actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Cultureel-maatschappelijk (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Spe(e)lontwikkelingen bij kinderen... (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=368)

Barst 11th October 2004 12:57

Spe(e)lontwikkelingen bij kinderen...
 
Elektronica en karaoke scoren


BRUSSEL - Spullen met een hoog elektronisch gehalte en alles wat op karaoke lijkt, zijn de toppers in de speelgoedverkoop. Jongens haken steeds jonger af en stappen over op de pc. De tv-reclame is allesbepalend. Die trends bij de ketens Dreamland en Maxi Toys bevestigen de resultaten uit de enquête van het Speelgoedmuseum.


Op basis van wat goed verkoopt in de winkel, kunnen we de resultaten van de enquête van het Speelgoedmuseum (zie hiernaast) aftoetsen aan de realiteit in de ketens Dreamland en Maxi Toys.

WAT SCOORT?
Alles wat elektronisch is, doet het goed. Of het nu een nieuwe Tamagotchi (nu met infrarood), of een sprekende versie van Cluedo is. Ook jonge kinderen (3-4 jaar) worden naar de computer gelokt met multimedia die via klevers op het scherm werken. De Robo Sapiens - een infraroodgestuurde pop die praat, lacht en zelfs boeren laat - moet een knaller worden, net zoals een vliegende heli met afstandsbediening. Allebei kosten ze wel 100 euro. Voor de meisjes is alles wat naar karaoke neigt een hit. Programma's als Idool en Star Academy zijn daar niet vreemd aan. Een zangmicrofoon die op de tv aansluitbaar is, met bijpassende dansmat, is een verwachte topper bij Dreamland.


RECLAME IS ALLES
De invloed van de tv-reclame is overweldigend. ,,Als iets op tv getoond wordt, krijgen we er de dag nadien al vraag naar'', bevestigt Johan Geeroms van Dreamland. Dat Vlaamse kinderen meer reclamegevoelig zijn - ondanks een reclamevrije VRT - verbaast Tony Mettens van Maxi Toys niet. ,,In Wallonië komen er veel minder advertenties op de buis doordat de producenten voor de Franse zenders kiezen. Dat komt voordeliger uit en de Walen kijken daar toch naar. Vlamingen kijken veel minder naar Nederlandse stations.''

WAT VERDWIJNT?
De goeie ouwe poppenkast verkoopt steeds minder. Ook de ecologisch verantwoorde houten spullen gaan achteruit. ,,Plastic is nu eenmaal tot een kwart goedkoper'', aldus Mettens. Lego krijgt het lastig. Zelfs de onverslijtbaar geachte Barbie geeft terrein prijs, onder meer door de opkomst van de Bratz. De hele poppenmarkt is overigens op de terugweg.

WAT VERDWIJNT NIET?
De opkomst van de elektro-snufjes betekent niet dat klassiekers van de kaart geveegd worden. Een autoped, een springkoord, rolschaatsen en zelfs een sjoelbak gaan nog altijd over de toonbank.

DE LEEFTIJD DAALT
De leeftijd van het publiek zakt. 82 procent van de consumenten van Maxi Toys is jonger dan tien jaar. ,,We hebben de jongste tien jaar de leeftijd waarop er gespeeld wordt, zien dalen van twaalf naar negen jaar'', bevestigt Geeroms. Jongens haken sneller af. Zij stappen over op de pc. Meisjes houden het tot twee jaar langer vol. Toch zijn bij Maxi Toys 52 procent van de klanten jongens. Omdat ze weliswaar minder lang maar meer consumeren. Een nieuwe trend is de vervrouwelijking van de spelconsoles. Ze komen uit in een roze uitvoering en met ,,meisjesvriendelijke'' spelletjes, onder meer karaoke.


11/10/2004 (ty)

©Copyright De Standaard


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:28.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.