Nieuw-Zeelandse baby mag niet V8, Anal of Lucifer heten
In Nieuw-Zeeland heeft de overheid een lijst gepubliceerd met voornamen die voortaan verboden zijn. Op die lijst staan onder meer V8, Anal, Queen Victoria, Lucifer, 2nd, 3rd en 5th. De namen zijn taboe omdat ze het kind mogelijk schade kunnen berokkenen.
In 2008 ontnam een rechter in Nieuw-Zeeland de ouders van een toen 9-jarig meisje het hoederecht tot ze hun dochter een andere naam gaven. Het meisje kreeg van haar vader en moeder de naam 'Talula does the Hula from Hawaii'. "Die naam zet het kind voor schut en bezorgt haar een sociale handicap", oordeelde de rechter. Hij ontnam beide ouders het hoederecht, tot ze haar een nieuwe naam gaven. Het meisje schaamde zich over haar naam en liet zich door haar vrienden 'K' noemen. Volgens Nieuw-Zeelandse rechters zoeken sommige ouders de meest hilarische namen voor hun kinderen, zoals 'Fish' en 'Chips' voor tweelingen, 'Benson and Hedges', naar een sigarettenmerk, 'Number 16 Bus Shelter' en 'Sex Fruit'. Ambtenaren in Nieuw-Zeeland konden in principe geen namen weigeren, maar daar komt vanaf vandaag dus verandering in. Bron: Het Laatste Nieuws, 01/05/2013 http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...fer-heten.dhtml Persoonlijke mening Al maar goed dat hier verandering in komt! Ik begrijp echt niet waarom mensen hun kinderen zo zouden noemen. Noem desnoods je kippen 'Fish' en 'Chips' maar toch niet je kinderen. Ik ben volledig akkoord met het oordeel van de rechter hier. Kinderen dragen hun naam mee voor heel hun leven (of toch in de meeste gevallen). Denk maar eens terug aan je jaren in het middelbaar onderwijs. Er wordt gepest in de scholen, hoe hard iedereen er ook aan werkt. Die kinderen hebben inderdaad een sociale handicap. Zij zijn het mikpunt van pesters. En we weten allemaal hoe hard gepest worden is voor kinderen. Soms blijven de psychologische littekens tot op latere leeftijd parten spelen bij deze personen. Is het dan wel verantwoord dat zulke mensen kinderen krijgen ? Dat vraag ik mij soms toch wel eens af. |
Net zoals Emilie ben ik blij dat er verandering in komt. Wanneer een koppel besluit om aan kinderen te beginnen, verwacht je toch een beetje volwassenheid. Als je dan ziet hoe zij omgaan met de geboorte van hun kind, stel ik me er vragen bij. Ik kan me voorstellen dat het een sociale handicap is voor een kind wanneer je vernoemt wordt naar een merk van sigaretten of eender wat. We zijn hier wel over de toekomst van baby's bezig. Die wet had er eigenlijk al veel langer moeten zijn. Beter laat dan nooit zeker?!
|
Ik kan er moeilijk bij dat er ouders zijn die zich er niet voor schamen om hun kinderen belachelijke namen te geven.
Ze lachen waarschijnlijk een aantal jaren met de bedachte naam, waarna het kind er voor de rest van zijn of haar leven ermee is opgezadeld. Overal ter wereld komen speciale namen voor, en ik vind dat de zoektocht naar 'unieke' namen tamelijk belachelijk is. Akkoord dat we niet allemaal Sara, Peter of dergelijk moeten heten, maar ik hoop dat ouders ten minste goed afwegen voordat ze een zekere keuze maken. |
Ik ben het zeker eens met deze verandering. Ik snap ook gewoon niet dat ouders hun kinderen zo'n belachelijke naam geven.
Net zoals Emilie al heeft gezegd, kan je je dieren zo'n namen geven. Dat snap ik en vind ik ook leuk maar je kinderen is toch wel iets helemaal anders. Die arme kinderen kunnen hier heel lang voor gepest worden en kunnen hier blijvende schade van overhouden. Natuurlijk vind ik ook niet dat iedereen dezelfde naam moet hebben, maar je kan ook een originele naam kiezen zonder dat je kinderen ermee gepest worden. Ik vind het dus heel goed dat ze hier eindelijk verandering inbrengen! |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:32. |