actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   2011-2012 (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=467)
-   -   Stramien lessessies EMCV2 2011-2012 (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35238)

Barst 28th September 2011 03:24

Stramien lessessies EMCV2 2011-2012
 
STRAMIEN SESSIES EMCV2 2011-2012

+Per sessie staan een aantal artikels geprogrammeerd, telkens thematisch (media, pensioen, leraarschap...). De peertutoringgroepjes (PT) leggen na overleg met mezelf (datum, aanduiden van teksten uit de reader EMCV2) aan de volledige klasgroep een PPT-sessie voor van telkens maximaal een kwartier (=kern(!) van het toegewezen artikel), met op het eind steeds de vraag... of er nog vragen zijn vanuit de klasgroep! Vervolgens wordt de zaak aangevuld met drie discussiestellingen die 24u op voorhand worden doorgemaild naar mezelf. Ik behoud me het recht voor om de zaak te herleiden tot twee stellingen die effectief tijdens de presentaties aan bod komen, omwille van mogelijke overlappingen per thema... ;)

+Tijdens de les leggen jullie de weerhouden 2 stellingen voor aan de hele groep en jullie modereren het debat 'comme il faut'! Ik beoordeel hierbij jullie 'moderatiecapaciteiten' en ook de kwaliteit van de ppt-presentatie zal voorwerp uitmaken van een evaluatie...

+Ik plaats de stellingen die jullie hebben doorgemaild telkens hieronder bij de respectievelijke sessies; je hoofdvraag bij het mondelinge examen in januari zal steeds een stelling zijn die aan bod is gekomen! Ze staan hieronder per sessie vet gedrukt... Voor de DERDE EXAMENPERIODE (100% mondeling examen!): IDEM, maar dan voor de beide vragen!

+Contacteer mij zo snel mogelijk via mail wanneer je stelling hieronder zou ontbreken!


CONCREET VERLOOP SESSIES EMCV2

MEDIA
-De media-omerta
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=28945
3Basoa: Charlotte Smekens - Ellen Snoeckx - Leen Melis (gr3) (10/10)
3Basob: Igna Dergent - Sanne Brys - Yannick Truyen (gr33) (10/10)
+De media kunnen nooit 100% neutraal zijn: politieke meningen en economische belangen kleuren onvermijdelijk het nieuws.
+De media kunnen niet anders dan zich focussen op het choquante, want enkel sensatie verkoopt.
+Een vijfde macht die ons beschermt tegen de globaal opererende media-conglomeraties die ons denken manipuleren, is een utopie.

+Moet een vijfde macht in het leven worden geroepen?
+Wordt de democratie in gevaar gebracht door de persvrijheid?
+Zullen er in 2040 nog kranten gelezen worden?



-Het is niet goed of het deugt niet
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=28947
3Basoa: Ann Wulleman - Elien Leys - Véronique Geussens (gr7) (10/10)
3Basob: Paulien Detailleur - Laetitia De Schepper - Gibb Pemen (gr30) (10/10)
+Moet de overheid de media sturen?
+Moeten leerlingen tijdens hun schoolcarrière mediatraining krijgen?
+Moet er een wet komen om het nieuws vanuit eigen onderzoek te bevorderen zodat er niet enkel berichten aan bod gekomen die gegenereerd zijn door persagentschappen en PR-bureaus?

+Journalistiek en democratie gaan hand in hand.
+De media hebben een verantwoordelijkheid om mensen wijzer te maken.
+Kranten moeten zelf meer onderzoek doen naar hun berichtgevingen.



-Een dodelijk schimmenspel
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=28955
3Basoa: Nick Moons - Sanne Lievens - Viky Op de Beeck - Véronique Segers (gr14) (10/10)
3Basob: Stefanie Buts - Tine Suykerbuyck - Kimberly Nuyts (gr17) (26/10)
+Wat verstaan jullie onder: "De media beslissen wie een waardig slachtoffer is en wie niet". Ga je hier ook mee akkoord? Waarom wel, waarom niet.
+Kunnen we zeggen dat de media ons correcte informatie geeft? En wat verstaan jullie onder correcte informatie?
+Door de talige 'overkill' van de media panikeren we sneller bij nakende crisissen en andere problemen.

+Journalisten weten niet meer wat hun eigen mening is: als ze cynisch kunnen zijn, nemen ze plots elk mogelijk standpunt in.
+Conflicten doen verkopen.
+De media beslissen wie het slachtoffer is in een bepaalde zaak.



-Naar echte nieuwe media
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=28964
3Basoa: Lisane Geyzen - Nathalie Geyzen - Katrien Anthonis (gr1) (10/10)
3Basob: Marie Vanhoof - Geert Janssen - Caroline Verbraeken (gr31) (26/10)
+Wat informatie lijkt te zijn, maakt de burger alleen onbekwaam om te oordelen.
+De media moeten veranderen, ofwel door zichzelf, ofwel door de overheid.

