actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Etienne Schouppe: "Fyra-trein afvoeren is geen oplossing" (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=42370)

Linde Luyten 21st January 2013 10:03

Etienne Schouppe: "Fyra-trein afvoeren is geen oplossing"
 
Etienne Schouppe: "Fyra-trein afvoeren is geen oplossing"

"Ik ben de problemen met de Fyra kotsbeu”, fulmineerde NMBS-topman Marc Descheemaecker gisteren. De NMBS buigt zich vandaag over de annulering van de drie bestelde Fyra-treinen. Ex-spoorbaas Etienne Schouppe vindt dat een slecht idee.
Enkele weken geleden betwistte NMBS-topman Marc De Scheemaecker nog dat de Fyra een rommeltrein is. Gisteren in De zevende dag sprak hij heel andere taal over de haperende hogesnelheidsverbinding tussen Antwerpen en Amsterdam. “We gaan heel dringend brutale maatregelen moeten nemen, ook naar de constructeur toe. Wat de voorbije zeven dagen naar voren is gekomen, is hallucinant.”

De vraag is nu of de Fyra nog ooit zal rijden in België. “Ik ben het kotsbeu met AnsaldoBreda (de Italiaanse constructeur; red.). Als ik dan hun verontschuldigingen zie, breekt mijn klomp.” Descheemaeckeer sluit niet uit dat er een proces komt, want “we hebben bepaalde schade geleden.”

"Kinderziektes"
Het totale kostenplaatje zou 60 miljoen euro bedragen. Daarvan werd al 55% betaald, maar Descheemaecker maakt zich sterk dat de NMBS dat geld zal terugkrijgen. Ex-spoorbaas Etienne Schouppe (CD&V) gelooft daar geen fluit van. “Ik weet niet wat er in dat contract staat, maar zo’n miljoenendeal verscheur je niet zomaar. Dat zal ons vele miljoenen schadevergoeding én een zware rechtszaak kosten. En dan heb je ook nog altijd geen rijdenden treinen, hé.”

Schouppe vermoedt dat de problemen met de Fyra nog altijd te wijten zijn aan kinderziektes die extra uit de verf komen door het barre weer. Voer gewoon die goeie ouwe Beneluxtrein weer in, klonk het de voorbije weken vanuit verschillende hoeken. Maar dat is praktisch niet haalbaar, volgens Schouppe. “De rijpaden van de Beneluxtrein zijn al uitbesteed aan andere treinen en operatoren. En op de HST-lijn van de Fyra kan de Beneluxtrein niet rijden. Daarom stel ik voor dat de NMBS zo snel mogelijk gaat samenzitten met AnsaldoBreda om de problemen op te lossen, zodat de Fyra straks wél netjes rijdt.”

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-oplossing.aspx

Eigen mening:
Ik kan de redenering van Schouppe inderdaad wel volgen. Het is zo dat er niet veel dingen meteen van de eerste keer volledig werken of van de eerste keer volledig op poten staan. De mankementjes die de Fyra vertoont, zijn misschien inderdaad wel allemaal te wijten aan kinderziektes. Het is niet ondenkbaar dat je sommige dingen tijdens het maken en uittekenen van de plannen over het hoofd ziet.

Toch...
Langs de andere kant zijn de klachten van de reizigers inderdaad wel gegrond. Het is niet prettig om steeds voor verrassingen komen te staan, door (alweer) het openbaar vervoer. Ik zou het ook beu worden na enkele keren.
Ik hoop gewoon dat Etienne Schouppe gelijk heeft en dat de problemen binnen dit en enkele maanden volledig van de baan (sporen) zijn. Zo niet, zullen ze er niet meer onderuit kunnen om drastische maatregelen te nemen.

Barst 25th January 2013 03:26

Meest stipte trein is... Beneluxtrein
 
Meest stipte trein is... Beneluxtrein


Van alle grote treinverbindingen in ons land was de IC-verbinding tussen Brussel en Amsterdam in 2012 de meest betrouwbare. 91,2 procent van de Beneluxtreinen reed op tijd. Daarmee deed die het beter dan de IC-verbinding tussen Antwerpen en Kortrijk (85,9 procent).



De slechtste van de klas was de lijn Oostende-Eupen. Daar reed amper 71,7 procent van de treinen op tijd. Dat blijkt uit de jaarlijkse stiptheidscijfers van spoornetbeheerder Infrabel.

Goede punten dus voor de Beneluxtrein. Maar de meest betrouwbare trein van het land werd wel begin december afgeschaft ten voordele van de fel bekritiseerde Fyra.

Een beetje zuur voor de NMBS, toch? ‘Helemaal niet', zegt woordvoerder Bart Crols. ‘Los van de problemen met de Fyra, tonen deze cijfers aan dat we tot op het einde ons best hebben gedaan om de Beneluxtrein stipt te laten rijden. De stiptheid verbetert trouwens jaar na jaar, op alle verbindingen. En ze moet nog beter.'

De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur, Wilma Mansveld, wil dat er opnieuw een intercity tussen Amsterdam en Brussel gaat rijden over het oude spoor. Een terugkeer van de Beneluxtrein dus.

De NMBS wil ‘niet vooruitlopen op de feiten', maar sluit ook niets uit.


DS, 24-01-2013


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:38.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.