![]() |
Brussels Airlines klopt aan bij regering voor hulp
Het kernkabinet van de regering-Di Rupo heeft zich dinsdag gebogen over de penibele toestand waarin de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zich bevindt. De hoge olieprijs en de moordende concurrentie van lagekostenmaatschappij Ryanair knijpen het bedrijf langzaam dood. Dat schrijft De Tijd.
Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van de luchtvaartmaatschappij, is bij de regering gaan aankloppen en heeft duidelijk gemaakt dat de situatie stilaan 'onhoudbaar' is. Brussels Airlines boekte vorig jaar ruim 80 miljoen euro verlies. 'Ons budget voor dit jaar gaat uit van een vermindering van het verlies tot 20 miljoen euro. Maar als er niets verandert, is dat niet meer haalbaar', waarschuwt Davignon. Fiscaal gunstregime voor vliegend personeel Melchior Wathelet (cdH) heeft oren naar de verzuchtingen van Davignon. De staatssecretaris voor Mobiliteit wil er alles aan doen om te streven naar een gezonde concurrentie in de sector en om de toekomst van de luchthaven niet in het gedrang te brengen. Een van de mogelijkheden die wordt bekeken, is de creatie van een fiscaal gunstregime voor vliegend personeel (stewards en piloten). De vraag is of Europa dat zal aanvaarden. Volgens Davignon is Brussels Airlines het slachtoffer van een beslissing van de Europese Commissie waardoor werknemers van luchtvaartmaatschappijen hun taksen en sociale lasten kunnen betalen in het land waar het bedrijf zijn zetel heeft. Daardoor kan Ryanair zijn personeel uitbetalen tegen Ierse voorwaarden. Die zijn veel gunstiger dan de Belgische. Wathelet kreeg dinsdagavond een mandaat om het dossier te onderzoeken. Bij Brussels Airlines werken 3.000 mensen. Bovendien is het bedrijf de grootste klant van Brussels Airport, de uitbater van de luchthaven. Bron: De Standaard Mijn mening: Bijna 5 jaar geleden werd Brussels Airlines, de samensmelting tussen Virgin Express en Sabena-erfgenaam SN Brussels Airlines, boven de doopvont gehouden. Intussen is het meer dan duidelijk dat de luchtvaartsector geen gemakkelijke sector is. Ik denk dat Ryanair een bedrijf is dat heel wat bedrijven een doorn in het oog is. Zelf heb ik er nog nooit mee gevlogen, maar ik denk dat daar ook beter eens onderzoek gedaan zou worden naar wat er allemaal legitiem is. Als Brussels Airlines failliet zou gaan, zou dat opnieuw een zware opdoffer zijn voor de sector in ons land. En ook voor Brussels Airport: Brussels Airlines is de grootste klant in Zaventem. De investeringen van het Duitse Lufthansa kunnen eventueel ook verdwijnen als Brussels Airlines verdwijnt uit Brussel. Ik hoop dat de regering hier iets aan doet en een eerlijke concurrentie mogelijk maakt. We mogen toch niet naar een Sabena II scenario gaan? |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:50. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.