Nieuwe aspirine hoopvol in strijd tegen kanker
Wetenschappers van de Sophie Davis School of Biomedical Education in het Amerikaanse New York hebben een nieuw soort aspirine ontwikkeld, die de groei van kankercellen sterk vermindert. Het nieuwe geneesmiddel heeft bovendien geen gevaarlijke bijwerkingen, maar werd nog niet getest op mensen.
Uit tests op muizen blijkt dat de aspirine 'NOSH' de kankergezwellen bij de dieren met gemiddeld 85 procent vermindert. Ook bleek dat het "antikankereffect" 24 uur na inname al 100.000 keer sterker is dan bij gewone aspirine, na 72 uur zelfs 250.000 keer. Bovendien bleven bijwerkingen zoals maagbloedingen of nierfalen uit, schrijft de krant Het Laatste Nieuws. Volgens professor Khosrow Kashfi, die zijn studie deze maand in het vakblad 'ACS' publiceert, is de werking van de aspirine te danken aan twee bestanddelen: waterstofsulfide en stikstofmonoxide. Die eerste stof zit in mindere mate ook in gewone aspirine, is ontstekingsremmend en houdt de groei van kankercellen tegen. Stikstofmonoxide beschermt de maagwand en verkleint zo het risico op maagbloedingen. Eric Van Cutsem, oncoloog in het UZ Leuven, zegt dat de "scheikundige samenstelling van de nieuwe aspirine een belangrijke stap vooruit in de strijd tegen kanker" betekent. "Niet alleen worden de negatieve bijwerkingen van de klassieke aspirine uitgeschakeld. Ook het antikankereffect is groter door een sterkere dosis waterstofsulfide. Daardoor wordt het risico op verschillende kankers niet uitgesloten - preventieonderzoeken blijven broodnodig - maar wel significant verminderd." De oncoloog waarschuwt evenwel dat het geneesmiddel nog niet op mensen getest werd. "Pas binnen een jaar of vijf zullen we weten of de resultaten overeind blijven", luidt het. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...en-kanker.dhtml Eigen mening: Ik vind het schitterend dat men weer een stapje dichter is gekomen bij een behandeling tegen kanker. Men zegt dat het nog niet getest is op mensen en dat is ook begrijpelijk. Men kan niet zomaar dingen gaan testen op mensen, maar als het al goede resultaten toont op muizen heb ik er toch al een beetje vertrouwen in. Natuurlijk valt het nog af te wachten maar in het algemeen vind ik het echt goed dat men nog steeds zo hard bezig is met een middel te zoeken om kanker te verhelpen. |
Inderdaad weer een fantastische stap voorwaarts in het bestrijden van deze verschrikkelijke ziekte.
Het is uiteraard nog niet zeker of het zal werken bij mensen, maar het ziet er alvast veelbelovend uit. Er is nog lang geen genezing voor kanker, maar het is inderdaad positief dat men blijft zoeken naar een geneesmiddel. |
Ik heb geneeskundig geen kennis van zaken.
Toch durf ik te blijven geloven in mijn overtuiging dat medicatie haar oorsprong vindt in de natuur en niet in de menselijke uitvinding. Ter wereld zijn er tal van planten, bloemen, stenen die tal van verscheidene samenstellingen kennen en bijgevolg tal van eigen, unieke effecten hebben. Ik ben er instinctief zeker van dat onderzoek eerder hier thuishoort dan op het manipulatieve terrein van de wetenschap vandaag. Nu ongeveer, verklaar je dit alles vast als gezeik. :) Maar probeer er heel misschien eens over na te denken. Was de wereld ooit perfect, maar is imperfectie ingetreden sinds ons aller fouten? ... |
Superaspirine vermindert tumoren met 85%
Wetenschappers van de Sophie Davis School of Biomedical Education in het Amerikaanse New York hebben een nieuw soort aspirine ontwikkeld, die de groei van kankercellen sterk vermindert. De superaspirine zou tumoren al snel met 85 procent doen krimpen. Het effect is daarmee 250.000 keer groter dan een gewone aspirine. DAt schrijft een krant van De Persgroep. De superaspirine doet tumoren van 11 kankers verminderen. Onder andere long-, borst-, prostaat-, darm-, pancreas-, en bloedkanker behoren tot dat lijstje. Door de ontwikkeling van het nieuw soort aspirine is een veel lagere dosis acetylsalicylzuur nodig, waardoor de kans op maagbloedingen en nierfalen verminderd wordt. ____________ Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...et-85pct-2.aspx Eigen mening: Zoals Guus en Sanne al vermeld hebben is dit inderdaad een enorm mooie stap voorwaarts bij de bestrijding tegen kanker. Het zoeken naar 'genees'middelen om kanker te bestrijden krijgt hierdoor misschien een boost die de oorzaak kan zijn van een nog beter middel. Ik hoop dat deze onderzoeken en resultaten worden gebruikt om die mensen die het nodig hebben te helpen. |
Dit artikel is natuurlijk veelbelovend nieuws. Het moet echter gerelativeerd worden aangezien er nog geen testen op mensen zijn uitgevoerd. Oké, het middel werkt bij muizen, maar geeft dit een zekerheid dat het hetzelfde effect zal hebben op mensen? Zoals Sanne dus reeds aanhaalde; er is nog steeds geen sprake van een genezing van kanker.
Ik blijf ook van mening dat we moeten blijven investeren in onderzoek naar bestrijding van kanker. Te veel mensen (over)lijden namelijk aan deze ziekte. Ik weet niet of er ooit een echte oplossing zal gevonden worden die kanker uit de wereld zal helpen, maar elke stap dichterbij geeft verlichting aan kankerpatiënten, familie en vrienden en de moderne medische wetenschap in het algemeen. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:44. |