"Zou u in vliegtuig stappen als u wist dat piloten bij landing 22 uur wakker zijn?"
"Zou u in vliegtuig stappen als u wist dat piloten bij landing 22 uur wakker zijn?"
Volgende week maandag stemt de commissie Transport van het Europees Parlement over een tekst van de Europese Commissie die de vliegtijden van piloten en cabinepersoneel reglementeert. De Belgische pilotenvereniging BeCA (Belgian Cockpit Association) waarschuwt voor de veiligheid van het vliegverkeer. "Zou u in een vliegtuig stappen als u wist dat de piloten bij landing ruim 22 uur wakker zijn?" De transportcommissie wordt gevraagd voor of tegen een uitvoeringsbesluit te stemmen dat de maximale vliegtijden vastlegt. Die zijn afhankelijk van het tijdstip waarop de vlucht vertrekt en de tijdzones die al dan niet doorkruist worden. "De Belgische wetgeving laat momenteel veel meer toe dan wat in de voorliggende tekst staat", legt Saïd El Khadraoui uit. De sp.a-politicus zetelt in de commissie en is verantwoordelijk voor de parlementaire behandeling van het dossier. "Neem nu de vliegtijden tijdens de nacht. In België wordt die nu tot 11 uur 45 minuten beperkt, in het Europese voorstel gaat het om 11 uur." De Belgische piloten zijn niet te spreken over het voorstel. Zij rekenden vandaag op een persconferentie voor dat piloten tot 14 uur aan een stuk ingezet zullen kunnen worden, zonder dat de acht uren dat ze stand-by moeten zijn mee te tellen. Samen maakt dat dus minstens 22 wakkere uren, eventuele vertragingen niet meegerekend. Incidenten "Vermoeidheid speelt een rol bij 70 à 80 procent van alle incidenten", legt BeCA-voorzitter Alain Vanalderweireldt uit. "Na een crash in Buffalo in 2009 werden in de Verenigde Staten veel strengere regels aangenomen, en dat in het meest geliberaliseerde land ter wereld." De piloten laken de invloed van de luchtvaartmaatschappijen op de besluitvorming en vinden het niet kunnen dat het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) beslissingen over de vliegtijden zal kunnen nemen. Saïd El Khadraoui benadrukt dat het voorstel van de Europese Commissie gebaseerd is op bevindingen van de EASA en al goedgekeurd werd door de EU-lidstaten. Na vier jaar zal de reglementering bovendien geëvalueerd kunnen worden. bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisn...kker-zijn.dhtml (geraadpleegd op 25-09-2013) Eigen mening: Er zou hier zeker een ander oplossingen voor moeten en kunnen zijn. De veiligheid van mensen is zeer belangrijk en het kan dan ook niet dat door deze eventuele wijziging meer ongelukken zullen gebeuren in het vliegverkeer. Dagelijks nemen duizenden mensen het vliegtuig en ik denk dat veel hiervan het niet erg zouden vinden om iets meer te betalen, zolang ze weten dat ze hiermee maar veiliger zijn. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.