actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Sociaal-economisch (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=56)
-   -   Vliegende auto vanaf eind 2011 op de markt (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=33557)

Charissa 14th March 2011 17:10

Vliegende auto vanaf eind 2011 op de markt
 
  • Bron: De Standaard
  • Datum: 14 maart 2011

Het Amerikaanse bedrijf Terrafugia denkt er als eerste in geslaagd te zijn een perfect werkend vliegende auto te ontwerpen. Beter nog: als alles volgens plan verloopt is de ‘Transition’ vanaf eind 2011 verkrijgbaar.

Honderden prototypes van vliegende auto’s werden er al gemaakt, waarbij er steeds op dezelfde problemen werd gestoot: het combineren van luchtvaart- en autoverkeereisen. De ingenieurs van Terrafugia hopen een passend antwoord op al deze euvels te hebben, door hun nauwe samenwerking met regelgevers en verkeerstoezichthouders.

Als alles goed verloopt, is de auto vanaf eind 2011 op de markt te verkrijgen. Kostprijs: net geen 150.000 euro. Gebruikers moeten natuurlijk wel over een rij- en vliegbewijs beschikken.

Mijn mening:
De wetenschap heeft zichzelf weer eens overtroffen. Ik zeg wel wetenschap, maar ik plaats dit onderwerp toch bij economie omdat de nadruk vooral wordt gelegd op het op de markt brengen van deze uitvinding.
Als we onze grootouders zouden vragen wat er volgens hen nog uitgevonden zou worden in de toekomst, zou het antwoord ‘vliegende auto’s’ zeker gegeven worden. We hadden natuurlijk allemaal gedacht dat dit ooit wel eens verwezenlijkt zou worden. Maar zo snel had ik het eerlijk gezegd niet verwacht. Als alles goed gaat, komen ze eind dit jaar al op de markt! Ik weet niet zo goed wat ik hierover moet denken en ik stel er me ook veel vragen bij. Hoe het verkeer bijvoorbeeld geregeld zal worden in de lucht. Maar ik denk ook dat we de eerste jaren niet zo veel van deze auto’s zullen zien. Je moet er namelijk niet alleen een rijbewijs, maar ook een vliegbewijs voor hebben. Er hangt ook een mooi prijskaartje vast aan deze multifunctionele auto.
Maar wie weet, misschien komen we over enkele jaren sommigen van ons wel tegen in een dergelijke vliegende auto.

Sanne Lievens 14th March 2011 20:16

Dit is echt wel " cool" om een vliegende auto te ontwikkelen. Maar waarschijnlijk zal dit (aan de kostprijs te zien) niet voor de gewone burger zijn. Ook een bijkomend rijbewijs hebben om ermee te mogen vliegen zal niet voor iedereen weggelegd zijn.
Maar ik denk dat er niet alleen voordelen zijn aan zo'n uitvinding. Ten eerste al omdat het niet voor iedereen zal zijn, maar zo zijn alle nieuwe uitvindingen, ze kosten meestal veel geld zodat enkel de rijkere mensen zich dit kunnen veroorloven maar ook omdat we nu al met teveel auto's rondrijden en ze gewoon naar de lucht verplaatsen zal niet veel uithalen denk ik. Ook voor het milieu zal het niet de beste uitvinding zijn. Ook het verkeer zal er niet beter op worden, want we zullen niet alleen naar links of rechts moeten kijken, maar ook naar boven of naar onder als we een maneuver willen uitvoeren.

Ook al vind ik het zeer " cool", ik heb mijn twijfels erbij. Aan de wereld nu om mij te overtuigen. ;)

ellen.snoeckx 15th March 2011 12:50

Ik ben het volledig eens met Sanne.
Een vliegende auto lijkt op het eerste zicht wel een enorme uitvinding, maar als je dan wat verder nadenkt bots je toch op een aantal problemen:
Na x-aantal jaar zal zo'n vliegende auto misschien wel "normaal" zijn voor iedereen. Als de uitvinding een succes wordt, dan zal na verloop van tijd de prijs wel dalen en zal misschien zo goed als iedereen een vliegende auto hebben. Stel je dan eens voor dat al de auto's die nu op straat rijden dan in de lucht vliegen (en dan de vliegtuigen niet te vergeten). Volgens mij gaat dit voor rampen zorgen. De kans dat er botsingen gaan gebeuren is veel groter, om nog maar te zwijgen over hoe klein de kans gaat zijn dat je zo'n botsing overleeft (ik veronderstel immers dat de kans groot is dat je dan neerstort...). Of stel dat je autopech krijgt (kan altijd gebeuren), dan zit je wel met een gigantisch probleem...

Dus, momenteel heb ik toch serieuse twijfels bij zo'n vliegende auto...


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:57.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.