Paus Franciscus preekt voor de armen en het milieu
In Rome heeft Jorge Mario Bergoglio in zijn eerste homilie als paus Franciscus meer aandacht en bescherming voor de natuur, elkaar en in het bijzonder voor de armen gevraagd. Even daarvoor had hij de toegestroomde massa op het Sint-Pietersplein hartelijk begroet.
In zijn eerste preek als paus riep Franciscus op om zorg te dragen voor 'de schepping, voor alles wat God heeft geschapen en voor het leefmilieu.' 'Laat er ons samen voor zorgen dat de vooruitgang van de wereld geen dood en venieling met zich meebrengt', zei de Argentijnse kerkleider. Hij deed een oproep tot de economische, politieke en maatschappelijke gezagsdragers, en alle mensen van goede wil om de natuur en elkaar te beschermen. Ook deze keer brak Franciscus een lans voor de armen ('ten onrechte de laatste aan wij wij denken') en riep hij op om voor hen te bidden. Pallium en vissersring Kort voor de inauguratie van de nieuwe paus verzamelden naar schatting 150.000 à 200.000 toeristen en pelgrims en meer dan 130 officiële delegaties uit het buitenland op het Sint-Pietersplein in Rome. Iets voor negen uur vanmorgen werd Franciscus in zijn pausmobiel het plein opgereden. Na een hartelijke begroeting (de paus stapte af en toe uit om gelovigen persoonlijk te begroeten) bad Franciscus onder het altaar van de Sint-Pietersbasiliek op de plaats waar Petrus, de eerste paus van de katholieke kerk, zou zijn begraven. Tijdens dat gebed werd de Argentijnse kerkleider door tien oosters-katholieke patriarchen geflankeerd. Na het gebed kreeg de paus het pallium (een sjaal die deel uitmaakt van de pauselijke klederdracht) en de traditionele vissersring overhandigd. Dat zijn de belangrijkste elementen van zijn ambt en het officiële teken van de start daarvan. Het was de Franse protodiaken Jean-Louis Tauran die het pallium op de schouders van Jorge Mario Bergoglio mocht leggen. Hij was het ook die vorige week Habemus papam mocht uitroepen. Ook kardinaal Danneels op het toneel Ook voor de Belgische kardinaal Godfried Danneels was een taak in de plechtigheden weggelegd. Als oudste van de kardinaal-priesters sprak Danneels een gebed uit, waarin hij God opriep om de nieuwe paus te zegenen. Na de mis volgt nog een Te Deum, waarna de paus in de basiliek onder meer de staatshoofden gaat groeten. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130319_029 Persoonlijke bespreking: Ik vind dit een nobele uitspraak van de paus. Of dit nu haalbaar is of niet, de paus toont dat hij wil meegaan met zijn tijd. Misschien is dit wel te begrijpen mits hij zelf uit een armere regio (Argentinië) afkomstig is. Daarnaast stel ik mezelf de vraag wat 'aandacht hebben voor de armeren' concreet betekend. Hoop en gebed is positief, maar zullen er ook structurele veranderingen komen? Ik denk dat de meeste christenen momenteel met heel wat vragen rondlopen. Dit is vanzelfsprekend na een 'succesvol conclaaf'. Mensen moeten kritisch zijn, maar kunnen we als christenen nog samen opzoek gaan naar oplossingen in plaats individueel? De paus zal hierbij een belangrijke rol spelen. |
Persoonlijk had ik door de naamkeuze van de nieuwe Paus zulke uitspraken al wel min of meer verwacht, Fransiscus van Assisi was namelijk ook een man die erg begaan was met de wereld en de natuur, alsook met de dieren.(werelddierendag is dan ook verwijzend naar Fransiscus van Assisi, lees: http://www.dapbreukelen.nl/main/jeu...ddierendag.html) Hij is ook degene die de orde der Fransiscanen heeft opgericht, waarin armoede centraal stond. Voor al deze elementen roept dan ook de nieuwe Paus op, wat voor mij geen verrassing is door de opgedane voorkennis. Wel vind ik het erg positief dat de Paus hiertoe oproept, zodat de ogen van de mensen hopelijk toch nog meer opengaat en de mensen zich hiervoor misschien toch (nog) meer gaan inzetten. Ik hoop het alvast! En ik ben ook zeer benieuwd naar wat de nieuwe Paus ons nog zal brengen.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:49. |