‘CD&V-voorstel voor kortere zomervakantie kort door de bocht’
Eigen mening De christelijke en socialistische onderwijsbonden zijn niet meteen te vinden voor het voorstel van de CD&V om de zomervakantie in te korten van negen naar zes weken. Het gemeenschapsonderwijs is wel voor.
‘Sterke zowel als minder sterke leerlingen hebben baat bij iets minder lang weg te blijven van de schoolbanken’, klinkt het argument in de ontwerp-congresteksten voor de vernieuwing van de partij. ‘We willen aandacht voor zwakkere leerlingen’, zegt Marianne Coopman namens de christelijke onderwijsbonden op VRT-radionieuws, ‘maar dit voorstel is onvoldoende onderbouwd’. ‘Dit is een voorstel dat bijzonder kort door de bocht is’, meent Coopman. ‘Het effect ervan is niet bewezen. Bovendien lijkt het alsof het enkel over school en kennis gaat. Gelijke kansen creëer je even goed al spelend, in de buurt, in de jeugdbeweging, op kamp. Dat is ook zeer goed voor de ontwikkeling van het kind.’ 'Negen weken is lang' Ook de socialistische onderwijsbond staat niet te springen voor het voorstel.’ Maar het laatste woord is aan de leden’, klinkt het daar. Het gemeenschapsonderwijs is er dan weer wel voor te vinden en meent dat een kortere schoolvakantie in het belang is van alle kinderen. 'Negen weken zijn inderdaad heel erg lang, vooral voor kinderen uit kansarme gezinnen', zegt afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck. 'Doorheen het schooljaar maken ze grote vorderingen maar tijdens de vakantie valt die lerende omgeving weg. Sommige kinderen lezen gedurende twee maanden helemaal niks meer. Op jonge leeftijd is dat nefast.' Het katholieke onderwijs voelt weinig voor een inkorting en wijst op de gevolgen voor de vakantieregeling van ouders. Om de onderwijskansen van leerlingen te vergroten, ziet het net meer heil in een betere aansluiting van het middelbaar onderwijs op het lager onderwijs. Bron: De Standaard Datum: 2/5/2013 Eigen mening Ik vind dat ze gelijk hebben wanneer ze zeggen dat het vrij kort door de bocht is. Ik denk dat er eerst onderzoek moet gedaan worden vooraleer ze zo'n uitspraken gaan doen. Stel je nu voor dat de vakanties veranderen en de leerlingen weer na 6 weken naar school moeten, zijn ze het dan uiteindelijk niet zo beu op school? Gaan hun punten er dan ook niet onder lijden omdat ze schoolmoe zijn, ook al hebben ze dan 3 weken extra vakantie door het schooljaar heen? Ik wil leerkracht Nederlands en Engels worden. Bij Nederlands wordt er verwacht dat de leerlingen boeken lezen, mijn mening is om ze deze opdracht dan voor de vakanties te geven zodat ze tijdens de vakantie wat kunnen lezen en hun bespreking kunnen maken. Ik denk dat ik niet de enige leerkracht zou zijn die dit zou doen. Dit zorgt er dus voor dat de drie weken die je in de zomer afpakt en in het schooljaar zelf steekt, volgestampt zullen worden met allerlei taken of eventueel zelfs nog testen van leerkrachten. Daar komt de stress weer voor de leerlingen en de punten zullen er volgens mij niet op verbeteren. |
Op zich is het niet zo een heel slecht voorstel denk ik om de zomervakantie in te korten. Al is een verkorting van 9 naar 6 weken misschien wat overdreven. Voor vele kinderen is de grote vakantie veel te lang. Vele beginnen zich te vervelen tegen het einde aan, ook als leerkracht is het wel te merken dat de leerlingen er te lang tussenuit geweest zijn. Vele zaken moeten intensief opgefrist worden door het lange afwezig zijn van de school. Wel gaat het aantal vakantiedagen hopelijk gelijk blijven, met andere woorden dat de vakanties tijdens het jaar langer zijn of gewoon meerdere vrije dagen. Dit geeft natuurlijk in het secundair onderwijs wel problemen als de vrije dagen telkens op de dagen vallen waar de leerlingen normaal 1-uurs vakken krijgen... Als hier goed over nagedacht wordt denk ik wel dat het voor de leerlingen ook wel leuker is om zo af en toe een rust pauze te kunnen inlassen.
