"Task force" voor de mensen van Ford Genk
"Task force" voor de mensen van Ford Genk
Er komt een speciale "task force" om de gevolgen van de sluiting van Ford Genk op te vangen. Dat is beslist na een ontmoeting van de Vlaamse overheid met de vakbonden van Ford en Limburgse werkgevers. De Vlaamse regering is verbijsterd en verontwaardigd. Vanmiddag waren de vakbonden te gast bij de top van de Vlaamse regering. Daar waren ook de werkgevers uit Limburg en andere actoren zoals de lokale overheden, de provincie en het reconversiefonds LRM. Na afloop is de aankondiging van een "task force" aangekondigd. De taak van die werkgroep moet de volgende dagen nog worden uitgewerkt, maar concreet zou het gaan om het zoeken naar alternatieve activiteiten voor de regio, buiten Ford om en al dan niet in de auto-industrie. Intussen zeggen Audi in Vorst en het onderzoekscentrum van Toyota in Zaventem dat ze op zoek zijn naar enkele honderden gespecialiseerde werknemers. De EU-Commissie zegt dat België inzake Ford Genk aanspraak kan maken op ondersteuning uit het Globalisatiefonds en het Europees Sociaal Fonds. Dat slaat om omscholing van werknemers en ondersteuning bij het zoeken naar een nieuwe baan. Peeters verwijt ford woordbreuk: De Vlaamse regering kreeg van de directie van Ford Europe te horen dat de beslissing om de fabriek in Genk te sluiten pas vorige vrijdag is genomen. Reden is de overcapaciteit van Ford in Europa en het feit dat de fabriek in Genk niet op volledige capaciteit draait. Peeters betuigde in de eerste plaats het meeleven van de regering met de duizenden getroffen werknemers en hun familie. "Dit is een mokerslag, een nachtmerrie voor de meer dan 4.300 werknemers en hun families en voor de werknemers bij de toeleveranciers. In totaal gaat het om 10.000 mensen. Dit was een donderslag bij heldere hemel", aldus de minister-president. Hij belooft er alles aan te doen om nieuwe werkgelegenheid te scheppen in de regio. De Vlaamse regering had twee jaren geleden nog een Toekomstcontract gesloten met Ford om de bouw van nieuwe modellen naar Genk te halen. Dat Ford de genomen engagementen niet nakomt noemde Peeters dan ook woordbreuk. De regering had voor het Toekomstcontract meer dan 50 miljoen euro uitgetrokken. Peeters liet weten dat het deel van het geld dat nog niet is uitgegeven geblokkeerd wordt en dat er nagegaan wordt of ze de rest van het geld kan terugvorderen van Ford. Toekomst: De sluiting van Ford Genk kwam natuurlijk ook ter sprake in het Vlaams Parlement waar Peeters opnieuw het woord nam. Hij roemde er in de eerste plaats de duizenden werknemers van de fabriek. "Ford Genk was en is een zeer performante fabriek. Niet dankzij het management in Keulen of de directie in Detroit. Wel dankzij de tienduizenden werknemers die er de afgelopen 50 jaar hebben bewezen dat Vlaanderen gekend staat voor haar baanbrekend vakmanschap." VRT Hij somde nadien al de inspanningen op die er gebeurd zijn om Ford in Genk te houden: de arbeiders die hebben ingeleverd, de inspanningen van de Vlaamse regering en van de stad Genk, de steun van de VDAB voor de opleiding van nieuwe werknemers, het ter beschikking stellen van de tijdelijke werkloosheid en de ploegenpremie die werd toegekend door de federale regering. Peeters verzekerde dat de Vlaamse regering verder blijft inzetten op een innovatieve mobiliteitsindustrie met onder meer Flanders Drive.Hij kondigde ook aan wat er in de korte toekomst te gebeuren staat. In het kader van de wet-Renault zal Ford het gesprek met de vakbonden moeten aangaan. Er zal daarbij naar alternatieven moeten worden gezocht. Nog vandaag zal overleg over de impact van de beslissing op de Limburgse economie gepleegd worden met de gouverneur van Limburg, de bestendige deputatie, de burgemeester van Genk en de sociale partners. Ook de federale regering wordt hierbij betrokken De begeleiding van de werknemers van Ford en de toeleveranciers wordt georganiseerd. De VDAB zal hierover overleg plegen met het bedrijf en de vakbonden. De minister-president sloot ten slotte af met een hoopvolle boodschap. "In de donkerste uren, is de Vlaming op zijn sterkst. Onze veerkracht hebben we al vele malen bewezen, en dat zullen we deze keer opnieuw doen." bron: deredactie.be mening: Ik vind het goed dat de regering ook een oplossing probeert te zoeken om de werknemers van Ford Genk te kunnen opvangen. Het is een enorm spijtige zaak dat Ford Genk moet sluiten. We zitten in een tijd van crisis en dan worden er zoveel mensen ontslagen. Als de regering al deze mensen terug aan een baan kan helpen, zou dit een goede zaak zijn, maar ik denk dat dit onmogelijk is. Er zijn nog steeds veel werknemers van Opel die geen nieuwe baan hebben gevonden. Ik hoop dat de regering hun woord houdt en deze mensen ook effectief gaat helpen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:18. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.