actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Wielertoerist (17) kritiek nadat auto inreed op groep fietsers in Zepperen (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=38164)

NuyensEvelynne 16th April 2012 20:54

Wielertoerist (17) kritiek nadat auto inreed op groep fietsers in Zepperen

DM UPDATE Bij een zwaar verkeersongeval in Zepperen, een deelgemeente van Sint-Truiden, is vanmorgen een 17-jarige wielertoerist levensgevaarlijk gewond geraakt. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis waar hij in kunstmatige coma wordt gehouden. De jongeman zou verschillende breuken hebben opgelopen aan het hoofd. Zijn toestand is kritiek, maar stabiel
In de Eynestraat reed een auto rond 9 uur op een groep fietsers in. De wagen botste vervolgens tegen de volgwagen en nog een ander voertuig. Achter het stuur van de wagen zat een 25-jarige man uit Sint-Truiden.

De klap was enorm. De 17-jarige jongen van de wielerclub van Brustem werd in de lucht gekatapulteerd en kwam met een harde klap op het wegdek terecht. Vier andere wielrenners liepen lichte verwondingen op. De 17-jarige jongen werd eerst naar het ziekenhuis van Sint-Truiden gebracht, maar nadien naar het Universitair Ziekenhuis in Leuven. De auto met de Truienaar achter het stuur raakte ook de volgwagen van de groep wielertoeristen en nog een andere wagen.

Over de oorzaak van het ongeval heerst nog onduidelijkheid maar volgens de politie was de autobestuurder oververmoeid en maakte hij een stuurfout. Volgens het parket had de 25-jarige man uit Sint-Truiden niet gedronken en ook zijn speekseltest inzake drugs bleek negatief, toch werd beslist om het rijbewijs van de automobilist meteen in te trekken voor twee weken.

De groep wielertoeristen is afkomstig uit Brustem, bij Sint-Truiden.

Datum: 15/04/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-Zepperen.dhtml

Eigen mening:
Nogmaals een ongeval waarbij fietsers aangereden worden door een wagen. Ditmaal ging het over een groep wielertoeristen. Ik geef gerust toe dat ik die groepen wielertoeristen liever niet op de baan tegenkom, omdat sommigen van hen toch echt niet weten hoe ze zich correct in het verkeer moeten gedragen. Voor sommigen is het soms al teveel dat ze voor andere weggebruikers moeten stoppen, want dan moeten ze hun voet uit hun klikpedaal halen en dat blijkt net iets teveel moeite. De groep wielertoeristen van Brustum reed echter reglementair op de rijweg. Volgens 'Het Laatste Nieuws’ van 16/04/2012 reden ze twee aan twee, zoals het hoort en werden ze begeleid door een volgwagen. Zij zijn hun boekje echt niet te buiten gegaan. Wat de automobilist betreft, dat is een heel ander verhaal. De eerste vaststellingen wezen uit dat hij niet dronken was, alleen oververmoeid omdat hij de hele nacht gefuifd had. Uit de nieuwe onderzoeken blijkt echter (Het laatste Nieuws) dat hij wel degelijk dronken was. Buurtbewoners beweren zelfs dat hij rustig een sigaret stond te roken bij het wrak van zijn wagen, terwijl anderen de gewonden hielpen. Met zo iemand heb ik echt geen medelijden. Voor mij mogen ze zijn rijbewijs voor een langere tijd dan twee weken intrekken. Misschien kunnen ze hem opnieuw rijtesten laten afleggen als hij dat rijbewijs nog terug wil.
Hopelijk komt het voor de 17-jarige jongen nog allemaal goed. Op dit ogenblik is hij niet meer in levensgevaar, maar zijn vader zegt dat hij een hele lange revalidatie zal tegemoet gaan. Het meerijden met de toeristen was hij trouwens gaan doen op vraag van zijn vader die vond dat hij te weinig beweging had. Hoogstwaarschijnlijk zit die man nu met een hele hoop schuldgevoelens. Een ongeluk zit echt wel in een klein hoekje en het kan je hele leven en dat van anderen op korte tijd helemaal omgooien.

Matthias.Krols 17th April 2012 01:14

Steeds vaker hoor je conflicten tussen de wielertoeristen en de automobilisten. Ik kan de automobilisten best begrijpen. Sommige toeristen gedragen zich als profrenners op de weg en krijgen de naam wielerterroristen. Hierdoor krijgen ALLE wielertoeristen een slechte naam. Ze worden allemaal over dezelfde kam gescheerd. Hierdoor ontstaan er wielerhaters. Deze automobilisten hebben totaal geen respect voor de wielertoerist. Onlangs nog zag ik dat een automobilist vriendelijk stopte om een groepje fietsers te laten oversteken. De auto achter deze automobilist vond dit echt niet kunnen en begon als een gek te claxonneren. Deze man kon het gewoon niet verdragen dat de auto voor hem zijn voorrang afgaf aan een groepje wielertoeristen.
Veel automobilisten roepen ook te snel dat de wielertoeristen zich niet aan de regels houden. Het is zo dat een grote groep fietsers niet op het fietspad moet rijden, maar de rijweg mag gebruiken. Toch krijgen zulke groepen wegwerpgebaren naar hun hoofd geslingerd van furieuze automobilisten. Ze kunnen het gewoon niet verdragen om eventjes wat trager te rijden. En dan zeggen dat de wielertoeristen niet willen vertragen om hun gemiddelde snelheid op peil te houden...
Het wordt tijd dat automobilisten inzien dat niet alle wielertoeristen zich misdragen. Fietsen is momenteel de populairste sport in Vlaanderen. Ik ben ervan overtuigd dat het grotendeel van de fietsers zich aan de verkeersregels houdt. Waarom dan elke wielertoerist zomaar een wielerterrorist noemen?

Als het werkelijk zo is dat de bestuurder van het voertuig dronken was, dan kan ik maar één ding zeggen: "Zijn rijbewijs levenslang intrekken." Zo iemand verdient het niet om nog met de auto te mogen rijden.

lennert_goos7@hotmail.com 20th April 2012 11:25

Hiermee ben ik het volledig eens! Iemand die op zo'n domme manier zijn eigen leven in gevaar brengt is zijn zaak, maar het leven van andere onschuldige mensen gaat wel te ver. Zulke onverantwoordelijke bestuurders kennen de gevaren en gevolgen van dronken rijden niet. Pas als ze een ongeluk veroorzaken komen de meesten (niet allemaal!!) tot het besef dat ze fout bezig zijn, maar dan is het spijtig genoeg al te laat. Ik ken de geldboetes op zulke overtredingen niet precies, maar ik vind het belangrijker dat het rijbewijs van zulke personen voor lange tijd zal worden ingetrokken. Bestuurders die niet leren uit hun fouten en een tweede keer dronken achter stuur kruipen, mogen van mij levenslang hun rijbewijs verliezen.
Wielertoeristen hebben inderdaad een slechte reputatie en sommige onder hen denken dat ze alles mogen, maar het is verkeerd om ze allemaal over dezelfde kam te scheren. Het zou misschien helpen dat als de politie wielertoeristen betrapt op verkeersovertredingen, deze enkele uren (naargelang de aard van de overtreding) les moeten volgen over het verkeer.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:33.