actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Politiek (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Europa wil quota voor genderevenwicht (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=37732)

michiel.bouwen 5th March 2012 18:28

Europa wil quota voor genderevenwicht

Volgens Eurocommissaris Viviane Reding zitten er nog steeds veel te weinig vrouwen in de bestuursraden van Europese topbedrijven. Daarom wil ze op Europees niveau een quota invoeren.
Reding lanceerde een jaar geleden een oproep aan het bedrijfsleven om zelf een genderevenwicht te behouden, maar dat heeft weinig resultaten opgeleverd. Slechts 24 bedrijven ondertekenden een intentieverklaring om ervoor te zorgen dat hun bestuur tegen 2020 voor veertig procent bestaat uit vrouwen. Daarom wil ze nu een stap verder gaan.

'Ik hou niet zo van quota, maar wel van de resultaten die ermee worden bereikt', zei de Eurocommissaris bij de lancering van de procedure om de quota door te voeren. Tot eind mei wil de Europese Commissie van stakeholders ideeën horen over mogelijke maatregelen om de ongelijkheid tussen man en vrouw in bestuursraden op te heffen. Verschillende studies hebben aangetoond dat een evenwichtige verdeling leidt tot betere bedrijfsresultaten.

Op dit moment is slechts een op zeven bestuursleden (net geen 14 procent) een vrouw. Dat is iets hoger dan de 11,8 procent uit 2010, maar volgens Reding is het doel nog lang niet bereikt. Ons land scoort met 10,7 procent slechter dan het gemiddelde van de EU-leden. Finland behaalt met 27 procent het beste resultaat.

Uit: Het Nieuwsblad

Mijn mening:
Ik vind het wel belangrijk dat vrouwen een belangrijke plaats in de regering kunnen bemachtigen en ik was onaangenaam verrast met de score van ons land. Nu sta ik er eens bij stil hoe weinig vrouwen er in onze bestuursraad zitten.

J.Verwerft 6th March 2012 14:23

RE: quota op genderevenwicht

Een zeer interessant onderwerp. Vooral omdat ik over enkele dagen een les voor de deur heb staan dat gaat over gelijke rechten voor vrouwen (Internationale Vrouwendag 8 maart).
Grote bedrijven geven niet graag hogere functies aan een vrouw, omdat deze op langere termijn duurder kunnen zijn door bv. uitbetaald zwangerschapsverlof.
Toch vind ik dat op zijn minst enkele bedrijven de optie vrouwen aan de top moeten overwegen, omdat dit zeker kan helpen aan hun imago en omdat vrouwen vaak stellingen uit een ander perspectief kunnen bekijken dan mannen.
Meningen rond bv. bepaalde marketingcampagnes kunnen dan enorm uiteenlopen en de één kan soms succesvoller zijn dan de ander.

Summa.Wastyn 7th March 2012 00:02

Er is inderdaad nog een groot verschil in hoe vrouwen worden behandeld op het werk en mannen. Jammer genoeg kunnen we nog altijd spreken over het glazen plafond. Hoewel er al inspanningen zijn gedaan om dit weg te werken, is er nog altijd veel werk voor de boeg. Er zou meer evenwicht moeten zijn en vrouwen zouden eerlijkere kansen moeten krijgen om hun carrière op te bouwen. Dat zwangerschapsverlof heeft er inderdaad veel mee te maken.

Ik hou eerlijk gezegd ook niet van quota. Zoiets kan al gemakkelijk leiden naar conclusies zoals “Ze heeft haar job enkel gekregen omdat ze een vrouw is”. Men durft al gemakkelijk de kwaliteit van die persoon in kwestie in vraag te stellen omdat men denkt dat deze zijn functie heeft gekregen omdat zij een vrouw is en niet omwille van haar eigen prestaties. Hoewel ik denk dat deze maatregel inderdaad kan helpen om vrouwen meer in te burgeren bij hogere functies en hen meer kansen te geven, ben ik tegen deze vorm van positieve discriminatie. Vrouwen willen niet bevooroordeeld worden, maar juist gelijk behandeld worden. Het is jammer dat zo’n maatregels moeten getroffen worden om dit te willen verwezenlijken.

jorina 7th March 2012 11:29

Tijdens de stage heb ik voor economie een les moeten geven over de verschuivingen op de arbeidsmarkt. Ik moest aantonen dat vrouwen meer en meer gaan werken. Als ik nu dit artikel zie, had ik het gemakkelijk in mijn les kunnen integreren. Ja, het is inderdaad zo dat er veel meer vrouwen gaan werken dan 50 jaar geleden, maar in welke beroepen? Het is duidelijk dat vrouwen toch nog niet aanzien worden als succesvolle vrouwen die zo in de bestuursraden kunnen. Toch ben ik net zoals Summa eens dat een quota niet zo'n goed idee is. Als je in de bestuursraad zit, dan moet je daar zitten om wat je kan, en niet om wie je bent. Vrouwen moeten zeker kansen krijgen, maar het is omdat er zoveel vooroordelen zijn dat er zo weinig vrouwen in de bestuursraden zitten. Toch kan het ook zijn dat er in een bedrijf nu bijvoorbeeld inderdaad maar 1 of 2 capabele vrouwen zijn die in de bestuursraad thuishoren en voor de rest mannen, dan is zo'n quota overbodig, want je moet kijken naar het talent dat in het bedrijf aanwezig is. Maar geen quota opstellen, dan gaan inderdaad de vooroordelen over de vrouwen doorwegen, waardoor er misschien mindere capabele mannen in de bestuursraad zitten. Ik denk dat eerst die vooroordelen van ' de vrouw is niet machtig of beslissend genoeg' of 'die zullen toch wel binnen enkele jaren zwanger worden en hier dan weg zijn' dat die eerst zullen moeten verdwijnen. Als dan man en vrouw in het bedrijfsleven als gelijkwaardig worden beschouwd, dan kan er pas echt gekeken worden naar de meest capabelste personen in de bestuursraad.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.