Verkeer is grotere vervuiler dan industrie
Bron: 15/4/2013 08:15 | Door Belga, www.belga.be
Verkeer is grotere vervuiler dan industrie Niet langer de industrie maar het verkeer is de zwaarste vervuiler geworden in ons land, zo besluit de Bond Beter Leefmilieu uit het Vlaams Milieurapport (MIRA). Dat schrijft De Morgen. Terwijl de industrie schoner wordt, groeit de milieu-impact van verkeer en vervoer. Dat is vooral het gevolg van het almaar toenemende verkeer. In 2010 werden op Belgische wegen 98 miljard autokilometers afgelegd Hierdoor komt onze gezondheid steeds meer in het gedrang. "De helft van de kankerverwekkende uitstoot van PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) is veroorzaakt door transport. Sinds 2000 steeg de PAK-emissie van transport met ongeveer de helft, vooral door meer transport en het toenemende gebruik van diesel", zegt expert Erik Grietens (Bond Beter Leefmilieu). Door de grotere omvang van het verkeer blijft het ook problematisch om de doelstelling voor de daggemiddelde fijnstofconcentratie te halen. Het aantal dagen met een te hoog gemiddelde was tweemaal zo hoog in 2011 als in 2010 en klom zo boven de grenswaarde. Oplossingen moeten volgens experts komen van beleidsmaatregelen om het volume van autoverkeer terug te dringen. Mening: De wegen lopen vol, de auto’s niet. De files tellen teveel auto’s met enkel een chauffeur achter het wiel. Een uitgebreider en goedkoper openbaar vervoer, thuiswerk in tijde van Skype en internet, de fiets of te voet, carsharing... de alternatieven zijn er, maar de wil lijkt zoek. Transport kan ook anders, de waterwegen wachten. Net zoals bij de industrie moet er strenger opgetreden worden. |
Ik deel deze mening.
Het klopt inderdaad dat we in ons land dagelijks kampen met fileproblemen. Doordat deze files bijna dagelijks op dezelfde wegen terugkeren, zal de fijnstofconcentratie hier ook telkens (zeer) hoog liggen. Om deze concentratie op termijn te laten dalen, moeten er oplossingen gezocht worden. Vreemd genoeg zijn er meer dan genoeg oplossingen, maar deze worden echter niet gebruikt. Vele chauffeurs blijven, ondanks al de fileproblemen en ook de luchtvervuiling, gewoon de wagen nemen. A*vid haalt al heel wat mogelijke alternatieven aan. Daarnaast zou bijvoorbeeld ook de elektrische wagen een alternatief kunnen zijn. Meer chauffeurs met een elektrische wagen zorgt voor een daling van fijnstofconcentratie. |
Mijn mening hierover is niet erg geschrokken. We zien dagelijks op televisie of horen dagelijks op de radio, dat er file is. Deze files zijn al een groot probleem. Zoals A*vid zegt: 'De wegen lopen vol, de auto’s niet'. Hier is al een groot oplossing voor, maar niemand wil ze gebruiken. Carpoolen zou meer aangespoord moeten worden en inderdaad het Openbaar Vervoer kan met meer oplossingen komen. Zo kunnen werkende mensen meer aan het milieu denken en kan er aan een 'gezonde milieu' gewerkt worden. Waar ik ook achter sta, is het feit dat A*vid zegt: 'Transport kan ook anders, de waterwegen wachten. Net zoals bij de industrie moet er strenger opgetreden worden'. Dit is ook een beginnende oplossing. Er zijn zoveel oplossingen, maar we moeten ze willen gebruiken. Waarom gebruikt de mens deze niet, terwijl we weten dat we het ons zelf steeds moeilijker maken als we zo blijven verder doen! Reclame kan hier een aanzettende stoot zijn om zo de mensen meer van oplossingen te laten zien.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:52. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.