Meer dan helft klachten Europese consumenten gaan over online shoppen
Meer dan helft klachten Europese consumenten gaan over online shoppen
Heel wat consumenten ondervinden nog steeds moeilijkheden bij het online winkelen. Dat blijkt uit een studie over grensoverschrijdende onlineaankopen gepubliceerd door het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net). . "Meer dan de helft van de 124.000 vragen en klachten die het ECC-Net in 2010-2011 ontving, gaan over aankopen via het internet", aldus ECC België. "De klachten handelen voornamelijk over aankopen die niet worden geleverd, defecte producten en niet-conforme leveringen", luidt het. Wet Uit het rapport blijkt bovendien dat onlinehandelaars niet altijd de regels over de verkoop op afstand toepassen, waardoor consumenten de wettelijk erkende bedenktijd ontzegd wordt. Bovendien worden bepaalde diensten niet aangeboden in bepaalde landen, zijn er namaakproducten in omloop en wordt er fraude gepleegd. Klachten Het grootste aantal klachten ging over handelaars uit Duitsland (21,5 procent) en het Verenigd Koninkrijk (20,5 procent). Minder dan 5 procent van de klachten ging over Belgische handelaars. De meeste klachten waren dan weer afkomstig van consumenten uit Frankrijk en Spanje, België staat op de vierde plaats. ECC De consumenten en handelaars krijgen in het rapport van ECC-Net tips over online shoppen. Daarnaast krijgen handelaars een beknopt overzicht van de wettelijke verplichtingen die in de EU van toepassing zijn. ECC-Net helpt EU-consumenten die goederen of diensten aanschaffen op de Europese markt met advies over hun rechten en bemiddelt bij geschillen met verkopers in andere EU-landen. Het netwerk is actief in 29 landen - de EU-landen, Noorwegen en IJsland - en wordt gesponsord door de Europese Commissie en de nationale regeringen. Bron: De Morgen Datum: 24/10/2012 Commentaar: Het is altijd een risico als je online zaken besteld. Deels ben je zelf verantwoordelijk als je zaken online besteld. Je moet zelf al nagaan of de site wel veilig is. Een nadeel van online winkelen is natuurlijk dat je al betaald voordat je het product in handen hebt. Ik denk dat het niet slecht zou zijn moest er meer toezicht zijn op online winkelen zodat elke handelaar de wettelijke verplichtingen toepast. |
Meer dan helft klachten Europese consumenten gaan over online shoppen
Enerzijds geef ik Jorine gelijk: het is inderdaad altijd een risico om online goederen te bestellen. Anderzijds is het niet zo dat je als consument verplicht bent om te betalen alvorens je het product toegestuurd krijgt. Ik heb zojuist een paar schoenen besteld op de website van Zalando. Ik kreeg de keuze om meteen te betalen of een overschrijving in te vullen wanneer ik het product ontvangen zou hebben. Dit laatste is uiteraard met een termijn van twee weken. Het spreekt voor zich dat je moet opletten met cybershoppen. Een tip die ik kan meegeven: ga zeker en vast na of de betaalpagina beveiligd is. Dit doe je door naar het webadres te kijken. Begint de betaalpagine met ‘https’ (waar de s staat voor secure), dan speel je op veilig.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:42. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.