Stamcellen uit gekloond materiaal mensen
Stamcellen uit gekloond materiaal mensen
Door: redactie 15/05/13 - 23u13 Bron: ANP Wetenschappers in de Amerikaanse staat Oregon zijn er naar eigen zeggen in geslaagd gekloonde menselijke embryo's te gebruiken als bron voor stamcellen, die materiaal in het lichaam kunnen vervangen. Deze omstreden kundigheid van het klonen kan zo een mijlpaal betekenen voor de medische wetenschap en de manier waarop bepaalde aandoeningen behandeld worden. In tegenstelling tot gedoneerde cellen, zouden gekloonde niet kunnen afgestoten worden door het menselijk lichaam. Dankzij de vooruitgang om nieuw weefsel te creëren, zouden dokters in staat kunnen zijn om de schade te genezen die wordt veroorzaakt bij een hartaanval. Bovendien zouden ze ook ziektes als Parkinson beter kunnen behandelen. De BBC meldde vandaag dat de onderzoekers van de Oregon Health and Science University methodes gebruikten zoals die 17 jaar geleden in Schotland het gekloonde schaap Dolly leidden. Hun onderzoek is gepubliceerd in het vaktijdschrift Cell. Er is ook in de VS veel weerstand tegen het experimenteren met menselijke embryo's. Eigen mening: Heel indrukwekkend. In de wetenschap zijn ze al ver gekomen op het vlak van genezing. Ik had eerder al gehoord van deze techniek omdat ik er wel in geïnteresseerd ben. Ik was al op de hoogte van het feit dat ze hier aan het werken waren maar had geen idee dat men zo dicht bij was. Er zijn natuurlijk altijd twee kanten bij zo'n verhaal. Mensen die voor zijn en dus deze experimenten steunen op basis van het feit dat mensenlevens gered worden. Aan de andere kant zou je ook kunnen zeggen dat deze embryo's ooit mensen zouden worden en dus eigenlijk het leven ontnomen wordt. Ik ben zelf wel voor omdat men ook aandoeningen, zoals hier Parkinson vermeld wordt, kan genezen waardoor men niet sterft maar het leven wel moeilijker wordt. Aan de andere kant klinkt het misschien hard maar men moet van iets sterven. Als we blijven vooruitgaan en haast onsterfelijk worden krijgen we weer te kampen met overbevolking. Het is dus een moeilijke keuze om simpelweg te zeggen dat dit goed nieuws is voor de mensheid. |
Ook ik vind dit een positieve evolutie op vlak van wetenschap. Ik hoop persoonlijk ook dat men hiermee kan doorgaan zodat men nog meer en nog beter mensenlevens zal kunnen gaan redden in de toekomst. Ik begrijp ook wel dat er tegen-reacties zijn op deze nieuwe ontwikkeling binnen de wetenschap, hiervoor worden namelijk embryo's gebruikt. Maar als je het langst de andere kant bekijkt kan je er langst de ene kant al mensenleven mee redden/levensveranderend mee verbeteren, en langst de andere kant: ook abortus gebeurt elke dag,... Daarom praat ik dit zeker niet goed! Want in de meeste gevallen ben ik ten zeerste tegen abortus. Maar ook dat is binnen onze maatschappij al een 'dagdagelijks' iets. Of dat nu meer over ons en onze maatschappij zegt dan over de wetenschap, daar spreek ik me niet over uit,... Maar ik denk dat in de kern de mens altijd een egoïstisch wezen zal blijven, hoever hij/zij hiervoor ook zal moeten gaan. (Ook al houdt dit dan in zijn/haar eigen kindje 'vermoorden' in de buik)
|
Het is echt ongeloofelijk wat ze tegenwoordig allemaal kunnen in de geneeskunde. Ik vind het heel goed dat ze hiermee mensen met ernstige ziektes kunnen helpen en genezen. Dit soort onderzoek kunnen we alleen maar aanmoedigen.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:36. |