Bewoners rustoord klagen over slecht eten en personeel
De meest gehoorde klachten van bewoners van woonzorgcentra zijn dat er te weinig personeel is, dat het eten te slecht is en dat de bezoekuren te beperkt zijn. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Woonzorglijn, waar ze vorig jaar 7 procent meer oproepen verwerkten dan in 2011. Dat melden Het Belang Van Limburg en De Gazet Van Antwerpen.
'Bij de Woonzorglijn kunnen ouderen of hun familie terecht met vragen of klachten over voorzieningen voor bejaarden', zegt minister van Welzijn Jo Vandeurzen. Wat de vragen (1.062 stuks) betreft, willen mensen bijvoorbeeld weten of ze vrij bezoek mogen ontvangen, welke meubels ze op hun kamer mogen zetten of hoe groot hun kamer minimaal moet zijn. De telefoonlijn (078/15.25.25) behandelt uiteraard ook klachten. In 2012 kregen ze 402 klachten binnen, via 104 oproepen. De meeste klachten (60) gaan over een gebrek aan personeel. Dan volgen de klachten (52) over het gebrek aan hulp. Klachten over 'rechten en vrijheden' staan op nummer drie. Zo klagen rusthuisbewoners of familieleden over beperkte bezoekuren of het uur waarop ze weer in het rusthuis moeten zijn of waarom ze hun huisarts niet mogen kiezen. Een groot deel van de klachten(31) gaat ook over eten. De porties zijn niet groot of niet gevarieerd genoeg, ze krijgen te weinig verse groenten en fruit of de lunch wordt te vroeg geserveerd. Wat opvalt is dat het aantal gegronde klachten stabiel blijft, maar dat het aantal ongegronde klachten met de helft is gestegen. 77 procent van de klachten komt van familieleden. Commentaar: Het verbaast me niet dat er zoveel klachten zijn over het feit dat er te weinig personeelsleden zijn om de ouderen de zorg te kunnen geven die ze nodig hebben. Er wordt al jaren gezegd dat er gewoonweg te weinig verpleegkundigen zijn. Gelukkig zitten studierichtingen zoals verpleegkunde in de lift, zodat dit probleem opgelost kan worden. Langst de andere kant valt het aantal klachten zeer goed mee als je kijkt naar het aantal mensen die in een rusthuis wonen. Al blijft elke klacht er natuurlijk één te veel, als ze gegrond is. Bron: De Standaard, 3 oktober 2013, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20131003_00772588) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:19. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.