+Er wordt veel geld gestoken in onbetrouwbare opiniepeilingen. Kunnen de media hier niet beter mee ophouden?
+Moete de Vlaamse redacties een ombudsdienst krijgen waar lezers terecht kunnen voor klachten zodat de media meer onder kritiek gesteld kunnen worden?



-Hond bijt hond
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=25989
-Bange blanke journalist
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=34964
3Basoa: Esther Horemans - Sanne Goovaerts - Ashley Knegtel (gr5) (25/10)
3Basob: Anne Goovaerts - Stefanie Van Rumste - Veerle Pleysier (gr23) (26/10)
+De actualiteit moet de feiten niet verbloemen. Wanneer een allochtoon iets gedaan heeft, moet men niet spreken over 'de jongeren': zeg het zoals het is!
+'Goede journalistiek gaat wat trager, zoekt de waarheid ook buiten de spotlights, is compleet en graaft diep, is ernstig en houdt zich bezig met de zaken die ertoe doen en die tegen de stroom van de dominante media in gaan' (Ignacio Ramonet)

+Is de krant er door de veeleisende maatschappij kwalitatief op achteruit gegaan?
+Bedenkingen bij de stelling: "Ga vooral voor wat gelezen wordt, niet voor wat relevant is."?



-De almacht van het getal
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=33177
-Het Internet maakt ons dom
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=33485
3Basoa: Lobke Vervoort - Nienke Nietvelt - Britt Snels (gr11) (25/10)
3Basob: Kristof Vermeiren - Wouter Vinckx - Elise Laureys (gr32) (21/11)
+Online kranten mogen hun onderwerpen afstemmen op klikcijfers.
+Het internet zorgt ervoor dat wij ons minder kunnen concentreren.

+Kranten (media) vinden kwaliteit minder belangrijk, het enige wat hen interesseert is zo veel mogelijk kranten verkopen.
+Het internet wijzigt langzaamaan onze cultuur.



PENSIOEN
-Aftakeling tussen de generaties
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35098
-Het jaar van de babyboomers
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=32841
3Basoa: Jolien Van Dun - Hanne Woestenborghs - Kato Van Herck (gr13) (25/10)
3Basob: Vincent Van Dyck - Olivier Le Jeune - Mattias Willems (gr29) (21/11)
+De vakbonden zijn niet verstandig bezig door alsmaar te protesteren voor hogere pensioenen, ze zouden beter wat meer aandacht aan de jongere generatie besteden, anders kunnen wij later werken tot we erbij neervallen, en dan in ons leven nog niets kunnen betalen.
+Besparen op andere uitgaven dan sociale zekerheid is dé oplossing voor de vergrijzing.

+De oudere generaties zouden meer solidariteit moeten tonen voor ons, de jongere generatie, zowel op financieel als sociaal vlak.
+Om het pensioenprobleem aan te pakken, kunnen we buitenlandse arbeiders aanwerven om de 'gaten' te vullen.



-Als de ijsschots smelt – Hoe bang moeten we zijn voor ons pensioen?
http://actualiteit.org/forums/showt...45125#post45125
-Jongeren betalen het gelag
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35261
Half miljoen euro voor ziektebed tachtigjarige. Is dat het waard?
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35242
3Basoa: Valerie Vaes - Ilja Rits - Nick Van Peer (gr12) (23/11)
3Basob: Hanne Jansen - Stefan Scheltjens - Nathalie Tilemans (gr28) (23/11)
+Als we maar met genoeg mensen werken dan zijn er voldoende schouders om de kosten van de vergrijzing te dragen.
+Ik wil zelf beslissen wanneer mijn tijd gekomen is om te gaan. Akkoord/niet akkoord?

+Mensen die aan pensioensparen doen, moeten van de overheid geen extra fiscale voordelen krijgen: ze moeten net als alle andere spaarders belast worden.
+Potje breken = potje betalen => Presenteer de oudere generaties de rekening maar!



GERECHTVAARDIGDE BOOSHEID?
-De psychè van de plunderaar
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35114
-Rellen, moreel besef en de verzorgingsstaat
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35128
3Basoa: Jennifer Verhaegen - Johan Van den Bosch - Rob Van Beek (gr10) (23/11)
3Basob: Laura Lathouders - Jillie Dams - Jonas Van Hal (gr27) (23/11)
+Ouders zijn de oorzaak van het normverval van hun kinderen.
+If you can’t make it, take it.

+In tijden van economische crisis moet je de criminaliteit met harde hand aanpakken aangezien de middelen voor jeugdwerking en sociale reconversieprogramma's zijn teruggeschroefd.
+Er is geen verschil tussen de motieven van de plunderaars en de parlementsleden die valse onkostennota’s indienen.



