actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=53)
-   -   75.000 West-Europese banen bedreigd bij toeleveranciers autobedrijven (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=42745)

j*chim.janssens 3rd March 2013 13:36

75.000 West-Europese banen bedreigd bij toeleveranciers autobedrijven
 
75.000 West-Europese banen bedreigd bij toeleveranciers autobedrijven
Bewerkt door: Stig Geukens
3/03/13 - 11u39 Bron: belga.be

Bij de autotoeleveranciers in West-Europa, waar circa 750.000 mensen werken, kan in de komende drie tot vier jaar een op de tien banen verdwijnen. Dat staat in een studie van het adviesbureau Roland Berger, waarover de gespecialiseerde website Automobilwoche bericht.
"De oorzaken van de dreigende golf van ontslagen zijn het lage productievolume van auto's in Europa, productieverbeteringen bij de toeleveranciers en de toenemende verplaatsing van productiecapaciteit naar lageloonlanden", aldus Marcus Berret, de automobielexpert van Roland Berger.

Het adviesbureau ziet bij de toeleveranciers een overcapaciteit van 8 tot 10 procent. Die kan de komende jaren oplopen tot 15 procent als de ondernemingen geen adequate maatregelen nemen. Er staan niet alleen banen op de tocht bij de productieonderdelen van de toeleveranciers, maar ook op het departement onderzoek en ontwikkeling en bij de administratie, luidt het nog.

De toestand bij toeleveranciers hangt nauw samen met wijzigingen in de autofabrieken waar ze aan leveren. Zo berekende de Universiteit van Hasselt (UHasselt) dat bij de aangekondigde sluiting van Ford in Genk niet alleen de 4.337 directe jobs zullen verdwijnen, maar nog eens 5.927 banen bijkomend zullen verdwijnen bij toeleveranciers in heel Vlaanderen.

Eigen mening:
Het is al langer geweten dat technologische vooruitgang ervoor zorgt dat er minder werk is. Wat ook niet meer dan normaal is. Jarenlang zijn we hiervoor beloond omdat deze technologische vooruitgang veel tijd en geld heeft gekost. Deze input zorgt er dan voor dat er minder werk is maar tegelijkertijd meer betaald kan worden aan de werknemers waardoor ze dus minder moeten werken om hetzelfde te verdienen. Vandaar hoge lonen. Nu komen deze meestal Oosterse laden op de markt en zij bieden hopen werkkrachten aan tegen belachelijk lage lonen. Men probeert buffers te installeren om het werk in de Westerse landen te houden maar toch zie je dat dit slechts voor uitstel kan zorgen maar niet voor afstel.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:10.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.