"Homopropaganda" voortaan verboden in Sint-Petersburg
wo 29/02/2012 - 17:39 De Russische stad Sint-Petersburg heeft vandaag een wet goedgekeurd die alle "propaganda" over homoseksualiteit verbiedt. Onder meer gayprides zijn voortaan officieel verboden. De wet hing al langer in de lucht, maar nu heeft hij de derde en laatste stemming overleefd. Het "verspreiden van homoseksualiteit, biseksualiteit en transgenderpraktijken" onder minderjarigen zal binnenkort niet meer kunnen, zodra de gouverneur van Sint-Petersburg zijn handtekening onder de wet zet. Onder meer gay-prides zullen nu niet meer kunnen worden georganiseerd in de stad. Volgens het stadsbestuur "verzieken" dergelijke acties de gezondheid van de jeugd. Mensen die de wet schenden, riskeren een boete van 130 euro. Voor organisaties kunnen de boetes oplopen tot 1.300 euro. Internationaal kreeg het wetsvoorstel al veel kritiek. Onder meer van holebi-organisaties, maar ook van het Europees Parlement. Europa maakt zich naar eigen zeggen "zorgen over de mensenrechten in Sint-Petersburg". Toch is dit niet de eerste Russische stad met dergelijk verbod. Ook Zuid-Astrakhan en Kostroma voerden al gelijkaardige wetten in. In de voormalige Sovjet-Unie was homoseksualiteit ook verboden. President Boris Jeltsin maakte een einde aan deze discriminatie in 1993, maar holebi-organisaties in Rusland zijn geweld en discriminatie altijd blijven aanklagen. Nu ziet het ernaar uit dat homoseksualiteit opnieuw in de illegaliteit verdwijnt. BRON: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...opagandaRusland Eigen mening: Volgens mij maakt Europa zich, bij het horen van dit nieuws, terecht zorgen over de mensenrechten in Sint-Petersburg. Vrije meningsuiting is een basisrecht en het is nu eenmaal een feit dat er verschillen zijn in geaardheid. Dat bepaalde homofoben daar niet mee om kunnen, moet niet getolereerd worden. Ik moet zelf wel toegeven dat al die gay-pride-parades geen goed beeld geven van homo's en ze ook niet de "algemene homo" vertegenwoordigen. Ik heb bijvoorbeeld een vriend, die zulke parades ronduit beschamend vindt. Dat wil echter niet zeggen dat ze verboden moeten worden. Het is niet dat ze met hun gedrag echt schade berokkenen, hoogstens zullen ze enkel mensen shockeren. Homofobie leeft duidelijk nog veel te hard in Rusland en als deze wet wordt aanvaard zonder tegenstand dan vraag ik me af wat de volgende stap zal zijn. Homoseksualiteit opnieuw als een misdaad beschouwen misschien? Of als een mentale ziekte? |
Ik moet Joëlle eigenlijk volledig gelijk geven wat betreft haar commentaren. Het is eigenlijk een schande dat mensenrechten worden geschaad door het verboden van homopropaganda. Vooral voor jongeren denk ik dat het belangrijk is om hier openlijk mee te kunnen zijn. Ze moeten erover kunnen praten en ze moeten ook durven hiermee naar buiten te komen. Bij dergelijk verbod gaan veel jongeren terug in hun schulp kruipen en geloof mij, dat gaat het aantal zelfmoorden of openlijke drama's niet ten goede komen.
Ik spreek misschien mezelf nu tegen, maar ik vind het langs de andere kant ook deels een goede zaak. Het beeld van de klassieke homo is helemaal verziekt door onder andere gay-prides met veel pluimen, travesties en transgenders. Daar maak ik mij ook enorm kwaad in dat het door deze mensen zijn dat er zoveel homofobie bestaat. Ik vraag mij vaak af wat er zo moeilijk is aan gewoon trots te zijn op je geaardheid zonder daarbij anderen te moeten shockeren of net dat stapje te ver te gaan? Hoe wil je op deze manier ooit aanvaard worden in de maatschappij? Daarentegen wil ik het ook wel even vermelden dat ik de maatregelen een beetje te ver vind gaan. Er is nog steeds zoiets als vrijheid van mening en geaardheid. Mensen moeten tonen wie ze zijn, maar er zijn grenzen aan verbonden. Homoseksualiteit is geen ziekte, maar een aangeboren feit. Of is het de bedoeling om terug naar de tijd van de Tweede Wereldoorlog te keren waar homoseksuelen mee werden uitgemoord ??? |
Citaat:
Citaat:
Ik word behoorlijk kwaad van wat hier gezegd wordt. Ten eerste is er helemaal niets mis met de gayprides. Het probleem zit hem bij de media die telkens opnieuw enkel beelden de wereld instuurt waarop inderdaad extraverte holebi’s te zien zijn. Vooral zenders à la VTM en kranten à la Het Laatste Nieuws maken zich hier schuldig aan. Meer dan 90% van de mensen die op de prides rondlopen staan niet met pluimen in hun gat(bij wijze van spreke) te dansen. Misschien moet je eens op een pride gaan meelopen, dan zal je zien wat ik bedoel. Ten tweede vind ik heel verontrustend, Michael, dat jij hier beweert dat travestieten en transgenders ZELF de oorzaak zijn van homofobie. Really? Dat is zoals tegen verkrachte vrouwen zeggen dat ze het zelf gezocht hebben door “uitdagend” gekleed te zijn. Jij maakt van de slachtoffers de daders en vica versa. Je ziet zelf toch wel in dat dit compleet van de pot gerukt is? |
Zij begrijpen niets van onze liefde.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:50. |