actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   'NMBS wil onderscheid 1ste en 2de klas behouden' (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=38189)

Gilles.Knuts 18th April 2012 17:02

'NMBS wil onderscheid 1ste en 2de klas behouden'
 
De NMBS wil het onderscheid tussen 1ste en 2e klasse behouden omdat er hiervoor een duidelijke vraag bestaat bij de klanten, vooral bij dagelijkse pendelaars en het zakelijk publiek. Bovendien levert de eerste klasse jaarlijks gemiddeld 26,5 miljoen euro aan extra inkomsten op.

Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) op een schriftelijke vraag van SP.A-senator Bert Anciaux.

De ticketprijs in 1ste klasse is 50 procent duurder dan de prijs in 2de klas. Ook het comfortniveau is er hoger, onder meer door het geringere aantal zetels.

'Een aanzienlijk deel van de pendelaars - ambtenaren, occasionele reizigers en werknemers van bedrijven - verkiezen een reis in 1ste klas. De NMBS wil met het extra comfort in 1ste klasse bovendien extra reizigers aantrekken. Hierbij wordt vooral gedacht aan een grote groep automobilisten die duidelijk gesteld zijn op comfort', aldus Magnette.

Het ombouwen van 1ste klas rijtuigen zou overigens een hoge investering vergen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120418_120


Mening:
Ikzelf ben nooit iemand geweest die koste wat kost eerste klas moet reizen, ik ben ervan overtuigd dat toch veel mensen hetzelfde hierover denken. Misschien dat het kostenplaatje voor 1ste klas hier mee te maken heeft.
Als je dan aan de andere kant ziet wat deze tarieven de NMBS jaarlijks extra opbrengen, kan ik mij wel volledig vinden in het besluit van Paul Magnette.

(Ik herinner mij nog een keer dat ik een boete kreeg omdat ik op dat moment onwetend in eerste klas zat met een ticket voor tweede klas. Begrijpelijke boete, al had ik toch niet zoveel van die extra luxe gemerkt.)

Esther Lambrechts 18th April 2012 17:28

Toen ik de titel van dit artikel las was mijn eerste gedachte: "Het is belachelijk om dit onderscheid te blijven maken. Ik neem niet vaak de trein maar als ik dan eens te trein neem, zit er haast nooit iemand in eerste klasse. Waarom dit dan behouden als de tweede klasse tijdens e spitsuren zo vol zit en de eerste klasse zo goed als leeg??"

Maar, ik moet toegeven dat mijn mening enigszins veranderd is na het lezen van dit artikel. Als je de eerste klasse zou afschaffen zouden misschien meer zakenmannen en dergelijke de auto nemen in plaats van het openbaar vervoer. De gevolgen hiervan kennen we allemaal wel: extra vervuiling, extra wagens in de fille,... Dit wil niemand denk ik.

Daarom moet ik mijn eerste mening bijschaven en besluiten dat de eerste klasse toch wel een 'must' is.

anneleen.van.saet 8th May 2012 10:18

In tegenstelling tot wat Esther zegt, vind ik dat de eerste klasse op de trein wel vaak vol zitten. Vele reizigers die een lang traject moeten afleggen met de trein kiezen er bewust voor een ticket eerste klas. Ze zijn het lange rechtstaan beu en betalen liever iets meer geld dan dat ze recht moeten staan. Bovendien betalen tegenwoordig vele bedrijven een tweede klas ticket. De werknemer vindt het niet erg om het verschil bij te passen.
Het reizen in eerste klasse gaat dus in de meeste gevallen niet om de extra luxe maar eerder om een gegarandeerde zitplaats en meer rust. Dit druist dus in tegen wat het artikel zegt.
Wanneer we de eerste klas zouden afschaffen, dan vermoed ik dat de meeste werknemers toch verkiezen om met de auto naar het werk te rijden. Dit zou dus betekenen dat er nog meer mensen op de baan zijn.

sarah.renders 8th May 2012 11:44

Ik snap de redenering van Anneleen enigszins wel. Toch vind ik dat de eerste klasse (deels) moet verdwijnen. Hiermee bedoel ik niet dat er minder wagons moeten rijden, maar wel dat de tickets allemaal even duur worden. Op deze manier wordt de kans groter dat iedereen een zitplaats vindt en blijft de trein betaalbaar voor de doorsnee werknemer.

