actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Geen gewonden meer sinds start trajectcontrole in Gentbrugge (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=42835)

E*ien.Pelckmans 10th March 2013 14:19

Geen gewonden meer sinds start trajectcontrole in Gentbrugge
 
Geen gewonden meer sinds start trajectcontrole in Gentbrugge

* zondag 10 maart 2013, 11u53
* Bron: Belga
* Auteur: jdb

GENTBRUGGE - Sinds het trajectcontrolesysteem op het viaduct van Gentbrugge in gebruik is genomen, in juni 2012, zijn er op dat viaduct geen gewonden meer gevallen bij verkeersongevallen.'Een bewijs dat het systeem werkt en effectief is voor de verkeersveiligheid'. Zo heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits gezegd in De Zevende Dag.

'Vroeger, toen er nog geen flitspalen stonden, vielen er op dat traject 20 gewonden per jaar. Sinds 2007 staan er flitspalen en daalde het aantal gewonden naar 10 per jaar. Negen maanden geleden hebben we het trajectcontrolesysteem geplaatst en sindsdien zijn er geen ongevallen met gewonden meer gebeurd', aldus minister Crevits. Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig berekend over een langere afstand.

Er zijn ook al langer plannen voor een trajectcontrole tussen Wetteren en Erpe-Mere. Volgens minister Crevits zal het systeem daar tegen Pasen geactiveerd worden.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130310_00498494

Commentaar: Het heeft zeer lang geduurd vooraleer de trajectcontrole in dienst kon genomen worden , maar uiteindelijk werpt het toch zijn vruchten af. Van zodra de flitspalen werden gezet is er reed een vermindering van ongevallen vastgesteld , maar het kan niet de bedoeling zijn om om na het passeren van de flitspaal het gaspedaal weer in te drukken. Hopelijk zal het aantal ongevallen nog sterk verminderen bij het openstellen van de andere trajectcontroles. De snelheidsbeperkingen moeten echter wel veel duidelijker worden aangegeven en meer herhaald worden.

s*ana.vervoort 10th March 2013 16:10

Ik sluit mij aan bij de mening van Elien. Het kan inderdaad niet de bedoeling zijn dat we na het voorbij rijden van een flitspaal het gaspedaal terug harder indrukken. Maar ik ben er niet van overtuigd dat trajectcontroles dit probleem volledig zullen wegnemen. Eenmaal bestuurders weten waar deze controles zich bevinden, zullen ze na afloop van zo'n controle misschien nog steeds het gaspedaal harder indrukken waardoor we hetzelfde effect krijgen zoals bij het plaatsen van flitspalen en het aantal ongevallen niet zal verminderen. Tenslotte zijn er de dag van vandaag steeds meer en meer mensen die een verklikker in hun auto hebben waardoor ze op de hoogte gebracht worden van trajectcontroles en ze al dan niet tijdelijk hun snelheid zullen aanpassen. Ik ben eens benieuwd naar de resultaten betreffende het aantal verminderde ongevallen.

Valerie.Pandelaers 11th March 2013 00:39

Ik denk inderdaad ook dat trajectcontroles veel effeciënter zijn dan de normale flitspalen. Deze zorgen ervoor dat bestuurders zich effectief aan de aangegeven snelheden houden, en dit artikel is er het levende bewijs van. Ikzelf heb ook al een tijdje mijn rijbewijs en ik merk dit verschil echt op. In Turnhout staan ook veel flitspalen, en dit in combinatie met flitspalen.
Eigenlijk vind ik dit best confronterend, mensen hebben altijd controle nodig, anders overtreden ze de regels toch. Als er dan controle is, dan is men meestal wel in staat om gewoon de regels na te leven.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:36.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.