‘Afschaffen B-attest zou dramatisch zijn'
‘Afschaffen B-attest zou dramatisch zijn'
BRUSSEL - De uitspraken van minister Pascal Smet over het verdwijnen van het B-attest leiden tot uiteenlopende reacties. Voor de scholen is het een nuttig instrument om leerlingen te oriënteren, de scholieren zelf zien het liever verdwijnen. Veel is er nog niet bekend over de ambitieuze hervormingsplannen van de Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), voor het secundair. Alleen dat er een ‘brede eerste graad' zal zijn. En dat er in die eerste graad geen B-attesten meer zullen zijn. Dat laatste schreef de krant De Morgen gisteren naar aanleiding van een interview met Smet. Met zijn hervormingen wil hij het watervalsysteem aanpakken, waarbij leerlingen in een zo ‘hoog' mogelijke richting beginnen en dan steeds verder ‘afzakken'. ‘Het afschaffen van het B-attest zou dramatisch zijn', zegt Gerda De Gryze, directrice middenschool van het Gentse Sint-Bavo. ‘B-attesten zijn er juist gekomen om te vermijden dat leerlingen hun jaar opnieuw moeten doen in een richting die niet bij hen past. Zo krijgen ze toch nog de kans om door te stromen naar een volgend jaar.' Wie een B-attest krijgt, moet kiezen tussen zittenblijven of van richting veranderen. Een C-attest betekent sowieso zittenblijven. Ook Jan Van Den Wouwer, van Sint-Angela in Tildonk, vreest dat de leerling de dupe zal zijn. ‘Heel wat leerlingen “proberen” een richting die niet aansluit bij hun talenten en interesses, vaak onder druk van de ouders. Als we na het eerste jaar niet kunnen bijsturen met een B-attest, gaan ze gewoon een jaar langer vastzitten in de verkeerde richting. Met nog meer frustraties en schoolmoeheid tot gevolg.' Vakantietaken Elio De Bolle van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) is het daar niet mee eens. ‘Wij pleiten al langer voor het verdwijnen van het B-attest. Het zou belachelijk zijn als je binnen een brede eerste graad, waar je van alle richtingen kan proeven, al na het eerste jaar kan zakken.' Eerder deze week riep de VSK nog op spaarzaam om te springen met C-attesten. Maar Anne-Marie Windey van het Koninklijk Lyceum Antwerpen vreest net een toename van het aantal C-attesten door zo'n maatregel. Moet iedereen dan maar zonder meer een A-attest krijgen? ‘Er zijn voldoende alternatieven', zegt De Bolle. ‘Herexamens en vakantietaken zijn nog steeds toegelaten, maar veel scholen maken er geen gebruik meer van. Een andere mogelijkheid is de toepassing van een testtrimester, waarbij de leerling gedurende het eerste trimester van het volgende jaar kan bewijzen dat hij het aankan. Lukt dat niet, dan zakt hij na de kerstvakantie terug naar het voorgaande jaar.' Het is een hardnekkig vooroordeel dat B-attesten door elitescholen worden gebruikt om leerlingen die niet binnen het profiel passen eruit te ‘filteren'. ‘Mijn haar komt daarvan recht', zegt Windey. ‘Wij proberen alle leerlingen mee te nemen in de eerste graad. Maar op het einde van het tweede jaar gebruiken we B-attesten omdat we in het derde jaar enkel aso bieden. Veel leerlingen –en hun ouders – blijven liever op dezelfde school, ook al zou tso of bso een betere keuze zijn.' Gewikt en gewogen ‘De indruk wordt gewekt dat we er op het einde van het jaar met de hakbijl doorgaan', zegt De Gryze. ‘Terwijl we een heel jaar door de leerlingen opvolgen en werken aan een goede oriëntering. Ze worden tijdens het jaar geïnformeerd via oudercontacten en infoavonden. Op de deliberaties wordt er gewikt en gewogen, over een B-attest wordt niet beslist op vijf minuten.' Niemand minimaliseert het watervalsysteem, maar de vraag is of de oplossing ervoor wel bij de scholen ligt.‘Er is wel degelijk een probleem met uitval', zegt De Gryze. ‘Maar dat jongeren niet de juiste keuzes maken is in de eerste plaats een maatschappelijk probleem. “Laat ze maar hoog beginnen, dan kunnen ze altijd nog afzakken”, denken veel ouders.' DS, 21-06-2012 (Joachim Heyvaert) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:49. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.