actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Ja, een miljardair is echt slimmer dan jij (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=43392)

M*thi De Pauw 23rd April 2013 17:54

Ja, een miljardair is echt slimmer dan jij

Succes bestaat meestal uit twee factoren: hard werken en een portie geluk. Maar hoe zit het met intelligentie? Zijn de rijkste mensen ter wereld ook echt de meest intelligente?

Volgens nieuw onderzoek van psycholoog Jonathan Wai (Duke University) gaat deze stelling grotendeels op. Hij beweert dat in het algemeen de meeste miljardairs écht slimme mensen zijn. Zo behoort volgens zijn studie ongeveer 45 procent van de miljardairs tot de bovenste 1 procent van slimme mensen.

Vooral miljardairs die hun geld verdienen in de technologische sector (63 procent) en de financiële sector (69 procent) bleken de slimste van allemaal en behoren tot de intellectuele elite. Miljardairs die hun rijkdom te danken hebben aan mode en retail of voedsel en dranken bleken daarentegen niet zo briljant. Slechts een kwart van hen waren echte bollebozen.

Elite-universiteit

Wai kwam tot deze conclusie door te kijken naar de universiteiten waar deze rijken hebben gestudeerd. Een miljardair behoorde volgens zijn opstelling tot de bovenste 1 procent van intelligente mensen wanneer hij (of zij) zijn (of haar) studie heeft gevolgd aan een van de 29 'elite-universiteiten'. Deze scholen vereisen volgens zijn redenering namelijk hoge resultaten voor toelating en wijzen bijgevolg op een zeer hoog niveau van intelligentie.

Maar wat met slimme miljardairs die niet naar een elite-universiteit zijn geweest of mensen die aan zo'n universiteit zijn toegelaten door een sportbeurs of hun achtergrond maar een minder hoog IQ hebben? Wai erkent dit probleem in zijn studie, maar verklaart dat deze twee uitzonderingen elkaar opheffen.

Wij onthouden: slim zijn maakt je niet automatisch een miljardair, maar het kan misschien wel helpen …

Datum: 23/04/2013
Bron: www.jobat.be

Eigen mening:

Dit kan grotendeels wel kloppen denk ik. Zeker het gedeelte waarom wordt verteld dat technologiemiljardairs over het algemeen slimmer zijn dan die van bijvoorbeeld voedsel of drank. Ze hebben allebei een iets of wat geniaal idee gehad (anders waren ze niet rijk geworden), maar de technologisch aangelegde mensen gaan dit idee over het algemeen zelf uitwerken terwijl iemand anders dit laat uitwerken en met de poen gaat lopen. Wat natuurlijk ook best respectabel is.

Men mag natuurlijk niet vergeten dat deze miljardairs over het algemeen een prestigieuze opleiding hebben genoten. Om tot zo'n topschool toegelaten te worden, moet je natuurlijk hoge resultaten hebben. Maar wat kost zo'n topschool in bijvoorbeeld Amerika? De school waar Mark Zuckerberg zijn opleiding genoot (maar niet heeft afgemaakt) was bijvoorbeeld M.I.T. Deze school kost JAARLIJKS $57,010. Om hier toegelaten te worden heb je dus ofwel een beurs nodig ofwel een rijke afkomst. De meesten van deze studenten zijn over het algemeen dus al van rijke komaf. Met zo'n diploma kan het enkel beter worden natuurlijk.

I*ngborg.keynen 23rd April 2013 20:45

rijkdom = intelligentie, gaat niet op voor mij

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Een deel van deze groep miljardairs zal effectief slimmer zijn dan ons, maar voor een ander groot deel gaat deze stelling niet op vind ik. Veel miljardairs erven hun fortuin, ze zijn er dus niet zelf verantwoordelijk voor, maar teren op de slimheid van één van hun voorgangers. Nadien zullen ze, met hulp in veel gevallen, er in slagen dit fortuin te behouden. Diegene die er wel in geslaagd zijn zelf zulk een fortuin uit te bouwen zijn volgens mij wel slimmer op het vlak van economie. Zij hebben het inzicht om bepaalde investeringen te maken.

Door te gaan kijken naar de universiteiten wordt deze stelling nog meer ontkracht vind ik. Met geld kan je veel, om niet te zeggen alles. Gevallen van omkoping zijn niet alleenstaand en komen meer voor dan wij denken. Alleen worden ze vaak verijdeld als donaties.

Daarnaast is het niet omdat je niet rijk kunt zijn dat je niet slim kunt zijn. Ik ken iemand in mijn omgeving die enorm slim is en veel inzicht heeft, maar door zijn slechte situatie vroeger thuis heeft hij nooit een diploma gehaald en nooit verder geraakt, al heeft hij wel de capaciteiten.

Dus rijkdom = intelligentie, gaat niet op voor mij.

B*n.Vervoort 23rd April 2013 23:41

Matteüseffect

Ik sluit mij ook eerder aan bij de mening van I*ngeborg, wie erft van zijn ouders, maakt nu eenmaal meer kans. Binnen de economie is het namelijk een gegeven dat de gemakkelijkste manier om geld te verdienen, geld te hebben is. Wie geld heeft kan studeren, kan grote bedragen investeren, ...

Dit effect wordt het Matteüseffect genoemd, analoog met de parabel in het evangelie volgens mattheus (25:29).

J*sper.Kerckhofs 2nd May 2013 15:01

Door alleenstaande gevallen eruit te halen kan je dit onderzoek niet ontkrachten. Het is toch wel opmerkelijk dat 45% van de miljardairs in de top 1% staat qua intelligentie. Dit is op een doorsnee universiteit zelfs niet het geval.
Je kan dus wel stellen dat je om het te maken in de wereld je toch wel wat verstand moet hebben.

dries.crauwels 2nd May 2013 21:58

Als iemand een grote som geld vindt, erft of wint bij de lotto zijn er 3 gevallen. De eerste groep mensen zal dit geld uitgeven en een jaar hooguit enkele jaren leven als een koning. Er zijn er die dit geld op een spaarboekje zetten, dit is al iets slimmer. Deze mensen zullen veel langer rijk zijn, door af en toe van dit spaarboekje af te halen worden ze immers niet arm. En dan heb je nog een 3de groep volgens mij. Deze investeren in een bedrijf of onderneming, in deze groep zal je nog een onderscheid kunnen maken de slimme mensen die hun geld goed investeren en diegene die hun geld verkeerd investeren. Daaruit blijkt toch wel dat als je rijk wilt zijn en dit ook voor lange tijd wilt blijven een zekere intelligentie moet bezitten. Dit is uiteraard nog maar een kant van het verhaal. De andere kant is het verhaal waar mensen van niets of weinig veel geld verdienen en rijk worden. Dit kan door iets uit te vinden dat iedereen nodig heeft (slim zijn dus), nieuwe dingen ontdekken (wat volgens mij ook gelijk staat met intelligentie bezitten) en dergelijke. Ik heb nog nooit een rijk persoon gezien die in een gesprek over dingen waar je intelligent voor moet zijn niet weet waar hij /zij het over heeft.

Het is natuurlijk niet zo dat elke persoon met een hoog IQ rijk is en omgekeerd, maar de mensen die rijk zijn bezitten toch wel over een hele hoop hersencellen denk ik.

Dus korte conclusie: Rijk wordt je enkel als je slim genoeg bent iets winstgevend te ontwikkelen, rijk blijf je als je slim genoeg bent om je geld zodanig te beheren dat je ook rijk kan blijven.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:27.