Politieagenten krijgen extra rijlessen
Politieagenten krijgen extra rijlessen
Politieagenten zullen extra rijopleidingen kunnen volgen. Dat heeft minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) bekendgemaakt, zo meldt De Zondag. De theoretische en praktische opleiding "defensief rijden" moet ongevallen vermijden. Kamerlid Luk Van Biesen (Open Vld) stelde namelijk een schriftelijke vraag aan Milquet omtrent ongevallen met politievoertuigen. In 2011 werden er bij de federale politie 270 verkeersongevallen met dienstvoertuigen geregistreerd. In 90 gevallen was dat tijdens een interventie. Hoeveel voertuigen van de lokale politie betrokken waren bij een verkeersongeval, is niet bekend. "In 2011 heeft de logistieke dienst van de federale politie voor een waarde van 676.350 euro herstellingen uitgevoerd", aldus Luk Van Biesen. "Iets meer dan honderd politievoertuigen moesten door een externe firma hersteld worden. Dit kwam neer op een kost van 173.400 euro. De totale kostprijs ligt nog hoger, want ongevallen met voertuigen van de lokale politie en ongevallen met een total loss werden niet opgenomen in de berekening." http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-rijlessen.aspx (geraadpleegd op 18 februari 2013) Ik vind het zeker niet verkeerd dat politieagenten extra autorijlessen rijgen om defensief te rijden. Onze hulpdiensten krijgen natuurlijk overal voorrang tijdens een interventie, maar zo een onderneming is niet altijd veilig. Ze moeten manoeuvreren tussen verschillende plots stilstaande auto’s, mogen door het rood licht rijden en zomaar kruispunten oversteken. Dat er dan ook een hoog aantal ongevallen gebeurt met politievoertuigen verbaasd me niet. Ik denk dat het van groot belang is dat hulpverleners zich meer op deze toestanden kunnen voorbereiden. Daarom zou het natuurlijk ook niet slecht zijn moesten er bij de brandweer en de ambulances ook zulke rijlessen plaatsvinden. Om onszelf, maar ook de chauffeurs te beschermen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:52. |