actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=53)
-   -   Hygiëne wc's Europese tankstations 'onaanvaardbaar' (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=34055)

Steff.Foets 13th April 2011 17:50

Hygiëne wc's Europese tankstations 'onaanvaardbaar'

De hygiëne van het sanitair in de tankstations langs Europese vakantiewegen is ruim onvoldoende. Dat blijkt uit een onderzoek van de Internationale Automobielfederatie FIA. De organisatie noemt de hygiënische omstandigheden 'onaanvaardbaar'. 'In een kwart van de stations loopt men het risico besmet te worden met salmonella en andere bacteriën', zegt Touring.
Anonieme inspecteurs van het FIA bezochten voor het onderzoek overdag en 's nachts 77 tankstations in 11 Europese landen. Naast de hygiëne, werden onder meer ook de brandstofprijzen, de inrichting en de infrastructuur onderzocht.

Volgens de studie scoorden 23 van de 77 onderzochte tankstations 'goed', 48 werden bestempeld als 'aanvaardbaar' en 6 als 'slecht'. In veel gevallen zijn de matige scores te wijten aan de slechte hygiëne. Ook drie van de vier benzinestations die in ons land getest werden, scoren slecht.

'In een kwart van de stations loopt men het risico besmet te worden met salmonella en andere bacteriën', zegt Touring, de Belgische partner in het onderzoek. De mobiliteitsorganisatie raadt de weggebruikers aan om op te letten bij het gebruik van de sanitaire voorzieningen en om achteraf de handen te wassen.

In België werden vier tankstations gecontroleerd: Jabbeke, Tessenderlo, Wetteren en Wanlin. Enkel Jabbeke scoorde goed omwille van de goede hygiëne van de toiletten, veilige weginrichting en het uitgebreid aanbod. De andere drie scoorden slecht voor sanitaire hygiëne, maar rekening houdend met de andere elementen in het onderzoek is hun totaalscore nog 'aanvaardbaar'.

De beste tankstations werden aangetroffen in de Oost-Europese landen. De slechtste site bevindt zich in Nederland op de A12, met zeer slechte hygiënische toiletten, verkeersonveilige inrichting van het station en onvriendelijk personeel.

Bron: Knack
Datum: woensdag 13 april 2011, 10u59

Eigen mening
De titel van het artikel slecht gekozen. In het artikel staat dat 6 van de onderzochte tankstations van de 77 slecht zijn bevonden. Het is dus nog redelijk aanvaardbaar. Maar dat neemt niet weg dat de hygiëne niet moet verbeterd worden. Het is inderdaad zo dat de meeste toiletten in tankstations er niet proper uit zien. Het is dus de taak van de uitbaters om de hygiëne te verbeteren. Anders zouden de overheden boetes moeten opleggen want deze slechte hygiëne is toch wel een gevaar voor de volksgezondheid.
Ook moet België meer onderzoek doen naar de hygiëne in onze tankstations om zo een goed beeld te krijgen over de tankstations in ons land. De overheid moet dus ook bij ons maatregelen nemen indien de hygiëne te slecht is in een tankstation.

Elise.Laureys 13th April 2011 20:20

Ja, wanneer je op reis vertrekt kan je wel wat slechte sanitaire stopplaatsen tegenkomen. Zelf kan ik niet klagen over de hygiëne in tankstations in Duitsland en Oostenrijk. Daar worden de toiletten gereinigd met een speciaal apparaat dat de toiletbril na het spoelen automatisch ontsmet. Wanneer je echter een keer stopt bij een toilet langs de snelwegen, waar geen tankstation aanwezig is, en ook geen poetsvrouw, dan zie je wat anders. Verstopte toiletten, vieze toiletbrillen enzovoort. Als wij op reis gaan stoppen we alleszins bij een tankstation. Daar wordt nog een beetje rekening gehouden met de hygiëne. Maar zoals ik al zei, dat zijn mijn ervaringen met tankstations in Duitsland en Oostenrijk. Over tankstations in andere landen kan ik geen oordeel vellen.

NuyensEvelynne 13th April 2011 21:06

Zoals hieronder al vermeld, zijn de toiletten in Duitsland en Oostenrijk heel proper. In Duitsland maakt men gebruik van “Sanitair”. Dat zijn de betalende toiletten waar je €0,50 in een automaat steekt. In ruil daarvoor krijg je toegang tot de toiletten doordat het toegangshekje opengaat en de automaat geeft je een ticketje ter waarde van €0,50. Met dat ticketje kan je iets kopen in één van de Duitse tankstations die zich aan de autosnelweg bevinden. Dat vind ik persoonlijk een heel goed initiatief. Hier loopt ook constant personeel rond dat ervoor zorgt dat elk toilet netjes is. Je betaalt wel 50 eurocent, maar met je ticketje koop je dan iets in de winkel van het tankstation. Eigenlijk hebben de Duitsers dat goed bekeken. Aan de ene kant wordt het toilet netjes gehouden en aan de andere kant wordt er ook gezorgd voor klanten in de winkel. De tankstations die hieraan verbonden zijn, zijn ook proper. In Oostenrijk daarentegen is er ofwel een toiletmevrouw aanwezig ofwel heb je daar toiletten die zichzelf doortrekken wanneer de deur geopend wordt. De eerste keer zoek je je natuurlijk rot achter de doorspoelknop die er dus niet is.

Emmely 14th April 2011 11:21

Deze titel is inderdaad slecht gekozen. Als je hier vanuit gaat zijn bijna alle toilet voorzieningen langst de autosnelwegen onaanvaardbaar. Terwijl in het artikel vermeld wordt dat dit niet overal is.

Toch ben ik het voor een stuk eens met de titel. Als je op vakantie gaat, bijvoorbeeld met de auto naar Spanje, kom je vele toiletten tegen die vies en vuil zijn. Ik heb het persoonlijk al eens meegemaakt, en dat is niet altijd alles als je dringend moet. Ik ga nog liever achter een bosje dan op een vieze wc; Dit vind ik nog properder dan zo'n toilet. Als er geen veranderingen in komen, zullen meer mensen mijn optie gaan gebruiken, waardoor er een volgend probleem ontstaan: Vuil en vieze parkings langst de autosnelwegen. Dus doe er iets aan. Een verzorgde toilet doet al veel.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:30.