Kepler-telescoop is naar de vaantjes
De Kepler-telescoop van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is hoogstwaarschijnlijk naar de vaantjes. Als het defect niet verholpen kan worden, dan zal de telescoop zijn zoektocht naar nieuwe planeten moeten staken.
Een van de vier reactiewielen van de telescoop is defect. Eerder viel ook al een ander wiel uit, waardoor de telescoop slechts op halve kracht draait. Dat is te weinig’, zegt Charles Sobeck van NASA. ‘We kunnen de telescoop niet meer richten op wat we willen. We slagen er dan ook niet in om gegevens te verzamelen.’ De Kepler cirkelt op ongeveer veertig miljoen kilometer afstand van de aarde. Dat is te ver voor een reparatieklus door astronauten. De telescoop werd in 2009 gelanceerd en heeft inmiddels 132 planeten ontdekt. De missie van de Kepler liep aanvankelijk tot vorig jaar, maar NASA besloot de telescoop tot 2016 in de ruimte te houden. En dat voor zo’n twintig miljoen dollar per jaar. ‘De missie is niet voorbij’, zegt NASA-wetenschapper William Borucki. ‘De telescoop bevat nog heel wat informatie die we nog moeten analyseren. De Kepler heeft zijn werk goed gedaan. Bron: www.nieuwsblad.be Datum: 16/05/2013 Eigen mening: 20 miljoen dollar per jaar. Dat is de moeite! Nuja, zou de moeite zijn, moest de telescoop effectief nog werken. Ik ben helemaal voor ruimte-exploratie, absoluut, maar 20 miljoen dollar voor iets dat maar half werkt? Ze zouden een (hopelijk) eenmalige kost hebben met een bemande vlucht er naartoe te sturen, maar aangezien de telescoop normaal gezien vorig jaar al buiten gebruik zou gevallen zijn, lijkt het mij niet meer de moeite om deze te repareren. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik zou verkiezen. Langs de ene kant zouden ze deze kunnen repareren en kunnen ze nog enkele jaren verder. Langs de andere kant zouden ze beter een heel nieuwe telescoop ontwerpen die veel meer aankan, een betere resolutie heeft en dergelijke. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:19. |