Slimme mensen gaan later slapen
Dat er ochtendmensen en avondmensen bestaan, wist iedereen al langer.
Maar dat die tweede categorie doorgaans een pak slimmer is, was nog niet geweten. Het was de onderzoeker Robert Alison die tot die conclusie kwam nadat hij een proef organiseerde die aantoonde dat mensen met een lager IQ hun activiteiten liever in de ochtend plannen. Niet zo vreemd, menen wetenschappers van de London School of Economics, want in de oertijd waren mensen enkel overdag actief. Naarmate de mens verder evolueerde en cognitief complexer werd, verschoven belangrijke activiteiten steeds meer naar de avonduren. Nachtuilen vs. vroege vogels Avondmensen mogen dan verstandiger zijn, ze zijn over het algemeen ook minder betrouwbaar en emotioneel minder stabiel. Ze ontwikkelen bovendien gemakkelijker verslavingen. Vroege vogels zijn doorgaans meer plichtsbewust, hebben meer weerstand, werken gemakkelijker samen en halen op school betere resultaten. Het uur waarop we gaan slapen, wordt overigens voor de helft bepaald door onze genetische bagage. Het moment van de dag waarop we het meest optimaal functioneren, het chronotype, verschilt al naar gelang de levensfase van de mens. Zo zijn we tegen het einde van onze tienerjaren het meest actief tijdens de nachtelijke uren. Bron: Jobat 29-02-2012 Ik ben er mij van bewust dat dit artikel nogal vaag blijft over het gevoerde onderzoek. Ook worden de resultaten nogal veralgemeend. Maar na het lezen van dit artikel kan ik weer eens een 'onderbouwde' reden geven waarom ik 's avonds nooit in mijn bed geraak. :) |
Re: Slimme mensen gaan later slapen
Het artikel focust zich eerder op de persoonlijkheden en activiteiten van mensen, dan op degelijke redenen voor het bestaan van deze kloof. Ik heb ergens wel zo mijn vermoedens dat een hoger IQ ontstaat uit het feit dat deze mensen een grote capaciteit gegevens kunnen opslaan gedurende de dag en deze 's avonds willen verwerken op beschrijven aan medemensen.
|
Zoals Tinne reeds aanhaalde, blijft het allemaal nogal vaag. Toch vond ik het wel leuk om te lezen. Ik ben zelf een vroege vogel, tijdens de examens sta ik liefst ook vroeger op tegenover 's avonds laat nog te studeren. Maar dit heeft blijkbaar toch ook zo zijn voordelen. :p
"Vroege vogels zijn doorgaans meer plichtsbewust, hebben meer weerstand, werken gemakkelijker samen en halen op school betere resultaten." -> Joepie :) |
Fijn artikel! :D
Maar uiteraard mag je je niet baseren op deze gegevens. Je weet absoluut niet of het waar is wat er vermeld wordt. Zelf slaap ik graag uit, dus een vroege ochtend is niet aan mij besteed maar eveneens blijf ik ook niet graag laat op. Al weet ik wel dat ik leerstof gedurende mijn slaap verwerk. Bijvoorbeeld tijdens de examens; dus dan ga ik ook op tijd naar bed en ben ik toch 'slimmer' :p geworden. Maar dit heeft dan niets te maken met het feit dat ik laat ga slapen. |
Slimme mensen gaan later slapen
Onderzoek moet altijd met een korreltje zout genomen worden, zeker in dit geval. Ik denk niet dat het mogelijk is om op basis van dit onderzoek een algemene conclusie te stellen. Iedereen is immers anders en iedereen heeft zijn eigen gewoonten.
Ik bijvoorbeeld ben ook iemand die 's avonds veel beter kan presteren voor school dan in de ochtend of rond de middag. Ik ga dan ook niet vaak vroeg slapen, omdat ik dat niet echt in mij heb. Dit is deels gekomen doorheen de jaren en het nachtritme dat zich ook met de persoon mee aanpast. Maar of je door laat te gaan slapen echt slimmer wordt, daar heb ik zwaar mijn twijfels over! Ik heb wel vaak het gevoel dat ik, ondanks het laat gaan slapen, in de ochtend vrij vlot uit bed kan. Maar als ik wat langer kan blijven liggen, probeer ik hiervan in beperkte mate ook te genieten. Soms heb ik dat echt nodig om mijn lichaam tot rust te brengen. Maar volgens mij heeft iedereen vaak wel nood aan een rustpauze voor zichzelf, mentaal en fysiek. Veralgemenen is denk ik hier niet aan de orde. Sommige mensen voelen hier misschien wel een effect van, terwijl anderen het op een totaal andere manier aanpakken en misschien zelfs veel 'slimmer' zijn. Een onderzoek zal dit misschien in de toekomst verder uitwijzen? |
Ik was meteen geprikkeld bij het lezen van de titel waarover dit artikel zou gaan. Uiteindelijk moet ik net zoals de anderen besluiten dat het artikel inderdaad onvoldoende gegrond is en dus op de oppervlakte blijft. Daarom vind ik het van groot belang dat deze resultaten niet veralgemeend worden.
Iedereen heeft zo zijn gewoonten om te gaan slapen en of dit nu met intelligentie te maken heeft laat ik in het midden. Ik ben zelf eerder een ochtendmens, 's avonds studeren of een nachtje door werken is geen optie voor mij. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34. |