In één jaar 30 procent minder weekenddoden
In één jaar 30 procent minder weekenddoden
In 2011 hebben de nachtelijke weekendongevallen nog gemiddeld 12 mensen per maand het leven gekost. Vorig jaar daalde dat tot 8,5 per maand. Door die scherpe daling zijn weekdagen voor het eerst ook procentueel gezien dodelijker dan weekendnachten. Zelfs overdag op zaterdag en zondag vielen vorig jaar meer doden dan ‘s nachts. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van 2012, schrijft Het Nieuwsblad. De kentering kwam er in mei 2012. Het aantal doden daalt het sterkst bij nachtelijke weekendongevallen met jonge bestuurders. Dat is volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) te danken aan de talrijke controles en sensibiliseringscampagnes: in 2012 was het BIVV letterlijk élk weekend aanwezig aan de ingang van discotheken, fuiven en festivals. In heel België kwamen vorig jaar 58 fietsers om het leven. De overgrote meerderheid van hen, 52, viel te betreuren in het Vlaamse Gewest. De fiets is een veel populairder vervoermiddel in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonië. Maar Vlaanderen is wel de enige regio waar het aantal fietsdoden is gestegen: in 2011 vielen in Vlaanderen 44 fietsdoden. In Brussel, waar de populariteit van de fiets de voorbije jaren sterk steeg, is vorig jaar zelfs geen enkele fietser omgekomen. Het aantal mensen dat bij een verkeersongeval ter plekke om het leven kwam, daalde van 775 in 2011 naar 672 vorig jaar. Worden de mensen die binnen de maand na het ongeval overleden in het ziekenhuis daarbij geteld, dan daalt het totale aantal verkeersdoden van 858 tot 750. Het totale aantal ongevallen met gewonden daalde van gemiddeld 131 naar 120 per dag. Bron: www.standaard.be 16/5/2013 Mening: Ik ben blij om te lezen dat het aantal verkeersdoden toch daalt en dan vooral in weekendnachten. Dit heeft volgens mij inderdaad te maken met het aantal controles die worden uitgevoerd. Ik hoop alleen dat ze toch nog meer controles gaan uitvoeren en dan niet enkel 's nachts zodat ook het aantal verkeersongevallen overdag daalt. Ik ben van mening dat dit aantal nog sterk kan dalen als men nog meer campagnes doet. Er zijn natuurlijk ook een veel ongevallen die niets te maken hebben met alcohol- of druggebruik. Ik vind dat we op de goede weg zijn en dit zou zo moeten blijven. |
Dit is goed nieuws maar het kan ook nog beter. Natuurlijk wordt de schuld van verkeersdoden vaak bij automobilisten gelegd, maar ik denk dat het ook wel eens interessant kan zijn om de zaak langs de andere kant te bekijken. Toen ik zelf nog niet met de auto reed, was ik zelf een roekeloze fietser. Dit was niet bewust maar het valt me wel nu pas op. Hoe zichtbaar, of hoe onzichtbaar, fietsers op de weg soms zijn, merk je pas als je zelf met de auto rijdt. Daarom kan het ook wel eens nuttig zijn om de fietsers zelf bewuster te maken van de gevaren. Het is natuurlijk voor jongeren niet 'hip' om een fluovestje te dragen, maar het is ook zeker niet overbodig.
|
Dit zijn positieve cijfers, maar het kan natuurlijk nog altijd beter. Ik heb eens ergens gelezen dat van alle Europeese landen, de Belgen degene zijn die het meest denken dat zei goed kunnen rijden, ook met alcohol in hun bloed. Wat natuurlijk zever is!
Als men iets aan dit beeld, dat de Belg van zichzelf heeft zou kunnen veranderen, zouden de cijfers van het aantal verkeersdoden in het weekend nog harder dalen. |
RE: In één jaar 30 procent minder weekenddoden
Dit is inderdaad positief nieuws, hoewel ‘positief’ niet het juiste woord is, want elke verkeersdode is er natuurlijk één te veel.
Hierbij ga ik akkoord met het standpunt van Marloe dat we niet alleen moeten kijken naar de automobilisten, maar ook naar de fietser. Bij mij is ook het besef dat ik als fietser soms wel gevaarlijk reed pas gekomen sinds ik zelf met de auto rijd. Als fietser denk je vaak enkel aan jezelf en sta je niet stil bij de gehele verkeerssituatie. Of je denkt soms: ‘oei, mijn licht doet het niet, ach dat zal wel niet zo erg zijn…’. En misschien nog het gevaarlijkste van al, fietsers met een glaasje te veel op. (Hier spreek ik helaas ook uit ervaring.) Automobilisten worden streng gecontroleerd op alcohol, terwijl fietsers wel zat de baan op rijden (en sommigen dan zonder licht of fluovest). Dus ja, ik denk wel dat het nuttig is om de verkeerssituatie eens langs beide kanten te bekijken, zeker wat betreft de nachtelijke weekendongevallen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:31. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.