-Onzeker, boos en gevaarlijk. Guy Standing over het ‘precariaat’
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35264
Video-illustratie hierbij (gezien in de les, bij dit artikel in de a-klas, voor de b-klas: zie hieronder: 'De infantiele consument'. Voor beide klassen: video toepasbaar op de TWEE artikels!): http://www.actualiteit.org/forums/s...ead.php?t=36983
-We leven boven onze stand
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35260
3Basoa: Charlotte Wagemans - Bo Alpaerts - Ines Van Hove (gr9) (23/11)
3Basob: Jens Cuypers - Charlotte Van Helshoecht - Diewert Alaerts (gr26) (23/11)
+Er is een enorme vertrouwenscrisis van de bevolking in de wereld van de politiek, banken en media omdat deze duidelijk vervlecht zijn.
+De invoering van een basisinkomen in Europa is de oplossing om meer welvaart te creëren.

+De rijken moeten meer betalen, dit is de oplossing voor de crisis.
+Het is de onzekerheid die zo zwaar weegt op niet-kapitaalkrachtige mensen.



OPVOEDING
-Wanneer ouders het te goed willen doen
http://www.actualiteit.org/forums/s...ead.php?t=35145
Klassikaal behandeld bij 3Baso a & b (09/2011)
+'Een applausgeneratie van fluwelen kasplantjes'. Valt daar nog wel zinnig les aan te geven?
+'Kinderen evolueerden de voorbije halve eeuw van een onvermijdelijkheid naar een vorm van zingeving'... Zegening voor de samenleving of niet?


-Tijgermoeder vs. knuffelmama
http://actualiteit.org/forums/showt...59309#post59309
-De jeugd van tegenwoordig
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=22702
3Basoa: Jelle Adriaensen - Lisa Ceulemans - Anneleen Roziers (gr8) (7/12)
3Basob: Dieter Tieleman - Stef Van Bauwel - Steff Foets (gr25) (30/11)
+Onze Westerse opvoeding zorgt ervoor dat onze kinderen niet kunnen uitgroeien tot succesvolle professionals.
+Narcisme zorgt ervoor dat we meer kunnen bereiken in het leven.

+Zijn Westerse ouders te bezorgd om hun kinderen? Waarom wel/niet?
+Het toenemend narcisme bij de jeugd is te wijten aan het feit dat kinderen meer en meer een bewuste keuze zijn?



-Het kind heeft zijn onschuld verloren
http://actualiteit.org/forums/showt...25943#post25943
-Beter, sterker, moediger
http://actualiteit.org/forums/showt...45077#post45077
3Basoa: Marieke Hendrickx - Hanne Hofkens - Ruben Slegers (gr6) (7/12)
3Basob: Ian Sourdeau - Felix Luyckx - Stef Vanhoof (gr24) (30/11)
+Streng opvoeden is noodzakelijk om te vermijden dat kinderen de bovenhand krijgen in het gezin, om te vermijden dat kinderen ‘de baas’ worden
+Eergevoel is iets waarmee we enkel op momenten dat het goed uitkomt of echt moet, rekening mee moeten houden. Zo moeten we niet steeds eervol zijn en voelen we ons minder schuldig wanneer we het niet zijn.

+Als het kind zijn of haar onschuld eenmaal kwijt is, blijft deze dan verloren?
+Is het voldoende om je eervol te gedragen, of moet je daadwerkelijk eervol zijn?



SAMEN-LEVING
-Iedereen is een kleine narcist geworden
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=35263
-De infantiele consument
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=15970
3Basoa: Emma Mertens - Lotte Verreijdt - Jolien Ceulemans (gr4) (7/12)
3Basob: Sander Bogaerts - Lisa Dens (gr22) (5/12)
Video-illustratie hierbij (gezien in de les, bij dit artikel in de b-klas, voor de a-klas: zie hierboven: 'Onzeker, boos en gevaarlijk'. Voor beide klassen: video toepasbaar op de TWEE artikels!): http://www.actualiteit.org/forums/s...ead.php?t=36983
+Het cordon sanitair in België moet worden afgeschaft.
+Kinderen bijbrengen hoe ze sociaal, intellectueel en zelfs spiritueel kunnen opbloeien, is in onze samenleving minder belangrijk geworden dan het trainen van kinderen in consumeren.

+Hoe kunnen we het gevoel van samenhang in onze gemeenschap/maatschappij terug krijgen?
+Is populisme in politiek haalbaar?



-Duizend jaar vernedering. De strijd tussen oost en west
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=32357
-Islam in Europa: dialoog of clash?
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=21201
3Basoa: Laurens Taels - Jolien Belmans - Didier Dillen (gr2) (12/12)
3Basob: Lien Kennis - Lies De Kock - Stéphanie Verreydt (gr21) (5/12)
+De Westerse beschaving moet rekening houden met de cultuur van de migrant.
+De rancune van de moslimmaatschappij op de Westerse maatschappij is terecht.
+Het verdedigen van het dragen van de hoofddoek getuigt van een naïef gedachtegoed.

