereld uit helpen, maar dat lukt niet als we de dingen blijven doen zoals we ze altijd hebben gedaan." De reorganisatie, waarbij een nog onbekend aantal banen verloren zal gaan, is volgens de minister een grote aanpassing, die niet eenvoudig uit te voeren is. "Het is goed om de organisatie aan te passen als je de inhoud van het werk verandert, tegelijkertijd is dat ook veeleisend. Maar dat past bij de ambities van Kim." Om de armoededoelen te halen wil de Wereldbank zijn projecten versterken met miljarden dollars uit het bedrijfsleven. Voordat dit kan gebeuren moeten overheden het de komende weken echter eerst eens worden over hun toekomstige bijdrage aan de pot voor de armste landen. Over de omvang van de Nederlandse bijdrage hield Ploumen zich op de vlakte. "We steunen de koers van Kim, maar we hebben zelf ook te maken met bezuinigingen", was het enige dat ze erover wilde zeggen. Unanieme steun Kim sprak na afloop van de bijeenkomst in Washington zijn dankbaarheid uit voor de unanieme steun die hij van de 188 lidstaten van de bank kreeg. "Dit zal concrete resultaten opleveren en zal ervoor zorgen dat we een zo groot mogelijk effect op ontwikkeling kunnen realiseren", beloofde hij. Bron: www.demorgen.be, 13/10/2013 Mening: De wereldbank is het grootste instituut ter wereld dat zich toespitst op ontwikkelingssamenwerking. Ze probeert via leningen de armoede tegen te gaan. Persoonlijk vind ik het goed dat zulke instituten gesteund worden door de economisch sterkere landen en organisaties zoals de VN. Ik stel mij wel de vraag of de deadlines haalbaar zijn. Tegen 2030 de armoede zo goed als volledig de wereld uithebben, lijkt me erg straf. In mijn ogen zijn er nog landen genoeg die, door corrupte regeringen etc., een bodemloos vat zijn. Zou die corruptie dan niet eerst moeten worden opgelost voor er massaal veel geld in wordt gestoken? |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:31. |