Hoffelijkheidscampagne bij NMBS
De NMBS gaat een hoffelijkheidscampagne opzetten bij haar personeel, ten aanzien van andere culturen. De bedoeling is om geweld te voorkomen. Bij de spoorwegmaatschappij zijn de conducteurs steeds meer het slachtoffer van fysiek en verbaal geweld.
In een twee pagina's tellend advies worden tips gegeven om tactvol en diplomatisch te handelen. Het document noemt ook een aantal gedragingen op die, onbewust toegepast door de treinbegeleider, beledigend kunnen overkomen bij andere culturen. "Met het document willen we geen bevolkingsgroep stigmatiseren. Het maakt deel uit van een brede vorming voor de beroepsbekwaamheid", zegt een woordvoerder van de NMBS in de krant. Het doel is vooral preventief. De vakbonden verwelkomen het initiatief. Maar Isabelle Bertrand van de christelijke vakbond beklemtoont wel dat het respect van twee kanten moet komen en dat een conducteur ook steeds moet kunnen ingrijpen bij een incident. Bron: De Morgen, Hoffelijkheidscampagne bij NMB., 7 februari 2011. Eigen mening: Op zich vind ik het een goed initiatief, want de NMBS komt tegenwoordig toch alleen maar in een slecht daglicht te staan. Het is heel belangrijk voor de werknemers dat ze leren omgaan met diversiteit (tussen de verschillende culturen), maar zoals mevr. Bertrand zegt is het inderdaad van belang dat het begrip van twee kanten komt. En ik vrees dat daar het schoentje wel eens kan wringen. Ze zouden dit initiatief misschien beter ook eens bij "De Lijn" invoeren, want ik denk dat het geweld daar soms ernstiger aanwezig is. Maar wat ik een beetje discriminerend vind is, dat je niet alleen rekening hoeft te houden met de andere culturen maar ook met de eigen cultuur. Want het wil niet zeggen dat je "lid" bent van een bepaalde cultuur, dat je dan op de hoogte bent van alle stilzwijgende conventies. |
Dit vind ik zeer goed. Dit zou ook moeten gelden voor De Lijn. ik denk dat er daar wel wat meer geweld voorkomt.
Zoals al gezegd, moet dit van 2 kanten komen. Maar dat het personeel al op de hoogte wordt gebracht hoe ze moeten reageren, zal dit zeker ook positief werken bij de personen van een andere cultuur. |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:58. |