School als kinderbewaarplaats
Ouders komen tijd te kort. Houd kinderen daarom tot 17.00 uur op school
Het gezegde wil dat kinderen de toekomst hebben, maar in het heden houden ze de boel flink op. Kinderen beperken de economische inzetbaarheid van ouders en halen rottigheid uit als er na de bel niet op ze gelet wordt. Scholen kunnen beide problemen oplossen door hen een volle werkdag onderwijs te geven. Die extra leertijd zorgt ook voor behoud van de kenniseconomie. Met deze argumenten opent Geoffrey Canada, directeur van Harlem Children’s Zone, een discussie in The New York Times. Zijn instituut helpt achterstandsgezinnen op alle levensgebieden, maar de kloof tussen kansarm en kansrijk is volgens hem toch het beste binnen de schoolmuren te dichten. Terwijl welvarende kinderen naar voetbal of muziekles gestuurd worden, hangen hun klasgenootjes uit mindere milieus op straat. Wat Canada betreft hoeft de extra schooltijd niet alleen besteed te worden aan taal en rekenen. Kunst en sport zijn minstens zo belangrijk. Niet het leren, maar de ontwikkeling van het kind moet centraal staan. Hij vermoedt dat hiermee ook tienerzwangerschappen en obesitas voorkomen kunnen worden. Naast langere schooldagen, pleit de zorgdirecteur ook voor kortere vakanties. Compenseer wat welvarende kinderen van huis uit meekrijgen Vicki Abeles, advocaat en maker van een kritische film over de ‘prestatiecultuur’, hekelt het idee van langere schooldagen. “Veel kinderen zitten nu al tegen een ongezonde limiet aan”, schrijft ze. “Beladen met huiswerk, buitenschoolse activiteiten en begeleiding: het zou hun ticket naar succes zijn, maar leidt nu al tot een epidemie van angststoornissen, slaaptekort en burn-outs.” Het echte probleem zit hem volgens Abeles in de kwaliteit van het onderwijs, niet het aantal uren in het klaslokaal. Jonge mensen hebben volgens haar tijd nodig om zich buiten school te ontwikkelen. “Om creatief, fysiek, sociaal en emotioneel te groeien. Een groot deel van het leren gebeurt buiten de klas: met spel, lezen, gesprekken onder het eten, vrijwilligerswerk en bijbaantjes.” Investeren in naschoolse programma’s lijkt haar daarom een beter idee. Blog NRC, 27-09-2011 (Steven de Jong) |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:01. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.