|
Hervormingen brengen altijd voor- en tegenstanders met zich mee, maar voorlopig kan ik nog niet echt een uitgesproken mening geven over dit voorstel.
Wel vind ik niet dat men zomaar een beslissing kan nemen, zonder dat er eerst een grondig onderzoek is gevoerd naar de voor- en nadelen van het verkorten van de vakantie. Zo zorgt een kortere vakantie er inderdaad voor dat de leerlingen minder lang van de schoolbanken wegblijven. Maar gaat dit dan automatisch gepaard met hogere punten? Dat is vooral wat men moet aantonen. Men zou bijvoorbeeld eerst een proefproject kunnen houden, waarbij men stap per stap de grote vakantie verkort. Als uit de resultaten blijkt dat de cijfers van de leerlingen opmerkelijk hoger liggen, vind ik toch dat we bereid moeten zijn om het voorstel te overwegen. Het argument voor deze hervorming is dat de leerlingen anders te lang van de schoolbanken wegblijven en hierdoor hun kennis achteruit gaat. Maar waarom kunnen we de leerlingen dan gewoon niet tijdens de vakantie enkele kleine taken geven om hun kennis te onderhouden? Zo kunnen we als leerkracht Nederlands de leerlingen 1 of 2 boeken laten lezen. Dit is toch helemaal niet zo overdreven? En zo los je meteen het probleem op. |
Citaat:
Ik ben het eens met Evelien, hoe kunnen zij nu oordelen dat 9 weken te lang is zonder dit te onderzoeken. Verder denk ik dat kinderen in de zomer vooral moet ontspannen, spelen met vriendjes en op kamp gaan met de scout/ vakantie met de ouders. We onderschatten veel te vaak hoe zwaar één schooljaar niet is voor 12-18 jarigen, ik denk dat 9 weken niet overdreven is om zich terug op te laden. Wel ben ik het ermee eens dat voor bepaalde vakken een kleine opdracht nuttig kan zijn om bepaalde vaardigheden op peil te houden, zoals bijvoorbeeld een boek lezen met bijhorende opdrachten, een film kijken en daar een verslag van maken, de actualiteit opvolgen, ... Bij het voorstel zouden er 3 weken bij komen op andere momenten, maar de zomer is een tijd waar ze buiten kunnen spelen en dingen doen, als er extra vakantie komt in de winter, kunnen ze nog wat binnen blijven voor de televisie en computer. |
Over dit voorstel is denk ik toch niet goed over nagedacht. De meeste jongeren verdienen bij als student in de zomervakantie. De meeste doen dit voor een maand. Als ze vier weken een centje gaan bijverdienen dan hebben ze nog maar 2 weken om zich te amuseren. Stel nu dat er dan ook nog jongeren op reis gaan met hun ouders dan hebben ze maar een weekje over en zo is inderdaad de vakantie zeer snel gedaan. De meeste tieners doen een vakantiejob om zo hun festival te betalen of andere leuke dingen die ze willen doen in de grote vakantie.
