We trekken 'te vaak en onterecht' naar spoeddienst
Zowat de helft van de mensen zich aanmelden op de spoeddienst, hoort daar eigenlijk niet thuis. Dat blijkt uit een studie van het socialistische ziekenfonds.
Het aantal bezoeken aan de spoedgevallen van de ziekenhuizen blijft stijgen. In 2008 trokken net geen 2 miljoen mensen naar de urgentieafdeling, vandaag zijn er dat al meer dan 2 miljoen. Veel van die patiënten doen ongerechtvaardigd een beroep op de spoeddienst. Uit een analyse van de gegevens van 2008 concludeerde het ziekenfonds dat 56 procent van de bezoeken aan de spoed 'ongerechtvaardigd' is, 44 procent is 'gerechtvaardigd'. 28 procent hiervan werd doorverwezen door de huisarts of werd binnengebracht via de ambulance. Het socialistische ziekenfonds vraagt extra maatregelen om het aantal bezoeken terug te dringen, maar wil tegelijkertijd een onterechte financiële bestraffing van de patiënt vermijden. bron: www.nieuwsblad.be Commentaar: Ik denk dat een van de oorzaken hiervan is de huisartsenwachtpost. Voor mijn regio is deze wachtpost in Turnhout. Als je belt naar de wachtpost en krijg je te horen dat je naar Turnhout moet komen. Wat voor ons een dikke 30 minuten rijden is. Als je dan weet dat er in Mol, wat 10 minuten rijden is, een ziekenhuis is, kan ik wel begrijpen dat mensen sneller kiezen om naar de spoed te gaan. Natuurlijk vind ik het wel logisch dat ze op de spoed een soort van 'urgentiegraad' opstellen: de ergste gevallen krijgen voorrang op de minder erge gevallen. Als je snel geholpen wil worden denk ik dat je toch beter naar de huisartsenwachtpost rijdt, en als het niet zo dringend is kan je ook wel wachten tot de volgende ochtend, als je huisarts terug beschikbaar is, hij kent je medisch dossier en ben je ook geruster. |
Wat Diethe zegt klopt volgens mij wel. Mensen die ernstige pijn hebben en niet weten wat te doen, slaan vaak in paniek en denken in eerste instantie aan de spoeddienst. Dit is niet meer dan normaal, omdat er in elke regio 's avonds maar één huisarts van dienst is. Om te weten wie dit is, moet men eerst en vooral al naar de algemene infolijn bellen of het internet raadplegen. Dan is meteen naar de spoed rijden inderdaad een betere oplossing.
Ik zie niet in waarom dit zo erg is. Waarom kan men een spoeddienst dan niet uitbreiden, waardoor ernstige en minder erge gevallen bij aankomst gescheiden kunnen worden? Spreken van gerechtvaardigde en ongerechtvaardigde bezoeken aan de spoed, vind ik ergens wat bizar. Excuseer de mensen die pijn lijden en geen medische opleiding gekregen hebben, die niet weten wat te doen. Dokter of verpleger moet je worden met de gedachte om mensen met pijn of klachten te helpen, in elke situatie. Kan je dit niet opbrengen voor de kleinere en minder spectaculaire gevallen, soliciteer dan voor een baan achter de balie. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:47. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.