Meer autoschade door diepere putten
Door de steeds grotere en diepere putten in het wegdek kregen bijna dubbel zo veel auto’s te maken met winterschade.
De VAB-Wegenwacht werd in de periode december 2010 - januari 2011 veel vaker te hulp geroepen voor wagens met beschadigde ophanging. Meestal werd schade vastgesteld aan de schokdempers, de draagarmen, de torsiestangen, de veren of de wiellagers. In december 2010 was er bijna een verdubbeling (+89 pct) van het aantal dergelijke gevallen in vergelijking met december 2009. In januari was dat zelfs bijna een verdrievoudiging (+194 pct) tegenover januari 2009, toen er weliswaar bijna geen winterschade was. Er werd ook meer bandenpech (+9 pct in december en +22 pct in januari) vastgesteld. Groter en dieper Volgens VAB moeten de putten in het wegdek dit jaar groter en vooral dieper geweest zijn om deze drastische toename van het aantal schadegevallen aan de ophanging te kunnen verklaren. Ze vraagt dan ook aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits en aan alle gemeentebesturen om de winterschade zo snel mogelijk te herstellen. "De belofte van minister Crevits om de snelwegen tegen 2015 terug in goede conditie te brengen, heeft slechts zin als er budgetten worden voorzien voor een onderhoudsprogramma". Volgens VAB is dit nodig om er zeker van te zijn dat het vernieuwde snelwegennet niet snel weer zal degraderen door gebrek aan onderhoud. Nieuwe verkeerscampagne gelanceerd In Brussel is het startschot gegeven voor 'Go For Zero', een nieuwe campagne met als doel het aantal verkeersslachtoffers in België te verminderen. Hoewel er dit jaar alweer een daling werd vastgesteld van het aantal verkeersdoden, doet België het nog altijd slecht in vergelijking met andere Europese landen, zoals Nederland. De nieuwe campagne is een initiatief van de FOD Mobiliteit en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Bron: http://knack.rnews.be/nl/actualitei...94947896794.htm 10 februari 2011 Mening: Het feit dat iedereen verkeersbelasting moet betalen, zou toch voldoende budget moeten bieden om in plaats van hun zakken te vullen, de putten in de weg te vullen. Sorry voor de uitspraak maar ik vind dat er zo weinig transparantie is, dat je nooit 100% zeker weet wat er met dat geld gedaan wordt. Ik heb overlaatst rond deze kwestie ook gezien dat ze meer bereid moeten zijn om meer geld te steken in het onderhoud van de wegen. En ik zou het ook beter vinden dat ze de wegen ineens "tegoei" aanpakken i.p.v. de putten steeds te vullen met pek wat maar tijdelijk is. Het is dan ook echt rampzalig voor mensen die elke dag lange afstanden moeten afleggen om op hun werk te geraken, als ze hun wagen dan voor enkele dagen kwijt zijn o.w.v. de putten die schade hebben berokkent. Go for zero is een mooie campagne en zou nog mooier zijn mocht het ooit in werkelijkheid mogelijk zijn. Ik denk alleen dat het zeer moeilijk is om duidelijke initiatieven te zoeken om hun doel te bereiken. Want ook niet iedere bestuurder zal zich hiervoor even hard inzetten. |
Hier ben ik zeker mee akkoord. Als je enkele discussies hiervoor leest zie je hoeveel verkeerdsboetes België binnenhaalt per jaar. In plaats van te betalen voor herstellingen ,inderdaad ineens het grondige werk en alles (natuurlijk stap voor stap) opnieuw te doen. Dit doen we niet door zomaar even de goedkoopste aannemer te kiezen die ze tegenkomen want zo stellen de politici zich goed op omdat ze het minste geld verbruiken. Liever ineens wat meer investeren zodanig dat we onze auto's en vrachtwagens niet meer naar de vaantjes helpen. Kijk naar Nederland waar het gewoon een zaligheid is om daar over de asfalt te rijden zonder dat je de muziek loeihard moet zetten om er nog iets van te verstaan.
|
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:37. |
Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.