Nieuw verkeersbord ‘doorlopende weg’ voor voetgangers en fietsers
Er wordt een nieuw verkeersbord in het leven geroepen dat voetgangers en fietsers duidelijk moet maken dat een doodlopende weg voor hen toch doorloopt. De Kamercommissie Infrastructuur heeft het wetsvoorstel daarover van Open VLD-kamerlid Sabien Lahaye-Battheu dinsdag goedgekeurd.
Veel wegbeheerders gebruiken het verkeersbord voor doodlopende weg, waardoor die dus doodloopt voor alle weggebruikers. Maar uit een steekproef van de Voetgangersbeweging blijkt dat in Vlaanderen bijna driekwart van die wegen toch doorloopt voor zachte weggebruikers. ‘Het gaat dus om meer dan 20.000 wegen, die fietsers en voetgangers die de weg niet kennen, niet gebruiken, hoewel er voor hen een doorgang is aan het einde van de straat’, zegt Lahaye-Battheu. Tijdwinst ‘Als we het stappen en fietsen als duurzaam vervoermiddel willen bevorderen als alternatief voor het autogebruik, moeten we er bijvoorbeeld voor zorgen dat er tijdswinst is. Voetgangers en fietsers kunnen die vaak realiseren door gebruiken te maken van die, nu vaak onbekende, doorlopende straten’, zegt Lahaye-Battheu nog. Vorig jaar deelde de Voetgangersbeweging al stickers uit aan steden en gemeenten om te signaleren welke wegen niet doodlopen voor voetgangers en fietsers. Meer dan 50 gemeenten gingen op dat aanbod in. Met het goedgekeurde wetsvoorstel van Lahaye-Battheu komt er nu officieel een nieuw verkeersbord. In de wegcode krijgt het de naam F45b: doodlopende weg, uitgezonderd voor fietsers en voetgangers. Bron: De Standaard 1/05/2013 Mening: De bedoeling die achter het verkeersbord schuilt, vind ik goed. De meeste doodlopende wegen, die wel verder gezet kunnen worden door voetgangers en fietsers, bieden voor deze weggebruikers een kortere weg tot hun bestemming. Bovendien zijn deze ook veel veiliger voor hen dan de gewone wegen. Waar ik wel mijn twijfels over heb, is dat men met dit nieuwe verkeersbord wil bereiken dat het stappen en fietsen als duurzaam vervoersmiddel bevordert wordt als een alternatief voor het autogebruik. Ik denk dat er veel mensen zullen zijn die zo ver mogelijk proberen te rijden met hun wagen, deze dan parkeren in een doodlopende straat en zo verder zullen wandelen naar hun bestemming iets verder op. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik denk dat er meer nodig is om de mensen te laten inzien dat ze hun wagen meer thuis moeten laten. |
Nieuw verkeersbord ‘doorlopende weg’ voor voetgangers en fietsers
Net zoals Shana vindt ik het wel goed dat men een nieuw verkeersbord heeft gemaakt voor dit geval. Want, uit eigen ervaring, herken ik het moment dat wanneer je het verkeersbord van een doodlopende straat ziet, je daar met de fiets niet ingaat. Tijdens het journaal heeft men gezegd dat het vooral van belang is voor mensen die in in een andere stad komen (fietstouristen) en zo weten dat het via daar ook kan. Dus ik denk ook niet dat er minder gebruik gaat gemaakt worden van de auto, al is dit wel nodig voor ons milieu. Toch zullen ze, moesten ze dat willen bereiken, andere maatregelen moeten nemen. Ik ben eens benieuwd of de mensen door dit verkeersbord minder de auto zullen gebruiken. Ik hoop van wel, maar vrees ervoor.
|
Ik vind dit eveneens een goede oplossing dat men dit verkeersbord gaat gebruiken. Fietsers en voetgangers kunnen dan langs veiligere wegen hun bestemming bereiken, terwijl ze anders misschien langs grote banen moeten. Of het autoverkeer hierdoor gaat afnemen weet ik niet. Het is zoals in een vorige reactie gezegd wordt, dat de mensen tot daar met hun wagen gaan rijden en dan een stuk wandelen. Het enige wat hieraan te doen is, is in deze doodlopende straten te laten parkeren met de schijf of betalend laten parkeren, behalve voor de bewoners van deze straat, deze kan je de speciale bewonerskaart geven.
|
Het idee achter het nieuwe verkeersbord is heel goed. Het zorgt voor duidelijkheid voor een voetganger of fietser over de dood- of doorlopende straat. Het zal voor tijdwinst zorgen bij voetgangers en fietser, maar of het nieuwe verkeersbord ervoor gaat zorgen dat mensen meer hun auto laten staan en hun fiets nemen betwijfel ik. Voor korte afstanden heel misschien wel, maar wie dagelijks lange afstanden moet doen zal niet speciaal de fiets gaan nemen. Voor fietsers en voetgangers zeker een pluspunt! Of het een impact zal hebben op het aantal auto's in het verkeer? Denk het niet.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:41. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.