+In een lezersbrief uit Humo had een leerling 6de middelbaar het over zijn leerkracht die de multiculturele samenleving bestempelde als een onmogelijk te bereiken ideaal. ‘Een groep vossen en een groep kippen in één hok zal nooit werken, dat wordt één slachtpartij. Je kan beter de groepen uit elkaar houden.’ De leerling antwoordde dat hij het ziet als een fruitsla met allemaal lekkere verschillende stukjes fruit die veel appetijtelijker is dan een onaantrekkelijke brij van fruitpap. Waar sluit je het meest bij aan?
+Wij kunnen mensen niet dwingen hun hoofddoek af te leggen. Dit is een kwestie van persoonlijke keuze.



GELUK
Doe wat je kunt en wees daarmee tevreden
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=17204
Wakker worden. Werken kan leuk zijn
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=17205
Wie wint: de planner of de doener?
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=17206
3Basoa: (12/12)
3Basob: Isabell Horemans - Femke Van Dyck - Jana Dua (gr20) (5/12)
+Wat kies jij: minder gelukkig op je werk maar een hoog loon, of gelukkiger op je werk maar een lager loon?
+Banken moeten het krediet afhankelijk maken van het inkomen.



Optimisme kun je leren
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=17207
Je moet je stoepje schoonvegen
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=17208
Wees onbaatzuchtig in de liefde
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=18232
3Basoa: (21/12 - Collectief (les 19/12 naar 21/12, !!15.50-17.50u, a en b samen, auditorium!!)
3Basob: Griet Borgmans - Hannes Corten - Stef Ven (gr19) (21/12 - Collectief (les 12/12 naar 21/12, !!15.50-17.50u, a en b samen, auditorium!!)
+Leren om vriendelijk en niet-oordelend naar jezelf te kijken is een voorwaarde om vriendelijk en mild voor anderen te kunnen zijn.
+Cognitieve gedragstherapie werkt voor iedereen.
+Culturele verschillen zijn niet zelden een breekpunt in een relatie.



Doe niet te calvinistisch over antidepressiva
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=18233
Levenslang op dieet
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=18234
De gelukkige brugklas
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=18235
3Basoa: (21/12 - 15.50-17.50u - Collectief - Gr. Audit.)
3Basob: Toon Peeters - Jasper Peeters - Thibaut Verrelst (gr18) (21/12 - 15.50-17.50u - Collectief - Gr. Audit.)
+Individualisme en egocentrisme kunnen ook gelukkig maken
+Het vak gelukskunde: onzin of niet?



Ga op zoek naar de zin in je eigen leven
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=19327
Beladen familiefeest
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=19328
Weg met het individualisme
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=19329
3Basoa: (21/12 - 15.50-17.50u - Collectief - Gr. Audit.)
3Basob: Pieter Slegers - Ellen Bolkmans - Nico Peeters (gr16) (21/12 - 15.50-17.50u - Collectief - Gr. Audit.)
+Wie gelukkig leeft, is meestal afhankelijk van een persoon voor dit geluk.
+Breken met je ouders... kan je dan nadien nog echt gelukkig zijn?
+Het 'ware geluk' betekent je leven leiden in functie van anderen.




EXAMENINSTRUCTIES EMCV

-De twee vragen bij het mondelinge examen in januari zullen uitsluitend stellingen zijn die tijdens de lessen aan bod zijn gekomen! Ze staan hierboven per sessie vet gedrukt. Let wel: ook de stellingen van de 'andere' klas behoren tot de mogelijke examenvragen... Daarom is het stellig aan te raden om de volledige teksten grondig door te nemen voor het examen (de link naar de teksten staat hierboven steeds vermeld).

-Het examen zal vooral beoordelen op basis van ARGUMENTEN: dat KUNNEN eigen argumenten (=GEFUNDEERDE meningen) zijn, maar dat zijn zeker ook argumenten van de auteurs zelf van betreffende artikels. Je zorgt er dus zeker voor dat je minstens de hoofdlijnen en kernargumenten van elke tekst kent (al was het maar om te weten waar je het al dan niet mee eens bent)...

-Je trekt uit twee stapeltjes (één stapeltje met vragen uit je eigen groep, één uit de andere groep) telkens 1 vraag; je geeft ze vervolgens een voor een af aan mij om te checken of beide vragen niet over hetzelfde onderwerp handelen. Indien niet: no prob, indien wel, dan krijg je sowieso altijd je eerst getrokken vraag en moet je een tweede keer 'trekken' uit de tweede stapel.

Succes ermee! ;)


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:38.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.