Onderzoek toont aan: je bent wat je 'liket' op Facebook
Door: Thomas van der Kolk 11/03/13 - 23u05 Bron: pepsnl Vind je The Godfather, Lord of the Rings of The Daily Show 'leuk' op Facebook? Dan is de kans relatief groot dat je een hoog IQ hebt. En wie 'theater' of 'dans' leuk vindt is waarschijnlijk extravert. De onschuldig ogende 'like'-knop op Facebook verraadt meer over je persoonlijkheid dan je wellicht denkt. Dat concluderen onderzoekers van de Britse Universiteit van Cambridge na een grootschalige studie onder Facebookgebruikers. Ze analyseerden de 'likes' van ruim 58 duizend Amerikaanse Facebookers en ontdekten dat ze daarbij vrij nauwkeurige voorspellingen konden doen over onder andere het gedrag, de politieke en seksuele voorkeuren, het ras en de relatiestatus van afzonderlijke gebruikers. Ook of ze drank of drugs gebruikten of roken bleek te voorspellen te zijn, alléén door naar de likes te kijken. Algoritmen Om dat te onderzoeken, lieten de onderzoekers een aantal algoritmen los op de likes van de Facebookgebruikers, en vergeleken ze de resultaten met de uitkomsten van persoonlijkheidstests. Dat schrijft de BBC. De onderzoekers hebben hun resultaten vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS. De algoritmen wisten in 95 procent van de gevallen juist te voorspellen of iemand blank of zwart was, in 88 procent van de gevallen accuraat de seksuele voorkeur van mannen te voorspellen, en in 85 procent Democraat van Republikein te kunnen onderscheiden. Mannen die de musical-televisieserie 'Glee' liken, zijn bijvoorbeeld vaak homoseksueel, terwijl mannen die professioneel worstelen een duimpje omhoog hebben gegeven dan weer vaker heteroseksueel zijn. Maar de resultaten zijn lang niet altijd even voor de hand liggend. Zo klikte minder dan 5 procent van de homoseksuelen op de like-knop bij het onderwerp 'homohuwelijk'. Wie zangeres Jennifer Lopez leuk vindt heeft waarschijnlijk meer Facebookvrienden dan wie heavy metal heeft geliked. Alarmbellen De uitkomsten kwamen voor de onderzoekers naar eigen zeggen als een verrassing. Pleitbezorgers van de privacy zeggen dat het onderzoek 'alle alarmbellen' zou moeten doen afgaan bij Facebookgebruikers. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...-Facebook.dhtml Commentaar: Ik vind dit een zeer interessant onderzoek. Het spreekt volgens mij voor zich dat wat je leuk vind, ook een deel is van wie je eigenlijk bent. Het zijn je interesses en voorkeuren die een rol spelen voor wie je uiteindelijk zult worden. Daarom vind ik dat dit onderzoek een groot waarheidsgehalte heeft. Je gaat bijvoorbeeld niet naar 'je bent wat je eet' kijken als gezondheid je niets doet, lijkt me. Het is volgens mij een onderzoek dat ons doet nadenken. Wie hier weet van heeft, denkt misschien eens twee keer na voor hij/zij nog eens iets liket. Wel vind ik het interessant om te weten dat wat iemand leuk vind, ook meer verteld over wie de persoon is. Zo kan je in contact komen met personen die 'hetzelfde' denken als jou. Leuke vriendengroepen kunnen ontstaan. Maar wat als het gaat om racisme of terrorisme? Deze mogen zich volgens mij niet gaan manifesteren. |
Ik snap waar dit vandaan komt maar ga hier eigenlijk toch niet volledig mee akkoord. Via het internet (Facebook, MSN, ...) is het altijd makkelijker om je anders voor te doen dan je bent. Tegenwoordig is er ook veel sprake van nep-accounten op Facebook. Je kan je uitgeven voor wie je wil. Is er met dit aspect wel rekening gehouden tijdens het onderzoek? Zo niet, is het dan wel representatief?
Langs de andere kant maakt Facebook het ook makkelijker voor mensen om zich te durven uiten zoals ze echt zijn. Mensen die bijvoorbeeld op school, in groep nooit veel durven zeggen, kunnen op Facebook (door te liken) wel hun mening kwijt. In het echt en virtueel is nog altijd een groot verschil. Als laatste, wat verstaat men juist onder dat 'liken'? Soms wordt er gewoon geliked omdat het gevraagd wordt om te liken. Soms is het enkel omdat het grappig is, of hangt het er vanaf wie het zegt voordat je het gaat liken. Dit kan ook allemaal niet gecontroleerd worden, wat nu juist vanuit jezelf oprecht geliked is of niet. Natuurlijk zullen er wel situaties zijn waarin dit onderzoek wel klopt! :) |
Reactie op 'Onderzoek toont aan: je bent wat je 'liket' op Facebook'
In deze individualistische maatschappij is het belangrijk om je medemens te laten zien wie je bent en wat je allemaal leuk vindt. Dit gaat van de merken van kledij die je draagt, de muziek dat je op je iPod hebt staan tot de likes die je leuk vindt op Facebook. Deze onderzoeken zijn dus voor mij ook helemaal geen verrassing. Ook is dit geen verrassing voor mij omdat dit nu net de bedoeling is van een sociaal netwerk. Alles op een sociaal netwerk is gericht op jou als persoon. Je eigen foto's, je kan een blog schrijven met jou gedachten in, een nieuwsbericht met je levensgebeurtenissen in, etc. De 'likes' op Facebook zijn een makkelijke manier om de rest van je vrienden te laten weten wat je interesses zijn en wat je zoal allemaal leuk vindt. Het onderzoek doet ons waarschuwen voor de resultaten maar als je niet wilt dat mensen dit niet weten over je, moet je ook niet op een sociaal netwerk gaan in mijn mening.
Zelf zit ik op Facebook maar ik 'like' niets omdat ik dit te conformistisch vind en de enigste persoon die hier iets mee verdient is Mark Zuckerberg. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:52. |