Fraudeurs occasiewagens doen voort
Fraudeurs occasiewagens doen voort
Economische inspectie ziet geen beterschap bij controles ondanks invoering Car-Pass Het gesjoemel met de kilometerstand van tweedehands auto's blijft voortduren. De economische inspectie stelde 76 PV's op tegen ondernemingen tijdens een gerichte controle eind 2010. Dat is geen verbetering tegenover een controle in 2009. Er wordt nog altijd flink geknoeid bij de verkoop van tweedehands wagens. Gelukkig blijft dit beperkt tot een klein aantal fraudeurs. Sinds 2004 heeft iedere auto een Car-Pass die het leven van het voertuig weergeeft. Telkens de auto bij een garagist wordt binnen gereden moet de garagehouder de kilometerstand en de datum van de uitgevoerde werkzaamheden op een centrale computer inbrengen. Ook de technische keuring noteert de kilometerstand. Maar bij een recent onderzoek van de economische inspectie bij de FOD werden alweer een aantal overtreders betrapt. De inspecteurs controleerden 151 ondernemingen. Ze schreven 11 processen-verbaal van waarschuwing uit voor het foutief of niet tijdig doorsturen van de verplichte gegevens. Daarnaast werden 76 processen-verbaal opgesteld voor het niet doorsturen van de nodige gegevens naar de vzw Car-Pass. Tijdens de controles werden bij 25 bedrijven bijkomend vastgesteld dat zij de kilometerstand en/of het chassisnummer niet hebben vermeld op hun facturen. Dat is eveneens een verplichting. Tegen hen werd eveneens een PV opgesteld. Geen beterschap De Car-Pass moet de consument beschermen tegen misbruik van malafide autohandelaars. Het is tevens een instrument om het blazoen van de sector op te poetsen. Maar de nieuwe controle toont geen beterschap tegenover vorig jaar. Toen werden 162 ondernemingen geïnspecteerd en stelden de controleurs 29 PV's van waarschuwing en 70 effectieve PV's op. 'We betreuren dat de rotte appels in ons beroep er nog steeds niet uit zijn. We weten ook niet over hoeveel auto's erbij betrokken zijn', zegt Michel Peelman, afgevaardigd-bestuurder van Car-Pass. 'Maar de resultaten van het onderzoek mogen niet worden veralgemeend want we hebben aan de FOD Economie enkel de ondernemingen doorgeven waarvan we geen informatie ontvangen. Vorig jaar ontvingen we de gegevens van 11.000 bedrijven. Het overgrote deel van de autohandelaren werkt dus ijverig mee aan Car-Pass. De kilometerstand is de meest essentiële informatie voor de staat van het voertuig. Met de Car-Pass weet de koper welk voertuig hij aanschaft', zegt Michel Peelman. Gerechtelijk gevolg 'Maar we verwachten dat er dan ook gerechtelijk gevolg wordt gegeven aan de overtredingen. In een aantal gerechtelijk arrondissementen zijn de PV's van de vorig actie nog niet eens behandeld. Zo is in Brussel geen enkel PV vervolgd geworden. Ik ken een dossier van 2007 waarvan nog geen rechtszaak volgde. Ook de rechtbanken van Antwerpen en Charleroi geven een lage prioriteit aan deze dossiers, terwijl andere rechtbanken zoals Kortrijk, Brugge en Luik heel actief optreden. Overtreders kunnen een gevangenisstraf van een maand tot een jaar en een geldboete tot 3.000 euro krijgen.' 'Ik maak er een prioriteit van om hard op te treden tegen dit bedrog. Het is nu aan het parket om gevolg te geven aan de vaststellingen van de Economische Inspectie. Het zal trouwens niet de laatste gerichte controle zijn die wordt uitgevoerd', zegt Vincent Van Quickenborne, minister van Ondernemen (Open VLD). 'Gelukkig is er in België bijna geen fraude meer. Ter vergelijking, de schade door kilometertellerfraude bij onze vier buurlanden wordt tussen 1,5 en 2,9 miljard euro geschat. In 2009 waren er slechts 1.395 mogelijke fraudegevallen. Vijf jaar geleden waren ging het nog over 60.000 twijfelgevallen.' Bron: De standaard, 20 februari 2011 Mening: De kilometerfraude in België is minimaal tegenover onze buurlanden. Dit wil echter niet zeggen dat ze niet bestaat! Ik denk dat er nog steeds veel fraude gepleegd wordt met de kilometerstand, vooral bij auto's die bij particulieren verkocht worden. Bovendien is de kilometer niet het enige waarmee gesjoemeld wordt. Er kan een juiste kilometerstand aangegeven worden, maar wie zegt dat de auto niet betrokken was bij een ongeval? Kenissen van me hebben vorig jaar een tweehandsauto gekocht in relatief goede staat, bijna geen kilometesr, ongevalloos (?!) en voor een prikje. Het valt me wel op dat ze bijna elke maand bij de garagist moeten langskomen omdat er telkens iets anders stuk is. Er werd niet van een ongeval vermeld door de garagist, al doen de mankementen dit wel vermoeden (lekkages in de koffer). Kortom ik denk niet alleen dat er nog meer controle moet komen bij de kilometerstand, maar ook op algemene delen van een auto die tweedehands wordt aangeboden! |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:53. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.