Consumentenvertrouwen onderuit door brandstofprijzen
Het vertrouwen van de Belgische consument in de toekomst is in maart weer getaand, na de opmerkelijke verbetering in februari. De aanhoudende stijging van de brandstofprijzen gooit roet in het eten.
Dat blijkt uit de maandelijkse bevraging van de Nationale Bank van België (NBB) bij duizend gezinnen. In februari stond de Belgische consument voor het eerst sinds juni 2007 duidelijk optimistisch tegenover de toekomstige economische ontwikkelingen en zijn eigen financiële situatie. In januari stond het consumentenvertrouwen op -3, in februari op +1, om in maart terug negatief te tekenen (-2). "Die achteruitgang houdt allicht verband met de aanhoudende stijging van de brandstofprijzen als gevolg van de situatie in het Midden-Oosten", stelt de NBB in een persbericht. "De gezinnen hebben vooral hun beoordelingen ten aanzien van de toekomstige economische ontwikkelingen neerwaarts herzien", nog aldus de NBB. Ook vrezen ze dat hun financiële situatie en hun spaarmogelijkheden erop zullen achteruit gaan. Waar de Belgische consument wel van overtuigd blijft, is dat de werkloosheid in de komende maand verder zal afnemen. Bron: De Standaard 18/03/2011 Eigen Mening Dit is een gevolg dat niet meer als logisch is, maar persoonlijk vind ik dat de consumenten de situatie een beetje moeten plaatsen: Door allerlei omstandigheden (oorlog,..) is de prijs van de brandstof gestegen, en bij de meeste consumenten gaat direct de alarmbel aan. Eigenlijk zouden we dit moeten 'begrijpen', het is een normaal gevolg. Ik durf er veel geld op te zetten dat de prijs van de brandstof nog een heel stuk terug gaat zakken, maar wanneer juist is moeilijk te zeggen! En normaal moeten de consumenten een beetje een gevoel van veiligheid hebben door het systeem van de automatische loonindexering. Als de inflatie boven de 2% bedraagt, gaat de loonindexering dus ook met 2% omhoog, de koopkracht van de consumenten blijft dus eigenlijk dezelfde! |
Als dit zo doorgaat, zal het slechter gaan met de economie, omdat de consumptie afneemt. Toch vind ik dat ze in het artikel overdrijven. Als het consumentenvertrouwen in februari positief was, was er geen reden tot paniek. In maart daalde het terug onder nul, waarschijnlijk door de olieprijzen. Dit kan inderdaad, maar het is (nog maar!) 18 maart en de olieprijzen aan de pomp dalen al weer. Geen reden tot paniek! Bovendien heeft men slechts 1000 gezinnen ondervraagt. Mijns inzien is de representativiteit niet voldoende.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:05. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.