Veel gezinnen gaan ook in de zomervakantie naar de zee. 3 weken vroeger naar school gaan is een deel van de inkomsten van de zaken aan zee afpakken! Ik denk ook dat er heel weinig kinderen opgezet zijn met dit voorstel. |
Het argument dat kinderen veel kennis verliezen tijdens de vakantie of niet lezen, slaat nergens op. Wat houdt kinderen tegen om in de vakantie te lezen? Kunnen ouders hun kinderen tegenwoordig niet meer aan het lezen krijgen? Er zijn trouwens ook heel leuke vakantieboeken die op een aangename, niet-schoolse manier de leerstof herhalen of opfrissen. Waarom altijd de scholen en de leerkrachten viseren? Wat met ouders? Hebben die geen verantwoordelijkheid of gezag meer over hun kinderen?
|
Er is inderdaad niet voldoende over nagedacht. Volgens mij vervelen kinderen zich in de zomer helemaal niet zo snel. Vanaf de leeftijd van 16 jaar zijn er heel wat die een vakantiejob uitoefenen. Bovendien is het inderdaad zo dat de ouders ook heel wat in de hand hebben. Mijn ouders hebben mij in de zomervakantie zomaar nooit 2 maanden laten 'niksen'. Het kon volgens hen niet dat je 2 volledige maanden niets voor school te doen had. Ik ben het daar ook volledig mee eens want leerlingen die het inderdaad moeilijk hebben met bepaalde vakken kunnen vakantietaken meekrijgen zodat ze toch geen achterstand oplopen tijdens de vakantie. Verder zijn er ook voldoende initiatieven waar je bepaalde vakken van school toch kan bijscholen tijdens de vakantie, al dan niet op een iets of wat speelsere manier. Zo denk ik bijvoorbeeld aan taalkampen die leerlingen via allerlei spelletjes en leuke activiteiten toch bezig laten zijn in een andere taal.
|
Zoals hier al enkele keren geschreven werd is inderdaad het argument dat kinderen te veel kennis verliezen niet genoeg doorgrond. Zoals ook Suzy aangeeft is er niemand die de kinderen weerhoudt van een boek te lezen of andere leerrijke activiteiten te doen. Ook zijn er heel wat taalkampen die de vakantie kunnen opleuken en dan is er zeker geen sprake van verveling. Het is dan ook wel wat aan de ouders om hun kinderen te motiveren die dingen te doen, want ik denk dat zoiets niet echt leeft onder de jeugd die er nu heerst. Als ik kijk naar die jeugd, ik zal niet zeggen allemaal maar toch een groot aantal, dan brengen zij hun vakantie door in de zetel hangend en dat gaat inderdaad snel vervelen en wordt je kennis ook niet rijker van. Maar er zijn andere mogelijkheden om de vakanties weer leuk te maken en eigenlijk weer te kort voor de leerlingen. Als je nu zou gaan polsen bij leerlingen met de vraag wie zich echt verveeld in de vakantie denk ik dat er weinigen zijn die ja zullen zeggen.
|
Ik vind het voorstel om de vakantie in te korten van 9 naar 6 weken niet zo'n goed idee. Oké ze willen deze weken dan wel ergens anders gaan compenseren, maar ik denk dat dit niet ten goede komt van de kinderen. De vakantie dient om hun eens te ontspannen en met andere dingen bezig te zijn dan met school. Door o.a. op kamp te gaan en nog andere leuke dingen te doen. Wanneer ze deze 3 weken gaan opsplitsen in korte vakanties zullen deze maar enkel dienen om taken te maken. Ik merk dat veel leerkrachten extra taken geven tijdens de korte vakanties, die dan af moeten zijn tegen na de vakantie. Hoe kan een kind zich dan ontspannen en zijn batterijen terug opladen, daar het heel deze vakantie bijna schoolwerk moet doen. Volgens mij zouden ze het beter laten zoals het nu is. Zodat de school gaande jeugd zich eens echt goed kan ontspannen en leuke dingen doen tijdens deze periode en deze 9 weken zijn voor vele zelfs nog te vlug om omdat ze allerlei leuke dingen willen doen met vriendjes en familie. Dat kinderen met problemen teveel kennis terug zouden kwijt spelen gedurende deze 9 weken vind ik niet gegrond.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:00. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.