![]() |
'Europese boete mag naar burgemeester van Antwerpen gestuurd worden
'Europese boete mag naar burgemeester van Antwerpen gestuurd worden
Als België eind deze maand van Europa een boete krijgt voor het niet respecteren van bepaalde begrotingsdoelstellingen, dan mag die boete voor Europees Commissaris Karel De Gucht gestuurd worden naar N-VA-voorzitter Bart De Wever. Dat België bepaalde doelstellingen niet heeft gehaald, heeft volgens De Gucht namelijk veel te maken met de politieke impasse na de verkiezingen van 2010 en daarin draagt de N-VA volgens hem 'een zeer grote verantwoordelijkheid'. Dat heeft De Gucht gezegd in 'Le Grand Oral' van RTBF en Le Soir. De Gucht wil nog niet vooruitlopen op het oordeel van de Europese Commissie over België. Maar volgens hem is het duidelijk dat België zijn beloftes niet is nagekomen. 'Een goede leerling is iemand die doet wat van hem gevraagd wordt, en België heeft iets anders gedaan', meent de Open VLD’er. 'België heeft niet gedaan wat het zou moeten doen en wat het moest doen op structureel vlak. Er is drie jaar lang een beperking van het tekort nodig met 0,75 procent, dus 2,25 procent op drie jaar. Dat is niet het geval. Daarnaast moest het tekort voor 2012 onder de 3 procent blijven. Ook dat is niet het geval. Dus op die twee criteria worden de doelstellingen niet gehaald. De Commissie staat voor een dilemma en zal zich op 29 mei uitspreken', zegt De Gucht. Dat België zijn Europese begrotingsengagementen van de voorbije jaren niet heeft kunnen waarmaken, heeft volgens De Gucht te maken met het uitblijven van een nieuwe regering na de federale verkiezingen van 2010. Hij wijst met een beschuldigende vinger naar de N-VA en voorzitter Bart De Wever. 'Ik vind dat de N-VA een zeer grote verantwoordelijkheid draagt in dit dossier. Men zou de boete dus naar de burgemeester van Antwerpen kunnen sturen.' bron: http://www.standaard.be/cnt/DMF20130505_00567540 mening : Als je de titel van het artikel leest zegt het weeral boekdelen. De aanvallen van andere partijen op de N-va gaat onverbiddelijk door. De doelstellingen van Europa zal inderdaad waarschijnlijk niet gehaald worden. Maar dit grotendeels ten schulden van Bart De Wever en de N-va is nogal vergaand. Wij hebben inderdaad onderhandeld als partij voor een federale regering in 2010. Terwijl sommige partijen verkondigen "Wij stappen niet in een regering zonder N-va, dat is ondemocratisch" en nu zien we die partijen dan toch regeren zonder N-va. Ik denk dat de N-va bleef staan bij hun standpunten en niet krampachtig gingen buigen voor de standpunten van de PS. Doortastendheid én koppigheid heeft de N-va genekt in dit verhaal van 2010. De andere partijen hebben, volgens ons, teveel toegevingen gedaan en zo kom je inderdaad snel tot een regering. Graag geef ik volgende wijsheden van mijn moeder mee : Voor ruzie moet je met twee zijn en er is altijd meer dan een boosdoener Meneer De Gucht, u kan nog iets van mijn moeder leren ! |
Citaat:
Wat een wijze uitspraak! Ik kan mij wel vinden in de mening van Hendrik. Het is te gemakkelijk om altijd met de vinger te wijzen zonder eerst naar jezelf te kijken. Ik vind het wel sterk dat N-va is blijven hameren voor hun standpunten, ze vertegenwoordigen de kiezers die gestemd hebben voor die standpunten, dat is democratisch. Ik denk dat één politieke partij niet verantwoordelijk kan geacht worden voor het niet halen van de vooropgestelde begrotingsdoelstellingen. Dit had gewoon te maken met crisis waarin we zaten. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:21. |