Gezwans in de Beurs
Gezwans in de Beurs
Vraagt u zich ook wel eens af wat er met het Brusselse beursgebouw gaat gebeuren? LUCKAS VANDER TAELEN begrijpt niet waarom de Vlerick Management School het gebouw niet mag huren. De zwans is een specifieke vorm van humor die Brusselaars graag gebruiken om te tonen dat ze zichzelf niet al te zeer au sérieux nemen en de dingen des levens graag met een relativerende kwinkslag tegemoet gaan. Er was een tijd dat de Brusselse burgemeesters er een punt van maakten om zich in de kunst van de zwans te perfectioneren. In de jaren tachtig werd Hervé Brouhon de risee van televisiekijkend België toen hij een onvergetelijke karikatuur van zichzelf neerzette in het RTBF-programma Striptease. Zijn opvolger Michel Demaret maakte het zo mogelijk nog bonter. Hij was eerder buitenwipper geweest in een nachtclub en met een ruime kennissenkring in Brusselse volkscafés als trouw electoraat had hij zich opgewerkt tot burgemeester van de hoofdstad van Europa. Zonder schaamte droeg hij de eretitel Monsieur Dix Pourcent, wegens zijn gewoonte om voor bewezen diensten openlijk een kleine persoonlijke bijdrage te vragen. Het zou van weinig eerbied voor de huidige burgemeester van Brussel getuigen om hem met die illustere voorgangers te vergelijken. Maar ook Freddy Thielemans houdt van enig gezwans op tijd en stond. Als de Meyboom geplant moet worden, zet hij er graag zijn brede schouders onder om de Brusselse eer te redden. Veel tijd om na te denken over de toekomst van Brussel heeft hij evenwel niet, want net als veel van zijn Brusselse ambtgenoten is hij niet alleen burgemeester, maar ook lid van het Brusselse parlement, waar zijn aanwezigheid één keer per week wordt opgemerkt, als de stemknop moet worden ingedrukt. Thielemans houdt blijkbaar ook van theater. Want al enige tijd is hij te zien in een vaudeville die de stad Brussel opvoert rond de bestemming van het Beursgebouw, dat nu al jaren leeg staat. In september 2011 betaalde de stad 4,7 miljoen euro aan Euronext om het gebouw weer in volle eigendom te hebben. Euronext wou van het gebouw af dat het in erfpacht van de stad betrok en had zelf een onderverhuurder gevonden. De Vlerick Management School vond het een ideale locatie en was bereid de gevraagde huurprijs te betalen. Een gereputeerde zakenschool in een leegstaand beursgebouw, het zou in de meeste steden toegejuicht worden. Niet in Brussel echter. Want Vlerick is een Vlaamse school. En dat was een brug te ver voor het Brusselse college, dat liever een smak geld betaalt en een gebouw leeg laat staan dan aan een Vlaamse hogeschool een prestigieuze plek in het centrum van de stad te gunnen. Iets museumachtigs Mohamed Ouriaghli, de PS-schepen van stadseigendommen, vond de afkoopsom niet te hoog: hij liet opmerken dat Euronext voor 2,5 miljoen werken had uitgevoerd. Die waren de stad blijkbaar 4,7 miljoen euro waard. Burgemeester Thielemans zei natuurlijk niet dat hij geen Vlaamse school voor managers in de Beurs wou. Volgens hem was de kolossale afkoopsom die de stad bereid was neer te leggen meer dan verantwoord omdat het gebouw een publieke functie moest krijgen. Er zou een museum komen, beweerde hij. Waarover het concreet ging, vertelde hij er niet bij. Maar meermaals bevestigde hij tot vreugde van kunstminnend Brussel het artistieke engagement van de stad. Brussel had tegelijk nog een andere erfpachtregeling overgenomen, dit keer van Dexia, over een vastgoed in de Schildknaapstraat, ooit het centrum van de kunstmanifestatie Brussel 2000. Kostprijs 2 miljoen. Ook in dat gebouw zou er iets museumachtigs komen, werd gezegd. Hamza Fassi-Fihri, de CDH-schepen van Cultuur dacht dat het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSK) wel geïnteresseerd zou zijn. Dacht hij: enig voorafgaand sluitend overleg daarover was er niet geweest. De directeur van het KMSK, Michel Draguet, heeft immers ruimte nodig voor zijn verzameling. Op eigen initiatief heeft hij de afdeling moderne kunst gesloten. Daar is tegen geprotesteerd, maar de ambitieuze Draguet is het blijkbaar geen zorg dat Brussel nu al maanden geen moderne kunst toont. Die staat momenteel stof te verzamelen in de kelders van het museum. Maar nu meldt Draguet dat hij niet wil weten van de Beurs en ook niet van de ruimte van Dexia. Die aanpassen zou te veel geld kosten. En dus wil hij een prestigieus, maar vooral nog duurder nieuw gebouw in het Jubelpark. Daar is geen geld voor, maar dat is een detail dat Draguet graag over het hoofd ziet. En zo heeft Brussel nog steeds geen nieuw museum, maar wel twee lege gebouwen zonder enige bestemming. De schepenen hadden nooit een uitgewerkt en haalbaar dossier achter de hand, maar dat belette hen niet om 6,7 miljoen euro uit te geven. Zo gaat het er dus aan toe in de hoofdstad van een Europa: geen visie, laat staan een project, maar wel een club die het geld uit de ramen gooit. Een tip voor Thielemans: maak in de Beurs een Museum van de Zwans. Blog DS, 06-02-2012 (Luckas Vander Taelen) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:20. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.