actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Mobiliteit (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=432)
-   -   Dodehoekspiegel werkt onvoldoende (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35572)

Hanne.Geudens 18th October 2011 08:10

Dodehoekspiegel werkt onvoldoende
 
Dodehoekspiegel werkt onvoldoende

De dodehoekspiegel is niet zo efficiënt als gedacht. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) waarover Het Belang van Limburg vandaag bericht. Het aantal dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers is in tien jaar niet gedaald.
De dodehoekspiegel is sinds 2003 verplicht voor vrachtwagens. Maar over een periode van tien jaar blijkt de spiegel geen wondermiddel. In 2009, het meest recente jaar dat onderzocht is, zijn vijf fietsers verongelukt onder een vrachtwagen omdat de chauffeur hen niet gezien had. Ook raakten twaalf weggebruikers zwaargewond en 39 lichtgewond.

In tien jaar tijd is dat verkeersbeeld niet echt gewijzigd. In 1999 kwamen acht zwakke weggebruikers om en raakten negen fietsers zwaargewond en 43 lichtgewond, aldus de krant.

De studie van het BIVV was er speciaal op vraag van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) gekomen. Hij heeft twee nieuwe systemen laten uittesten door honderd chauffeurs van onder meer Colruyt en DHL. Het gaat om de LexGuard en het Lisa-2-Alert-systeem. Het ene gebruikt sensoren aan de voorkant en de rechterzijde van de vrachtwagen. Als een fietser te dicht bij het voertuig komt, gaat er een geluidssignaal af. Het andere systeem werkt met lichtjes en een alarm.

Maar volgens Schouppe waren ook deze tests niet sluitend. "Het is niet bewezen dat ze een voordeel opleveren en een verkeerssituatie veiliger kunnen maken. Ik kan de sector dus niet verplichten om ze aan te schaffen", zegt hij in de krant. (belga/adv)

Bron: www.hln.be - 18/10/2011

Het is een spijtige zaak dat de dodehoekspiegel niet effectief blijkt te zijn. Anderzijds is het wel goed dat er naar betere systemen wordt gezocht die meer efficiënt kunnen zijn. Zoals Schouppe zegt zouden deze nieuwe systemen eveneens niet volledig betrouwbaar zijn, maar naar mijn mening is het zeker het proberen waard! Gisteren hoorde ik trouwens op Q-music een interview met Hilde Crevits. In dit interview zei ze dat er een campagne gestart is rond spiegelafstelplaatsen voor vrachtwagens. Hierbij kunnen vrachtwagenchauffeurs aan de hand van een instructiebord controleren of de spiegels van hun vrachtwagen correct afgesteld zijn. Ik hoop dat deze maatregel de verkeersveiligheid op de openbare wegen verhoogt.

anneleen.van.saet 18th October 2011 15:35

Ik vind het een zeer vreemde zaak dat de dodehoekspiegels niet het gewenste effect hebben. Het is toch gewoon een feit dat er een dode hoek is en dat deze plaats wel kan gezien worden door gebruik te maken van deze spiegel. Ik heb dus bedenkingen bij het gebruik van deze spiegel.
Kijken de vrachtwagenchauffeurs wel genoeg in hun spiegels? Volgens mij is dit de vraag die we ons automatisch bij dit artikel stellen. Dit is geen verwijt naar de chauffeurs zelf, want ik weet dat je als chauffeur om enorm veel moet letten. Toch vind ik dat 'het op veel moeten letten' geen excuus mag zijn voor het niet opkijken in je dodehoekspiegel. Het moet een soort van automatisme worden, want een ongeluk is snel gebeurd en je moet er alles aan doen om een ongeluk te vermijden.
Ik vind het echter zeer goed dat men investeert in een alternatief voor de dodehoekspiegel. Onze openbare weg wordt er enkel maar veiliger van!


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:45.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.