Liberalen willen alle religies in godsdienstles
Liberalen willen alle religies in godsdienstles
Oppositiepartij Open VLD wil dat alle leerlingen in de laatste twee jaar van het secundair onderwijs tijdens de lessen godsdienst of zedenleer de basis meekrijgen van alle erkende godsdiensten in ons land. Vlaams parlementslid Jean-Jacques De Gucht diende hierover een decreetvoorstel in. De Raad van State is alvast van mening dat het voorstel niet strijdig is met de grondwet, schrijft De Morgen maandag. De Gucht heeft zijn voorstel al een tijdje klaar en de liberaal krijgt ervoor de steun van de groene oppositiepartij Groen!. Bedoeling is om in de laatste graad van het middelbaar een uur godsdienst op zedenleer in te ruilen voor 'vergelijkende godsdienstwetenschap'. De leerlingen zouden daar kennis maken met alle in ons land erkende godsdiensten en levensbeschouwingen (de katholieke, protestantse, anglicaanse en orthodoxe kerk; de islam, het jodendom en de niet-confessionele vrijzinnigheid). De vraag was of dit voorstel de in de grondwet voorziene vrijheid van onderwijs in het gedrang zou brengen. Daarom werd beslist om voor de aanvang van de parlementaire bespreking een advies te vragen van de Raad van State. Die ziet alvast geen probleem met de grondwet. Bron: www.hetnieuwsblad.be Eigen mening: Ikzelf zou dit wel heel interessant vinden als ik dit zou krijgen. Ik weet nog dat wij in het 6de middelbaar een thema gewerkt hebben rond het jodendom en ik vond dit altijd erg interessant. Ik denk wel dat leerlingen er niet bij stil staan hoeveel godsdiensten er zijn, daarom is het belangrijk dat ze dit toch gezien krijgen. Natuurlijk moet dit niet in grote mate gegeven worden, en niet elke godsdienst helemaal uitgediept, maar het moet voor de leerlingen interessant blijven en misschien oppervlakkig, zodat ze gewoon de belangrijkste dingen weten over die bepaalde godsdienst. |
Dit zou ik ook heel interessant vinden!
Ik heb zelf ooit in het derde middelbaar verschillende godsdiensten bekeken, maar met het examen haalde we dan natuurlijk alles door elkaar omdat het zo veel en zo oppervlakkig was. Het zou inderdaad beter zijn om dit in de laatste jaren te geven. Ik ben blij dat de politiek toch nog met iets concreet bezig is... |
Dit vind ik een interessant idee. Ik denk dat we de leerlingen vaker moeten laten stilstaan bij de andere godsdiensten zodat ze op deze manier de godsdiensten kunnen vergelijken met elkaar. Zo zijn ze er kritischer mee bezig dan vandaag de dag. Leerlingen krijgen in de lessen af en toe al wel te maken met andere godsdiensten, maar dit is echt wel miniem.
Zo heb ik bijvoorbeeld les moeten geven over de begrafenisrituelen in verschillende godsdiensten. Ik merkte op dat de leerlingen dit wel leuk en interessant vonden. Dit was in een 1e jaar. Ik vind het belangrijk om leerlingen met andere godsdiensten ook al vroeg te laten kennis maken... 'jong geleerd, is oud gedaan'. We kunnen naar de laatste jaren toe buiten de uurtjes (algemene) godsdienst nog een extra uurtje geven of een uurtje vervangen om andere godsdiensten te bespreken en te vergelijken met onze eigen godsdienst. Toch vind ik het belangrijk om de leerlingen vooral de kennis te geven over hun eigen godsdienst. Deze lessen mogen hier zeker niet onder lijden. Want de kennis over hun eigen godsdienst is vaak ook al heel miniem. Dat is jammer. Zoals Igna zegt, gaan leerlingen de zaken door elkaar halen op examens omdat ze over elke godsdienst vanalles wat te horen krijgen, en ze weten de basis van hun eigen geloof zelfs niet. Het is dus belangrijk om een manier te vinden om de leerlingen een goede basis te geven. En op deze manier kunnen we uitbreiden. Het is denk ik nutteloos om zomaar wat extra informatie te geven over andere godsdiensten, als ze zelf geen 'funderende bodem' hebben. We moeten dus eerst zoeken voor de geschikte manier om dit idee te kunnen integreren. |
Ik ben hier volledig mee akkoord. Uiteindelijk zitten we toch in een multiculturele samenleving. Er wordt nu ook al les gegeven over deze godsdiensten. Ik vind het goed dat onze leerlingen hun kennis gaan verbreden en openstaan voor andere culturen.
Ik vind dat ze hier werk van moeten maken. Alleen vraag ik me af wat het verschil is tussen het pakket dat er nu al is. Want ik heb in het secundair ook al alle godsdiensten bekeken. |
Ik ben er zeker voorstander van om kennis te maken met verschillende godsdiensten tijdens de godsdienstles. Onbekend is onbemind. Als leerlingen meer weten over andere godsdiensten zullen ze zich volgens mij ook verdraagzamer opstellen tegenover andersgelovigen. Ik zou het zelf als (toekomstige) godsdienstleerkracht ook interessant vinden om te geven. Ik vraag mij wel af of dit echt in een wet moet gegoten worden. Ik heb zelf op school redelijk veel les gehad over andere godsdiensten en ook nu heb ik hier al les over moeten geven.
Wat Véronique zegt is ook waar. De nadruk moet wel blijven liggen op de eigen godsdienst want hier weten de meeste leerlingen inderdaad bitter weinig over. |
Ik denk dat het dit ideeën zijn die globalisering naar een andere niveau zullen brengen. Op deze manier krijgen jongeren een meer genuanceerd beeld van wat er leeft buiten onze ene godsdienst en kunnen misverstanden of misopvatting van andere religies vermeden worden.
Maar wie zal dit vak tot de leerlingen brengen? Want dit moet toch op een objectieve manier gebeuren? Ik vraag me af hoe ze dit zullen klaarspelen want volgens mij heeft elke mens hier en daar toch wel vraagtekens bij sommige godsdiensten of aspecten ervan. En dit wegwerken bij jongeren door het in een vak op te nemen is juist de opzet. Het gaat ongelofelijk moeilijk worden om een onderwijzer in het vak te vinden die het op een objectieve manier weet te brengen. Dus ik denk dat het plan op zich wel bijdraagt maar dat de concrete uitwerking hier en daar toch nog wat aandacht verdient alvorens dit in de praktijk om te zetten. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:34. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.