Wanneer ik het artikel las, kan ik de gemaakte redeneringen best wel begrijpen. Toch zit het laatste zinnetje mij dwars.

"Het om te bouwen van 1ste klas rijtuigen zou overigens een hoge investering vergen."

Ik snap totaal niet dat de bevoegden het nog maar in hun hoofd durven halen om, wanneer de eerste klasse zou afgeschaft worden, deze wagons om te bouwen. De wagons zijn er, inderdaad wat luxueuzer, maar dan zou men nog investeren om deze wagons te ' degraderen' naar tweede klasse. Absoluut absurd vind ik dat.

Eveline.Leysen 9th May 2012 10:22

Als je in mijn dorp ’s morgens vroeg de trein neemt, zijn alle wagons van tweede klasse volzet en zit er bijna geen volk in de wagons van de eerste klasse. De meeste mensen die dan een ticket hebben van tweede klasse, stappen over naar de wagon van eerste klasse. Als de kaartjesknipper dat in de gaten heeft, verbiedt hij om in de wagon nog te komen en eist hij dat de reizigers zich terug verplaatsen, hoewel er echt geen plaats meer is en de mensen als sardientjes in een wagon zijn opgepropt.
Zoals hieronder vermeld wordt geeft eerste klasse meer luxe en rust en kiezen reizigers voor deze tickets om een zitplaats te hebben, om rustig te kunnen zitten. Maak dan alle wagons tweede klassen zodat iedereen (of toch de meesten) kunnen gaan zitten voor een betere prijs?
Er werd ook vermeld dat door de afschaffing van eerste klasse zakenmensen eerder de auto willen nemen dan de trein, dan moeten ze toch al een hele dikke nek hebben om niet gezien te worden met ‘het gewone volk’… is het uitmaken tot welke klasse je behoort niet erg passé? Ik zie trouwens bijna geen verschil tussen een wagon van eerste klasse en een wagon van tweede klasse.

Sanne.Cocx 10th May 2012 15:52

Het grote voordeel van de eerste klasse is de zekerheid van zitplaats en rust.
Het lijkt mij een goed alternatief om de eerste klasse af te schaffen. De mensen die een zitplaats willen, kunnen deze tegen een meerprijs reserveren. Daarnaast zou ik een onderscheid maken tussen gewone wagons en stiltewagons. In de gewone kan je bellen, praten en muziek beluisteren. In de stiltewagon zwijg je en kan je rustig lezen,werken of genieten van de stilte.
Tijdens de spitsuren zal die rust uiteraard minder aanwezig zijn maar door reservering ben je wel zeker van je zitplaats. Het is ook een optie om in de wagons met gereserveerde plaatsen geen mensen te laten staan. Dan is het in de andere wagons wel iets drukker maar dan behouden de mensen uit de oorspronkelijke eerste klasse alle luxe en gaan er geen zitplaatsen verloren aangezien iedereen op de niet gereserveerde plaatsen mag gaan zitten.
Volgens mij is dit een beter alternatief aangezien het bestaan de eerste klasse niet direct nog echt fungeert als het opdelen in klassen maar wel als de luxe om te kunnen reizen in rust.
Het kunnen reserveren van plaatsen is dus wel voorbehouden voor de mensen die er wat meer geld aan willen of kunnen uitgeven maar dit mag geen probleem zijn, als de mensen een beetje hoffelijk zijn, zullen ze hun plaats wel afstaan aan iemand die deze echt nodig heeft. Ik besef dat dit niet zo vanzelfsprekend is maar door te werken met reservaties i.p.v. een eerste klasse zijn er al meerdere zitplaatsen beschikbaar voor iedereen. Om nu overal regeltjes voor op te stellen , vind ik persoonlijk belachelijk en ik hoop dat het niet nodig is.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:57.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.