actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Cultureel-maatschappelijk (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=51)
-   -   VRM beboet 2BE voor uitzenden telewinkelen net voor kinderprogramma (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=38756)

Maximous 15th May 2012 14:17

VRM beboet 2BE voor uitzenden telewinkelen net voor kinderprogramma
 
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, heeft de commerciële televisiezender 2BE een boete van 2.500 euro opgelegd voor het uitzenden van een telewinkelprogramma in de onmiddellijke omgeving van een kinderprogramma.

Bij de controle van de uitzendingen van 28 januari 2012 tussen 13 en 19 uur stelde de onderzoekscel van de VRM vast dat het telewinkelprogramma 'TV winkel' onmiddellijk gevolgd werd door de Chinese animatieserie 'Hero: 108', die zich richt op kinderen en jongeren van zes jaar en ouder.

Kwartier voor en na
Het mediadecreet laat alle zogenaamde lineaire televisieomroeporganisaties toe om onder bepaalde voorwaarden telewinkelprogramma's uit te zenden. Ze mogen dat echter niet doen "in de onmiddellijke omgeving van kinderprogramma's". Dat betekent dat er geen telewinkelprogramma's mogen worden uitgezonden binnen de vijftien minuten voor en na een kinderprogramma.

Interne vergissing
Volgens de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), het moederbedrijf van de Vlaamse commerciële zenders, lag een interne vergissing aan de basis van de overtreding. De VMMa geeft aan maatregelen te hebben genomen om een herhaling van die situatie in de toekomst te vermijden.

2BE krijgt een administratieve geldboete van 2.500 euro. De VRM hield rekening met de ernst van de inbreuk, het gegeven dat het de eerste keer is dat de VMMa zo'n overtreding maakt en het feit dat de omroeporganisatie maatregelen heeft genomen.

Bron: DM

Mening:

Het kan toch niet dat dit 'per ongeluk' werd uitgezonden. 2BE zal willen uittesten of ze toch geen reclame konden uitzenden voor een kinderprogramma. De mening van kinderen zijn een goudmijn voor reclamemakers. Als kinderen mee gaan winkelen, drukken zij hun stempel steevast op wat de ouders moeten kopen. Het is goed dat de VRM deze praktijken in het oog houdt.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:16.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.