Kenianen verbranden eigen familieleden levend om hun lucratieve grond te verwerven
Kenianen verbranden eigen familieleden levend om hun lucratieve grond te verwerven.
Lynchpartijen om eigenaar te worden van lucratieve gronden die aan oudere familieleden toebehoren: het is Kenia de dag van vandaag schering en inslag. Het alibi voor de daders is telkens hetzelfde. Ze beschuldigen hun verwanten van hekserij, voldoende reden om hen uit de weg te ruimen. Sommigen worden levend verbrand, anderen doodgeslagen met machetes. Vooral de gronden langs de kustlijn van de Indische Oceaan zijn in Kenia een gegeerd goed. Schrijnend is daarbij het verhaal van de 100-jarige Sadaka Muruu, die 12 hectaren grond bezit in het kustgebied van de Kilifi-provincie. De hoogbejaarde vrouw kreeg van haar kleinkinderen te horen dat ze haar levend zouden verbranden als ze haar gronden niet verkocht aan investeerders. De vrouw zou naakt uit haar huis gesleept zijn en door haar verwanten beschuldigd zijn van hekserij. Opvangcentrum Dat Muruu haar akelige verhaal nog kan navertellen, heeft ze te danken aan een plaatselijke wethouder, die haar op het laatste nippertje uit de klauwen van haar familie kon redden. Nu bevindt de vrouw zich in een opvangcentrum met een aantal lotgenoten. Een geluk dat vele anderen niet te beurt viel. Dit jaar alleen al zouden in Kenia ruim 50 mensen ouder dan 60 gelyncht zijn vanwege vermeende hekserijpraktijken. Sommigen werden levend verbrand, anderen werden doodgeslagen met machetes, zoals de 79-jarige Thomas Barawa, die in augustus omkwam slechts vier weken nadat zijn vrouw hetzelfde lot had ondergaan. Veel geld vragen de daders overigens niet voor hun 'zaakjes': nog geen 40 euro. Bewijsmateriaal De politie staat in deze vaak machteloos. Meestal ontbreekt het bewijsmateriaal omdat de slachtoffers te bang zijn om te getuigen tegen hun eigen verwanten. De meeste slachtoffers die ontsnappen aan de dood, keren nooit meer naar huis terug uit angst voor een nieuwe confrontatie met hun familieleden. En zo krijgen die laatsten uiteindelijk waar ze naar op zoek waren: de lucratieve gronden van hun naasten. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...verwerven.dhtml Mening: Veel grond = veel geld = macht en dat is alles waar het hier om draait. Geld kan mensen blijkbaar zo ver drijven dat ze hun eigen verwanten levend willen verbranden. Ze beschuldigen die persoon van hekserij en dan kan men hier geen vervolging voor krijgen. Het lijkt wel of de tijd hier is blijven stilstaan. Moest dit in ons België landje gebeuren, dat je iemand levend zou verbranden en hekserij als oorzaak zou opgeven, zou het best kunnen dat je in de psychiatrie terecht komt. Iedereen leeft steeds meer en meer materialistisch, dit artikel geeft hier nog maar eens een voorbeeld van. Ik kan het nog steeds niet vatten dat je iemand uit je familiekring kan vermoorden om wille van grond ...... ? |
40 euro
Sterker nog, moord uit hebzucht bestaat al eeuwenlang. Maar meestal ging het in deze gevallen wel op extreme bedragen, erfenissen, en hele landen. Hier, in dit geval, worden deze mensen omgebracht voor € 40.00.
Hierbij kan ik mij enkel de vraag stellen of een mensenleven vandaag slechts € 40.00 waard is? Dit zijn praktijken die geen redelijk mens kan goedkeuren. Ik vraag me dan ook af of deze 'investeerders' weten dat hun koopje eigelijk met een heel duur betaalmiddel is verkregen? Ik kan hierbij dan ook enkel citeren: "Als bezit en rente in het gedrang raken, drinkt de oorlogsgod gretig het nieuwe bloed." ~Hugo Claus~ |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:01. |