actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Politiek (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Jonge politica brengt Hitlergroet: "Ik deed aan ochtendgymnastiek" (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=36637)

Charlotte Le Dreff 23rd November 2011 08:46

Jonge politica brengt Hitlergroet: "Ik deed aan ochtendgymnastiek"

Jonge politica brengt Hitlergroet: "Ik deed aan ochtendgymnastiek"

Twee jongeren van een politieke partij in Zweden moeten opstappen. Aanleiding voor het ontslag uit de partij is een foto op een blog waarop het duo de Hitlergroet brengt. De helft van de twee wordt ook aangeklaagd voor het houden van een haatspeech. "We waren gewoon bezig met een beetje ochtendgymnastiek", verklaarde de jonge vrouw aan de politie.

Op de foto op haar blog staat ze naast een jongeman van de Moderaternas voor een Duitse vlag met gestrekte arm met het onderschrift: 'dit is wat we doen in Norrland'. Een agent surfte naar de blog en herkende meteen de jonge dame waarop ze opgepakt werd voor ondervraging. Ze werd na haar arrestatie aangeklaagd voor het brengen van een haatspeech.

De 18-jarige was samen met de jongeman verkozen voor de Moderaternas, een conservatieve partij in Skellefteå in het noorden van Zweden. Het duo werd meteen uit de jongerenafdeling van de partij gezet en ook de plaatselijke afdeling nam afstand van de twee. "We hebben de zaak intern besproken en besloten dat het beter is dat ze onze partij verlaten", zegt Andreas Löwenhöök, voorzitter van de partij in Skellefteå.

De 18-jarige heeft intussen naar eigen zeggen, haar verontschuldigingen aangeboden in een bericht op haar blog. "Ik ben geen racist en als iemand nu toch die indruk heeft dan wil ik mijn excuses aanbieden', luidt de mededeling op haar blog. Ze schreef ook dat ze 'niets tegen Joden heeft' en dat ze 'vrienden van over de ganse wereld heeft'. Ze schrijft haar daad toe aan onvolwassenheid: 'het was onvolwassen, het leek wel een daad van twee dronken jongeren met gevolgen voor de ganse partij. Ik wil nog kwijt dat ik mensen beoordeel op hun activiteiten en niet op hun huidskleur maar wat je ook doet in dit land, je bent meteen een racist'. (vsv)

23/11/11 07u12
Het Laatste Nieuws

Mening:
Dit vind ik toch ook niet kunnen. En zeker niet als jonge, toekomstige en volwaardige politicus. Ze zouden toch slimmer moeten zijn? Ook al is Wo II al een tijd geleden, bij vele mensen lijkt het helemaal nog niet zo lang geleden en ligt die zaak nog altijd gevoelig. De Hitlergroet is ook ten strengste verboden om uit te voeren. Als iemand in België bijvoorbeeld de Hitlergroet doet op straat en een politieman ziet dit, dan wordt die persoon opgepakt en krijgt hij een boete. Het lijkt misschien overdreven maar eigenlijk vind ik dit ook niet echt om te lachen. Ik begrijp anderszijds wel dat de jongeren niet begrijpen waarom het zo gevoelig ligt maar dat is simpel. Wij leren er enkel over op school, de oudere mensen waar het wel gevoelig bij ligt hebben het ook effectief meegemaakt. Het is het minste wat je kan, respect tonen.

david.proost 24th November 2011 12:10

Ik vind dat je tegenwoordig geen vinger meer kan uitsteken of je wordt al verweten van racistisch te zijn. Misschien ben ik, zoals Charlotte zegt, een beetje ongevoelig voor deze zaken. Maar ik denk dat wij teveel in verband brengen met WO II, Hitler en het nazisme. Als wij een swastika zien dan denken wij allemaal aan nazistisch Duitsland. Terwijl een swastika op vele plaatsen veel gebruikt wordt als een teken van geluk.
Wat denk je hier te zien? Dit is het logo van de Rode Swastika, een internationale hulporganisatie vergelijkbaar met het Rode Kruis. Toch ben ik er zeker van dat dit door velen in verband gebracht wordt met Hitler.
Maar dit is niet het enigste wat wij dwars zit bij dit artikel. Als de beschuldigde inderdaad schuldig is, heeft dit effect op ons? Als iemand een overtuigd neo-nazistisch is, maar hij doet geen vlieg kwaad, maakt het dan iets uit? Natuurlijk als er wordt overgegaan tot eigenlijke praktijken zoals Hitler tijdens WO II heeft uitgevoerd moet er worden ingegrepen. Maar behoort politieke overtuiging niet tot Freedom of Speech (recht op een eigen mening)?

Jens.Mangelschots 28th November 2011 01:32

Citaat:
Citaat:
Maar dit is niet het enigste wat wij dwars zit bij dit artikel. Als de beschuldigde inderdaad schuldig is, heeft dit effect op ons? Als iemand een overtuigd neo-nazistisch is, maar hij doet geen vlieg kwaad, maakt het dan iets uit? Natuurlijk als er wordt overgegaan tot eigenlijke praktijken zoals Hitler tijdens WO II heeft uitgevoerd moet er worden ingegrepen. Maar behoort politieke overtuiging niet tot Freedom of Speech (recht op een eigen mening)?

Ik denk dat je hier toch moet opletten David. Alle daden die mensen stellen bevinden zich namelijk eerst in het hoofd, voor ze werkelijk worden omgezet in daden. Het is nog maar de vraag of mensen met deze overtuigingen de brug zullen maken of niet, maar wat als ze het wel doen? Dan komen we uit bij gruwelijke taferelen. Dat heeft ook weinig te maken met het recht op vrije meningsuiting. Het heeft meer te maken met een ingesteldheid die nu eenmaal gevaarlijk kan zijn. Natuurlijk moet het recht op vrije meningsuiting absoluut zijn, censuur is uit den boze. Maar ik vind wel dat we mensen met een mening die gevaarlijk kan zijn voor de medemens moeten helpen. We moeten ze helpen om in te zien dat die mening fundamenteel fout is, want dat is het nazisme nu eenmaal, fundamenteel fout.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:39.