actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Wetenschap (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=292)
-   -   Splinternieuwe batterij kan gsm op één seconde opladen (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=43351)

c*dric.willemsen 20th April 2013 16:12

Splinternieuwe batterij kan gsm op één seconde opladen

Smartphones zijn gesofisticeerder dan ooit, maar de batterijen bleven tot nu toe relatief archaïsch. Wetenschappers aan de universiteit van Illinois hopen daar verandering in te brengen door de krachtigste microbatterijen ooit te ontwikkelen. Ze zouden tot duizend keer sterker zijn dan de bestaande lithium exemplaren en openen de weg naar een wereld waar gsm's op amper één seconde opgeladen kunnen worden.

"Het is een hele nieuwe kijk op batterijen. Ze kunnen veel meer kracht geven dan iedereen ooit had kunnen denken. De voorbije decennia werd heel veel elektronica steeds kleiner, maar de batterij liep altijd een beetje achter. Deze microtechnologie kan daar nu verandering in brengen", getuigt leidinggevend onderzoeker William King.

Vermogen vs energie
Met de huidige batterijen is het altijd kiezen tussen vermogen en energie. "Wie veel energie nodig heeft, kan niet op veel kracht rekenen, en omgekeerd. Voor de hele interessante en moderne applicaties heb je ze echter alletwee nodig. Dat is wat onze batterijen trachten te doen", verklaart James Pikul.

De hoge prestaties zouden te danken zijn aan een interne driedimensionale microstructuur. Net als alle andere batterijen bevatten deze nieuwe exemplaren ook twee basiscomponenten: de anode (-) en kathode (+). Door verder te bouwen op een snel oplaadbaar kathode-ontwerp van professor Paul Braun kon een overeenstemmende anode gebouwd worden. De microbatterijen zouden tot duizend keer sneller kunnen laden dan de huidige technologie. In theorie zou een flinterdunne telefoon op minder dan een seconde opgeladen zijn.

Toekomst
Uiteraard zou een uitvinding als dit niet alleen gevolgen hebben voor onze mobiele telefonie. Ook medische toestellen, lasers, sensoren en heel wat andere applicaties kunnen vooruitgang boeken met dergelijke krachtbronnen. "Eender welk elektronisch toestel is beperkt door de grootte van zijn batterij, tot nu!", besluit King.

Bron: HLN (20/4)

Commentaar: Wow, er lopen toch straffe mensen rond op deze planeet. Ik heb zeer veel respect voor mensen die zulke dingen kunnen ontwikkelen, ik zou er niet aan kunnen beginnen... Deze nieuwe technologie gaat veel voordelen teweegbrengen denk ik, en dit op allerlei vlakken. Ik juich zulk onderzoek alleen maar toe, het levert onze maatschappij alleen maar voordelen op.

Eva.Van Peer 20th April 2013 16:48

Ik ben het eens met de mening van Cedric. De uitvinding van deze batterij gaat zeker heel voordelig zijn voor vele verschillende toestellen, maar ook voor de mens zelf. Zoals in het artikel vermeld wordt, moet je nu nog steeds een lange tijd wachten voor je batterij is opgeladen. Dit beperkt de mens dan ook in zijn handelen. Denk maar aan het wachten tot je laptop is opgeladen, zodat je terug kan werken zonder in de buurt te zijn van een stopcontact.
Als in de toekomst de batterij langer mee gaat en maar enkele seconden nodig heeft om op te laden, gaat de mens veel vrijer zijn in zijn of haar handelen. Hij of zij moet namelijk minder hard letten op hoe lang ze met hun laptop kunnen werken voor de batterij op is, waar er mogelijkheden zijn om de laptop op te laden, ...

In de medische sector vind ik deze voordelen ook zeker terug. De defibrillators zullen zo beter draagbaar worden en krachtiger zijn.

Het feit dat bij de nieuwe batterij het vermogen en energie niet meer afhankelijk zijn van elkaar is ook zeer positief. Zo moet je bij een laptop niet meer letten op welke programma's je hebt open staan en welke invloed dit gaat hebben op de batterijduur.

Ik kijk zeker uit naar de productie van deze batterij.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:02.